EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat

susținut de
17 mart. 2025
12062 afișări
EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o  iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat | Foto credit: UAR, Arhiva de fotografii, fond Arh. Alfred Popper.

Peste drum de Palatul Cotroceni strălucește Vila Steinebach, o clădire aparte, de o eleganță impunătoare, înfrumusețată de detalii cu dantelărie din piatră, „o adevărată bijuterie până în cele mai mici detalii”.

Vila a fost proiectată de arhitectul Alfred Popper între anii 1915-1916, la comanda lui Laurențiu Steinebach și a soției sale, Louise.

În acel moment, Laurențiu Steinebach era intendent și, mai târziu, a devenit administrator al Palatului Cotroceni.

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Foto credit: UAR, Arhiva de fotografii, fond Arh. Alfred Popper (1874-1946). Imagine protejată prin drepturi de autor.
EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Detaliu fațada principală. Sursa: UAR, Arhiva de proiecte, fond. Arh. Alfred Popper (1874-1946). Imaginea este protejată prin drepturi de autor.

Nicolae, Principele care a pierdut totul din dragoste pentru Jeanne (Ioana) Doletti, fiica unui viticultor. Vila din Cotroceni a fost cadoul Principelui pentru iubirea care i-a marcat viața

În anul 1925, clădirea din bulevardul Eroii Sanitari 18 a fost cumpărată de Principele Nicolae, fiul Reginei Maria, pentru viitoarea sa soție, Ioana (Jeanne) Doletti. Căsătoria morganatică avea să-l coste pe Principele Nicolae înlăturarea din rândul membrilor Familiei regale, decăderea din drepturi și expulzarea definitivă din țară, în urma Consiliului de Coroană din 1937.

Artizanul acestor acțiuni, de neimaginat în istoria monarhiei române, a fost Regele Carol al II-lea, “moralistul” care își rănea fratele și Familia regală, în timp ce trăia o intimitate nepermisă cu amanta sa, Elena Lupescu. Același Carol care, în timpul Primului Război Mondial, a dezertat din Armata Română și a fugit la Odessa, ca să o ia de soție pe Zizi Lambrino.

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Regele Carol al II-lea și Principele Nicolae. Foto credit: Colecția de fotografie a Muzeului Național Peleș. Imagine protejată prin drepturi de autor.

Mai jos, interviu cu Monica Croitoru-Tonciu, istoric de artă, autoarea monografiei „Alfred Popper, 1874-1946: (re)descoperirea unui arhitect”, Editura Simetria, 2022.

Cu fotografii, desene extraordinare și planuri din Fondul arh. Alfred Popper, deținut de Arhiva Uniunii Arhitecților din România, (re) descoperim Vila Steinebach, opera unui spectaculos arhitect uitat.

Mulțumim conducerii UAR, doamnei președinte arh. Ileana Tureanu, pentru permisiunea de a publica în exclusivitate valoroasele documente din patrimoniul U.A.R.

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Fațada principală. Sursa: UAR, Arhiva de proiecte, fond. Arh. Alfred Popper (1874-1946). Imaginea este protejată prin drepturi de autor.
EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Foto credit: Monica Croitoru-Tonciu, istoric de artă.

Regele Carol al II-lea-Principele Nicolae: războiul dintre frați (1931-1937)”. Carol al II-lea, regele moralist care și-a expulzat fratele și și-a exilat sora, Principesa Ileana

În plus, cu informații inedite, puțin știute, din monumentala lucrare în 5 volume, “Carol al II-lea al României. Un Rege Controversat”, semnată de istoricul Narcis Dorin Ion, recompunem povestea de dragoste dintre Principele Nicolae și Jeanne Doletti, femeia pentru care Nicolae a renunțat la toate titlurile și privilegiile regale, inclusiv la Palatul său de la Snagov, povestea o afli aici.

A fost obligat să renunțe la statut, la avere și la România.

