EXCLUSIV I Dupa ce a salvat un autobuz Roman Diesel din ’78, azi singurul funcțional din România, un muzician restaurează un altul, unic în lume

29 apr. 2023
24644 afișări
EXCLUSIV I Dupa ce a salvat un autobuz Roman Diesel din '78, azi singurul funcțional din România, un muzician restaurează un altul, unic în lume
EXCLUSIV I Dupa ce a salvat un autobuz Roman Diesel din '78, azi singurul funcțional din România, un muzician restaurează un altul, unic în lume. Numai azi poți prinde RATA, la Retroparada Primăverii din București. Foto credit: Retromobil Club România

Muzicianul Alexandru Constantinescu este leaderul trupei “The Cabarets” și ține mult, foarte mult, la mașinile vechi. Dintre toți membrii Retromobil Club România, Alexandru colecționează doar autobuze și autocare.

Modelul de autobuz Roman Diesel 111 RD, fabricat în anul 1978, măsoară 11 metri lungime și atinge viteza maximă de 110 km/h. Are 43 de scaune și o capacitate maximă de transport de 70 de pasageri, iar de el se leagă viața celor care mergeau cu RATA înainte de 1989.

Autobuzul, care a putut fi admirat și la Retroparada Primăverii din Parcul Copiilor, este cu totul spectaculos și unic, singurul care mai funcționează din toată țara/lumea. Aici și acum, Alexandru Constantinescu ne spune cum a salvat de dispariție autobuzul Roman Diesel, o palpabilă capsulă a timpului socialist, un dinozaur care a primit încă o viață.

AUTOBUZ, roman
Alexandru Constantinescu cu autobuzul său salvat de la dispariție. Foto credit: Alexandru Constantinescu.

Pe lângă RATA, Alexandru mai are un autobuz Rocar 108 RD Satelit, “probabil, singurul rămas de pe tot globul pamântesc”

Alexandru Constantinescu ține în garaj comoara de 5 autocare și autobuze, dintre care unul, Rocar 108 RD Satelit, se află acum în plin proces de restaurare. “Cred că este singurul rămas de pe tot globul pamântesc, atât este de rar” spune Alexandru.

Rocar 108 RD Satelit se află acum în plin proces de restaurare. Foto credit: Alexandru Constantinescu.
Rocar 108 RD Satelit , Fotografie de epocă, apud automobileromânesti.ro.

Retroparada Primăverii 2023 deschide calendarul evenimentelor organizate de Filiala București a Retromobil Club România în acest an. Azi, 29.04.2023, între orele 10.00 și 13.00, la rotonda din Parcul Lumea Copiilor, aveți ocazia să vedeți peste 200 de autovehicule istorice ale membrilor filialei București a Retromobil Club România, reunite în ediția aniversară #Retromobil25.

Retroparada Primăverii 2023 deschide calendarul evenimentelor organizate de Filiala București a Retromobil Club România în acest an. Foto credit: Retromobil Club România.

Azi este sărbătoarea mașinilor de epocă, 25 de ani de Retromobil Club România

La Retroparada Primăverii din București, cea mai mare reuniune de autovehicule istorice din țară, vor fi prezentate autoturisme atestate istoric după standardele FIVA, fabricate între anii ‘20 și ‘90, aflate în colecția membrilor Retromobil Club România filiala București care tezaurizează cca. 800 de exemplare.

Autobuz-unic, colecționar-unic. Doar astăzi poți să prinzi RATA în București

Șerban Cornaciu, secretar Retromobil Club România, filiala București: “Din nou vom avea invitat autobuzul Roman Diesel 111 RD. Este o prezență de care ne bucurăm foarte mult la evenimentele din ultimii trei ani, pentru că este un exponat unic. Aparține unui colecționar, la rândul său unic în România și în Club, deoarece colecționează doar autobuze. Colegul nostru, Alex Constantinescu, are cinci autobuze până acum. Acest autobuz, plasat în paradă, este un spectacol în sine, pentru că odată ce i-ai deschis ușile te-ai trezit în ceea ce însemnau deplasările pe care le făceau bunicii sau părinții noștri prin anii ’80, fie că veneau de la sat la oraș, fie că se duceau la rude la țară sau pur și simplu călătoreau”. Detalii despre Parada de azi, aici: Bucurați-vă de Retroparada Primăverii în Parcul Lumea Copiilor din București. Retromobil sărbătorește 25 de ani de spectacol prin cea mai mare expoziție de mașini istorice din România

Foto: Antoaneta Dohotariu.

Alexandru Constantinescu a cumpărat autobuzul istoric de la o Unitate Militară din Sibiu și l-a transformat în mașina ideală pentru turneele trupei sale, The Cabarets. Povestea toată, aici: Un bucureștean a salvat de la fier vechi ultimul autobuz Roman Diesel din România. Acum merge în turnee cu el

O să vreau să-l vopsesc pentru că, din păcate, vopseaua realizată pentru Armată nu mai este ce trebuie, a început să se cojească”

B365.ro: Alexandru, ce ai mai făcut în ultimii ani cu autobuzul?