Dr. Narcis Dorin Ion în “Carol al II-lea. Un Rege Controversat”: “Ioana era fiica marelui viticultor Iorgu Dumitrescu-Tohani și a soției sale Nela, născută Teodorescu. Întâlnirea dintre ei a fost decisivă, scrie Eugeniu Buhman în “Memorii”:

Cu prilejul unor curse de automobile, la care a participat și Prințul Nicolae, s-a nimerit că Prințul să dea peste un concurent și acest concurent să fie tocmai frumoasa Ioana, mare sportivă și ea. Prințul, natural, s-a grăbit să-i vie în ajutor. A lăsat mașină în soarta mașinilor fără noroc și a luat pe Ioana în mașina sa. Când a înnoptat, s-au oprit la hotelul New-York din Oradea și, din acea seară, Prințul nu s-a mai despărțit de ea și nici n-are să se mai despartă vreodată. (“Carol al II-lea al României. Un rege Controversat”, Volumul 2, pagina 452).

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Ioana Doletti și Principele Nicolae. Fotografie scoasă la licitație.

Vila Steinebach, cu dureroasa ei istorie

Dr. Narcis Dorin Ion în “Carol al II-lea. Un Rege Controversat”: Carol a refuzat să recunoască căsătoria principelui cu Ioana Doletti și i-a acordat numele de Nicolae Barna, în timp ce el, ca suveran al României, ducea o nepermisă viață privată alături de Elena Lupescu, în ciuda tuturor regulilor și statutelor Casei Regale.

A uitat ce a făcut în vremea Primului Război MondIal, când a dezertat pentru a se căsători la Odessa cu Zizi Lambrino, devenită, doar religios și morganatic “soția” sa. Moralistul Carol al II-lea pretindea, în mod bizar, ca principele Nicolae să aibă un comportament supus față de orgoliosul șef al Familiei regale și să nu o mai prezinte pe Ioana Doletti drept soția sa.

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Regele Carol I și Familia regală la castelul Peleș. Regele Carol este vlăstarul nobil cu caciulă de miel. Foto credit: Colecția de fotografie a Muzeului Național Peleș. Imagine protejată prin drepturi de autor.

Nefiind de acord cu căsătoria morganatică pe care Principele Nicolae o făcuse, Regina Maria își ruga fiul cel mare să nu își rănească fratele prin măsuri prea dure, cu atât mai mult cu cât și el, Carol al II-lea, trecuse prin experiențe similare: “Bineînțeles că el nu se poate căsători cu ea, ai dreptate să rămâi ferm cu privire la asta, oricât de dureros ar fi, dar, totuși, te implor să nu-l chinui nicio zi mai devreme decât e necesar”.

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Prințesa Maria alături de fii săi, Nicolae și Carol, la Castelul Peleș. Foto credit: Colecția de fotografie a Muzeului Național Peleș. Imagine protejată prin drepturi de autor.

Dr. Narcis Dorin Ion în “Carol al II-lea. Un Rege Controversat”: Vina principala, în opinia reginei, o avea Ioana Doletti:

O cunosc prea puțin pe această femeie, pentru a-mi putea da seama cum se poartă și care sunt adevăratele ei motive pentru a-l împinge pe el către aceste extreme dezastruoase. Chiar nu poate să înțeleagă cât de diferit va fi totul, chiar și pentru ea, dacă Nicky devine un paria și va fi plin de datorii, așa cum e acum din cauza ei. Sunt atât de supărată, încât simt că vorbele mele sunt goale, nu mai e nimic de spus în față unui asemenea dezastru, nici măcar o lacrimă, îmi pare că mi-am plâns toate lacrimile.

În aceste condiții, speranța mamei disperate se îndrepta către bunăvoința regelui:

Singura mea rugăminte este aceasta: salvează-l pe Nicky al nostru, dacă poți. Băiatul nostru vesel, frumos, promițător, cel care ar fi trebuit să fie mâna ta dreapta, sprijinul nostru, al tuturor, și bucuria vieții acesteia, care deja e plină de tristețe și de supărare – e atât de tânăr și are toată viața înainte!.

Dr. Narcis Dorin Ion în “Carol al II-lea. Un Rege Controversat”: Ca mamă, Regina Maria nu putea înțelege, totuși, cum s-au deteriorat atât de grav relațiile dintre cei doi frați, care păreau că nu mai pot ajunge la o înțelegere, în condițiile în care principele Nicolae îi fusese alături fratelui sau mai mare în momentul revenirii în țară, la 6 iunie 1930 și îl sprijinise deschis la accederea la Tron. Drept recunoștință, Carol al II-lea va face tot posibilul să îl izoleze pe fratele său mai mic, mergând până la repetatele exilări, care au culminat cu decăderea din drepturi, excluderea din Familia regală și cu expulzarea definitivă din țară, în urma Consiliului de Coroana din 1937. (“Carol al II-lea al României. Un rege Controversat”, volumul 2, pagina 461).

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Foto credit: Colecția de fotografie a Muzeului Național Peleș. Imagine protejată prin drepturi de autor.

Expulzare și clauze dure pentru tăcere impuse de Regele Carol al II-lea fratelui său. În străinătate, Principele Nicolae nu avea voie să dea interviuri în care să-l critice pe Rege

Dr. Narcis Dorin Ion în “Carol al II-lea. Un Rege Controversat”: La 10 aprilie 1937, fostul principe Nicolae semna, la Palatul Snagov, o declarație impusă de rege, care reglementa situația sa viitoare. Declarația stipula să părăsească țara în termen de 8 zile.

La punctul 2, fostul principe se angaja ca:

În timpul șederii mele în străinătate, cât și în timpul șederii mele în țară, nu mă voi deda la nicio manifestație publică, de orice fel. Nu voi participa, direct sau indirect, la vreo acțiune politică. Nu voi conferenția, nu voi scrie, nu voi inspira și nu voi acorda niciun interviu, sunt obligat a dezminți neîntârziat orice asemenea interviuri sau declarații ce mi s-ar atribui. În genere, mă voi abține de orice act de critică, de polemică sau de propagandă de orice natură.

Un punct important, al șaselea, al acordului privea veniturile Principelui Nicolae: “Voi primi permanent, anticipat, lunar, cu începere de la 1 aprilie 1937, suma de lei 500.000 (cinci sute mii) pe care guvernul țării o va pune la dispoziția mea, suma care, pe timpul șederii mele în străInătate, mi se va transforma în valută străină la paritatea de azi a leului față de aur”.( “Carol al II-lea al României. Un rege Controversat”, volumul 2, pagina 477).

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Foto credit: Colecția de fotografie a Muzeului Național Peleș. Imagine protejată prin drepturi de autor.

Regina Maria: “Nicky a fost clar și consecvent, renunțând vitejește la tot ca să se însoare cu femeia pe care o iubește”

Dr. Narcis Dorin Ion: Regina Maria nota, în “Însemnările zilnice”, reacția opiniei publice față de măsură luată de rege împotriva fratelui sau:

„Lumea îl condamnă pe Carol pentru modul în care l-a tratat pe Nicky, inutil de brutal. În plus, a fost o ironie tragică să-l vezi pe Carol prezidând un Kronrat (consiliu de coroană – în limba germană, n.n) pentru condamnarea fratelui său, tocmai el, care a păcătuit de două ori în același fel, dar într-un mod mult mai imoral. Deși a fost tratat în felul acesta, Nicky a fost clar și consecvent, renunțând vitejește la tot ca să se însoare cu femeia pe care o iubește.

În aceeași zi, 13 aprilie 1937, regina consemnează că “spre seară, i-am primit primit pe el și pe Jeanne (Doletti). Pentru că el renunța la tot pentru această femeie, trebuie ca măcar eu să nu o disprețuiesc în mod deschis, de dragul lui Nicky. Dar, din păcate, de data această, la fel că și celelalte două dați, tot antipatică mi-a fost. Nu cred că este o fată bună și nu este nimic nobil în ea, deși dragostea lui Nicky este atât de mare, încât o obligă să-l iubească până la un anumit nivel. Sărmanul Nicky”, (“Carol al II-lea al României. Un Rege Controversat”, volumul 2, pagina 479).

Jeanne Doletti, doamna în costum de piele roz și “sacrificiile făcute de Prințul Nicolae pentru acest trandafir de mahala”

După toate umilințele, Principele Nicolae și soția sa au plecat la Paris iar în aprilie 1938 își vor cumpăra o casă la Veneția. Principele a rămas cu un simplu nume: Nicolae Barna. Nepotul său, Regele Mihai, avea să-l repună în drepturi, după abdicarea Regelui Carol al II-lea.

Ioana Doletti și Principele Nicolae. Fotografie scoasă la licitație.

Dr. Narcis Dorin Ion: “Momentul plecării la Paris este relatat de un martor, Radu Irimescu, ministru al Aerului și Marinei în guvernul Tătărescu și notat de Constantin Argetoianu, la 2 mai 1937, în “Însemnările zilnice”:

Irimescu, care a asistat la plecarea Prințului Barna, cu avionul, povestește că Prințul era adânc emoționat, dar că madam Barna era ridicolă. Cu părul decolorat, de o nuanță galbenă bătând în roz, cu un nas enorm și unsuros, era îmbrăcată într-un costum de piele roz, cu pantofi roz, cu o pălărie roz, în jurul căreia fâlfâia un voille – tot roz! Irimescu nu putea pricepe sacrificiile făcute de Prinț pentru acest trandafir de mahala, ce provoacă mai mult mâncărime în palmă, decât sentimente duioase.

Vila Laurențiu Steinebach/ Principele Nicolae, „o adevărată bijuterie până în cele mai mici detalii”

Monica Croitoru-Tonciu este istoric de artă, specializată în istoria arhitecturii și a artei decorative românești de la finalul sec. al XIX-lea și începutul sec. al XX-lea. Este autoarea monografiei arhitectului Alfred Popper (Ed. Simetria, 2022), coautoare a volumului „Un parcurs pe Dealul Mitropoliei și în împrejurimi” (Ed. Simetria, 2021) și a co-curatoriat expoziții de artă românească în calitate de muzeograf la Muzeul Colecțiilor de Artă (în cadrul Muzeului Național de Artă al României).

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Arh. Alfred Popper. Foto credit: UAR, Arhiva de fotografii, fond Arh. Alfred Popper (1874-1946). Imagine protejată prin drepturi de autor.
EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Capitel logie etajul 1. Sursa: UAR, Arhiva de proiecte, fond. Arh. Alfred Popper (1874-1946). Imaginea este protejată prin drepturi de autor.

Istorii neștiute din Vila Steinebach

Laurențiu Steinebach, administratorul Palatului Cotroceni, împărtășea cu Regina Maria marea ei pasiune pentru flori

B365: Cine a fost Laurențiu Steinebach?

Monica Croitoru-Tonciu: Despre abilitățile profesionale ale lui Laurențiu Steinebach, intendentul apoi administratorul Palatului Cotroceni, ne povestesc deopotrivă directorul Alexandru Tzigara-Samurcaș și secretarul regal Eugeniu Buhman, iar despre calitățile sale personale găsim detalii în bine-cunoscutele jurnale ale Reginei Maria.

Așa aflăm despre pasiunea comună a administratorului și a reginei pentru cultivarea florilor, despre călătoriile suveranei la vila din Sovata a lui Steinebach sau despre vizitele sale la vila din Cotroceni, pe care o numea „o adevărată bijuterie până în cele mai mici detalii” (Jurnal de război – 1918, Ed. Humanitas, 2016, p. 435).

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Detaliu împrejmuire pentru Vila Steinebach. Sursa: UAR, Arhiva de proiecte, fond. Arh. Alfred Popper (1874-1946). Imaginea este protejată prin drepturi de autor.

După plecarea Principelui Nicolae din țară, vila a fost donată Casei Corpului Didactic

Conform mărturiilor din epocă sau recente, vila a fost cumpărată (parțial sau în întregime) în 1925 de Principele Nicolae, fiul Reginei Maria, pentru viitoarea sa soție morganatică Ioana Doletti, și a fost donată mai târziu către Casa Corpului Didactic, îndeplinind rolul de cămin de fete.

Interesant este că, lângă cămin, s-a construit un imobil de apartamente pentru profesori, unde au locuit familiile de literați Rebreanu și Minulescu (astăzi, muzee deschise publicului). Fiica poetului, Mioara Minulescu, povestește în memoriile sale cum fetele de la cămin ieșeau în „micul și romanticul balcon” cu vedere la terasa apartamentului Minulescu și-l rugau pe literatul îmbrăcat în celebrul său halat cu buline să le recite poezii.

Vila Steinebach, opera unui arhitect care și-a pus amprenta asupra orașului

Alfred Popper nu a avut niciodată diplomă de arhitect, deși era angajat al Biroului regal de arhitectură din Sinaia

B365: Sunteți autoarea riguroasei monografii „Alfred Popper, 1874-1946: (re)descoperirea unui arhitect”, Editura Simetria, 2022. Volumul a fost nominalizat la Anuala de Arhitectură București 2022, secțiunea „ Cercetare prin arhitectură/carte de arhitectură”.

B365: De ce arhitectul Alfred Popper nu a avut niciodată diplomă de arhitect, deși era angajat al Biroului regal de arhitectură din Sinaia?

Monica Croitoru-Tonciu: Un arhitect fără diplomă de arhitectură (adică fără studii recunoscute finalizate) este departe de a fi un caz singular la trecerea dintre secolele XIX-XX pe teritoriul țării noastre, experiența și recomandările personale dictând de multe ori preluarea unei comenzi.

Alfred Popper avea studii de doi ani, dar nefinalizate, la Politehnica Regală și Imperială din Viena, unde l-a avut profesor pe arh. Wilhelm von Doderer, cel care proiectase primele planuri ale Castelului Peleș.

La revenirea în țară, Popper a avut ocazia să lucreze câțiva ani în atelierul arh. Ziegfried Kofszynski, care lucrase anterior pe șantierul Domeniului regal Peleș în timpul etapei coordonate de arh. Johannes Schultz. Astfel, există două filiere pe care Popper ar fi putut să fie recomandat pentru a lucra în Biroul regal de arhitectură din Sinaia în perioada 1904-1910, condus de arh. Karel Liman. Sub îndrumarea lui Liman, a colaborat îndeaproape cu Principesa (Regina) Maria pentru proiectarea seriei de mobilier din lemn de tei aurit, integrat ulterior proiectelor de amenajare interioară ale suveranei.

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Foto credit: UAR, Arhiva de fotografii, fond Arh. Alfred Popper (1874-1946).
EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Variantă Vila Steinebach, interior. Sursa: UAR, Arhiva de proiecte, fond. Arh. Alfred Popper (1874-1946). Imaginea este protejată prin drepturi de autor.

După definitivarea legislației în domeniu în perioada interbelică – prin apariția Corpului Arhitecților (1932), au existat două categorii de arhitecți: cei cu diplomă de profil (obținută în țară sau în străinătate și echivalată) și cei care făceau dovada unei practici neîntrerupte de cinci ani în domeniul arhitecturii. Alfred Popper, având studii nefinalizate, dar multă experiență certificată, s-a încadrat în categoria din urmă, din care făceau parte de altfel și alte nume mari ale arhitecturii românești, precum Grigore Cerchez sau Marcel Iancu.

Arh. Alfred Popper și-a pus amprenta asupra arhitecturii românești în general, însă mai ales asupra arhitecturii bucureștene”

B365: Prin ce proiecte și-a pus arh. Alfred Popper amprenta asupra Bucureștiului și a României? Ce ați descoperit și merită să fie (re)descoperit? Spuneați că ați pornit această cercetare „de la o semnătură aproape indescifrabilă”.

Monica Croitoru-Tonciu: Da, cercetarea a fost motivată la început de provocarea de a descifra la propriu (semnătura lui Popper fiind una realizată în mod artistic) și la figurat identitatea unui arhitect despre care se cunoșteau prea puține și care semnase proiectul unei vile de pe Dealul Mitropoliei despre care studiam în cadrul seminarului cursului de istoria arhitecturii de la Istoria și Teoria Artei (UNArte).

Însă decizia de a continua cu această cercetare și de a-i oferi finalitatea unui volum de specialitate se datorează susținerii pe care am primit-o de la profesorii mei arh. Alexandru Beldiman și arh. Cristina Woinaroski și de șansa fondului Popper (cu sute de desene și fotografii), care a fost donat către UAR (de arh. Marina Iliescu) și pus la dispoziție pentru cercetare de conducerea UAR și de arh. Rodica Panaitescu, cărora le mulțumesc încă o dată.

Alfred Popper și-a pus într-adevăr amprenta asupra arhitecturii românești în general, însă mai ales asupra arhitecturii bucureștene, o amprentă care încă se lasă descoperită și interpretată, din moment ce capacitățile și sursele sale de inspirație au fost multe, datorită locului său de proveniență, studiilor (la Viena) și călătoriilor sale (în Italia, Grecia, Turcia) și pasiunii fidele pentru bizantinologie.

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Foto credit: Monica Croitoru-Tonciu, istoric de artă.

A proiectat în toate stilurile preferate în epocă: eclectism de factură academistă sau cu elemente neogotice (stabilimentul Caru’ cu Bere; vilele Aron Iacob din str. Jean Louis Calderon), neoromânesc (vila dr. Ion Urlățeanu din parcelarea Ioanid), modernism (vila Androniu din bulevardul Dacia), modernism hibrid (cu elemente neobizantine; vilele inginerilor Macovei și Mișicu din cartierul Primăverii), însă cel în care a excelat a fost stilul neoromânesc, în care se încadrează de altfel și vila Steinebach.

Pe lângă clădirile cu funcțiune privată, a proiectat importante clădiri publice, precum variante ale Bisericii Anglicane (care nu s-au realizat) sau geamia Hunchiar Carol (construită în Parcul Carol cu ocazia expoziției din 1906 și relocată în mahalaua Pieptănari), a colaborat pentru proiectul Bisericii Amzei și pentru amenajarea interioară a Gării Regale „Carol al II-lea” din Sinaia.

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Foto credit: UAR, Arhiva de fotografii, fond Arh. Alfred Popper (1874-1946). Imagine protejată prin drepturi de autor.

Vila Steinebach se încadrează în stilul neoromânesc, apogeul creativ al portofoliului lui Alfred Popper”

B365: Ce particularități stilistice are vila Steinebach/ Principele Nicolae? Stilul neoromânesc poate fi considerat apogeul creativ al operei arhitectului? În volum delimitați fazele de creație ale arh. Alfred Popper.

Monica Croitoru-Tonciu: Monografia, fiind un instrument de specialitate, identifică și încadrează opera versatilă a arhitectului pe categorii stilistice, o plasează în contextul epocii și îi recunoaște inovațiile stilistice. Vila Steinebach se încadrează în stilul neoromânesc, apogeul creativ al portofoliului lui Alfred Popper în cadrul căruia a putut să-și manifeste pasiunea pentru dimensiunea decorativă a Bizanțului. Se păstrează în Arhiva de proiecte din patrimoniul UAR un fond bogat de desene (în diferite tehnici, pe calc sau pe hârtie) pentru variante sau detalii ale proiectului vilei care ne dezvăluie atât diferitele etape de creație, cât și nivelul de implicare al arhitectului.

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
„Monografia, fiind un instrument de specialitate, identifică și încadrează opera versatilă a arhitectului pe categorii stilistice”.

Vila Steinebach, bijuteria cu decorații de o frumusețe desăvârșită

Acest proiect reprezintă pentru Popper o căutare stilistică ale cărei răspunsuri își găsesc expresia în diferite formule decorative inovatoare în epocă (1915-1916) – preluarea și reformularea capitelurilor bizantine (văzute în Italia, Turcia, Croația), surmontate de sculpturi zoomorfe cu semnificații creștine (mielul și leul) și integrate unor portaluri cu trepte în retragere; proiectarea unui ancadrament de trafor purtând simbolurile celor doi păuni care flanchează un cantar (cu trimitere la cultul antic și cel creștin al vinului), aflați în Grădina Paradisului, populată de alte vietăți și de chiparoși; parapetul traforat al balconului purtând motivele geometrice ale parapetelor minaretelor moscheilor din Istanbul. După cum am afirmat mai devreme, sursele de inspirație au fost diverse (cele mai multe în legătură cu arta bizantină), iar viziunea deosebită a arh. Popper le-a adus laolaltă într-un mod elegant și coerent arhitectural.

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Foto credit: Monica Croitoru-Tonciu, istoric de artă.

Execuția Vilei Steinebach/ Principele Nicolae ni se înfățișează astăzi drept o dovadă de măiestrie a epocii, mai ales în domeniul prelucrării pietrei”

B365: Cine au fost cei care au lucrat la construirea vilei, la detalii, la capiteluri și trafoare?

Monica Croitoru-Tonciu: Proiectul, după cum am afirmat, a fost semnat de arhitectul Alfred Popper, care a îndeplinit totodată și funcția de diriginte de șantier, asigurându-se de buna execuție a detaliilor proiectate.

Din fericire, printre desenele lui Popper, se păstrează și documente de șantier, care ne relevă că elemente din piatră – capiteluri, ancadramente în relief pentru uși, ferestre și arcade, trafoare ale parapetelor balcoanelor, au fost prelucrate de sculptorul Oreste Simonetti, nume pe care l-am întâlnit în legătură cu lucrările de restaurare ale Marthei Bibescu de la Palatul Mogoșoaia.

Se confirmă încă o dată ceea ce a afirmat arh. Gheorghe Simotta în memoriile sale, și anume că domeniul pietrăriei – al cioplitului marmurei, al prelucrării stucomarmurei și a mozaicului, era stăpânit prin excelență în epocă de pietrarii italieni, cu care el însuși a lucrat mulți ani îndeaproape.

Dincolo de piatra și similipiatra care îmbracă elegant fațadele vilei și care, conform fotografiilor, o decorează și în interior, tâmplăria sculptată a ușilor și ferestrelor reflectă mai departe nivelul de atenție pentru detalii atât al arhitectului proiectant, cât și pe cel al executanților.

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Foto credit: Monica Croitoru-Tonciu, istoric de artă.

Vila din Cotroceni aparține acum unui proprietar privat și a fost bine restaurată

B365: Ce s-a întâmplat cu Vila din bd. Eroii Sanitari după dezmoștenirea și plecarea Principelui Nicolae din România?

Din câte am cercetat până acum, vila a fost donată către Casa Corpului Didactic și a găzduit căminul de fete, urmând ca la jumătatea secolului al XX-lea să fie naționalizată și transformată la un moment dat în sediu ICRAL. În prezent, vila aparține unui proprietar privat.

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Foto credit: Monica Croitoru-Tonciu, istoric de artă.

B365: Cât de reușită a fost restaurarea Vilei Steinebach, realizată în ultimii ani?

Monica Croitoru-Tonciu: Din câte se poate observa din exterior și în comparație cu desenele originale și fotografiile din epocă, vila este un exemplu reușit de restaurare, care păstrează elementele originale de arhitectură, pietrărie și tâmplărie, oferindu-ne o întrezărire a unei epoci de glorie din istoria arhitecturii românești.

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Foto credit: Monica Croitoru-Tonciu, istoric de artă.

B365: Care sunt argumentele și concluziile acestei (re)descoperiri?

Monica Croitoru-Tonciu: Parcursul cercetării operei lui Alfred Popper nu a plecat de la premisele redescoperirii unui mare arhitect, deși aceasta a fost concluzia, ci a plecat de la dorința de a valorifica sursele devenite de curând disponibile (fondul Popper donat la acel moment către UAR, fondul Colegiului Arhitecților devenit disponibil spre cercetare la sala de studiu a ANR etc.) spre a satisface interesul publicului de specialitate și a celui larg, pasionat de arhitectura bucureșteană.

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Foto credit: Monica Croitoru-Tonciu, istoric de artă.

B365: Credeți că volumul, minunat realizat grafic, cu date inedite despre opera și viața lui Alfred Popper, îi face într-un fel dreptate acestui mare arhitect uitat și puțin cunoscut?

Monica Croitoru-Tonciu: Există, din păcate, prea puține monografii ale arhitecților români, iar fiecare lucrare de specialitate recuperează încă un fragment prețios de istorie a arhitecturii românești. Este un volum cu atât mai prețios cu cât, prin intermediul designului grafic și a fotografiilor abile semnate de arh. Octavian Carabela, face dreptate versatilității operei arhitectului Alfred Popper. Bineînțeles, cercetarea în legătură cu opera lui Popper continuă și ne păstrăm speranța și dorința unor noi (re)descoperiri!

EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Foto credit: UAR, Arhiva de fotografii, fond Arh. Alfred Popper (1874-1946). Imagine protejată prin drepturi de autor.
EXCLUSIV I Vila Steinebach, cea mai frumoasă casă din Cotroceni. Principele Nicolae i-a dăruit-o iubitei sale, femeia din cauza căreia care a fost expulzat
Alfred Popper, un arhitect (re)descoperit. Foto credit: UAR, Arhiva de fotografii, fond Arh. Alfred Popper (1874-1946). Imagine protejată prin drepturi de autor.

„Make Bucharest Great Again” vă spune povestea neștiută a clădirilor de patrimoniu din București sau vă prezintă proiecte de arhitectură inovatoare. Ce am mai scris se află aici:

Cookies