Alexandru Constantinescu: “Pentru el nu am mai făcut nimic, este la fel. Nu am mai avut timp să fac ceva, am avut multe repetiții, lucrăm la un nou proiect de muzică de cabaret. A mai fost și pandemie, a mai fost și iarnă. Am mai ieșit cu el pe la câteva filmări și reclame. O să vreau să-l vopsesc pentru că, din păcate, vopseaua realizată pentru Armată nu mai este ce trebuie, au trecut foarte mulți ani de când l-am luat de la Unitatea Militară din Sibiu și a început să se cojească. Autobuzul datează din anul 1978 și, deși îl țin în garaj, tot spălându-l și curățându-l, vopseaua se duce. Totuși, este o mașină destul de bătrână”.

RATA, vedetă in videoclipuri. Foto credit: Alex Constantinescu.
RATA, vedetă in videoclipuri. Foto credit: Alex Constantinescu.
Acum 3 săptămâni am fost cu el la munte și nu am mai putut să-l ridic din perne”

B365.ro: Ai mai avut vreo peripeție cu el, de când am vorbit noi ultima dată, acum 2-3 ani?

Alexandru Constantinescu: “Da, când am fost la munte, la un congres, acum 3 săptămâni. Când am vrut să plec cu el, nu se mai ridica din perne. A trebuit să chem un mecanic din Brașov să vină să-i schimbe o piesă de la suspensia pneumatică. Dar am rezolvat și am reușit să mă întorc cu el înapoi la București”.

Foto: Antoaneta Dohotariu.

B365.ro: Cum găsești piesele de schimb? Cât de greu este să întreții un autobuz vechi?

Alexandru Constantinescu: “Din fericire, piese pentru autobuzele românești se mai găsesc, pentru că sunt cam aceleași cu piesele camioanelor. Sunt mulți în țară care încă mai au camioane românești, le mai folosesc la munte, la tăieri de copaci. Nu am avut însă probleme mari, să trebuiască să înlocuiesc piese importante”.

Foto: Antoaneta Dohotariu.

B365.ro: Ce vei face astăzi la Retroparada Primăverii?

Alexandru Constantinescu: “Inițial, Șerban Cornaciu mi-a propus să vin cu autocarul Mercedes-Benz Irannational, dar și el trebuie revopsit. Irannational a fost revopsit după reconstrucție tot la RATB, dar nu a durat. Pregătirea suprafețelor a fost destul de slab făcută și, chiar dacă mașina a stat în garaj, au apărut probleme cu vopseaua, cu chiturile, de aceea nu o să vin cu el. O să vin cu autobuzul. Am făcut un anunț pe grupul nostru de facebook, mașini românești. Suntem vreo 30 de mii de pasionați acolo, am anunțat lumea să vină să vadă autobuzul live”.

Foto credit: Alexandru Constantinescu.
Or mai fi autobuze uitate prin curți, jupuite, sau pe la Armată, vai de capul lor, dar acesta este unic din punct de vedere al originalității”

B365: RATA ta este unicat? Chiar nu mai este niciuna în România?

Alexandru Constantinescu: “Ele au fost foarte multe însă, din punct de vedere al originalității nu, nu mai există niciun autobuz similar în țară. Or mai fi probabil uitate prin curți, jupuite, sau pe la Armată, vai de capul lor, dar din punct de vedere al stării în care se află acesta, nu, cu siguranță nu. Este aproape original, are doar 21 000 de km, un interior original, motor original, adică a fost foarte, foarte puțin folosit”.

B365.ro: Care este reacția publicului când te vede cu RATA la evenimente?

Alexandru Constantinescu: “De obicei, la Retroparada Primăverii sau la alte evenimente vin foarte mulți cu copii. Sunt foarte interesați să se uite, să afle, în cazul meu să se urce în mașină, iar cei mai în vârstă își aduc aminte de tinerețea lor, cu nostalgie”.

Autocarul Mercedes-Irannational al lui Alexandru si trupa The Cabarets, thecabarets.ro.
Foto credit: Alexandru Constantinescu.
Cea mai nouă mașină a mea este o Toyota din ’94, deci nu o să-mi iau mașină nouă; nu îmi aduce confort și nici bucurie”

B365.ro: De ce este important pentru colecționari să păstreze vie istoria automobilismului românescl? Acum totul s-a schimbat, au apărut mașinile electrice, Tesla?

Alexandru Constantinescu: “Eu nu sunt adeptul mașinilor electrice, nu-mi plac mașinile de generație nouă, pentru că sunt destul de complicate. Consider că este o prea mare bătaie de cap cu ele, în ideea că n-ai cum să mai meșterești la ele de unul singur și să pui mașina în poziție în caz că, Doamne ferește, se întâmplă să se strice pe drum. Prefer o mașină clasică, pe care să o cunosc și să nu-mi creeze probleme; să o repar singur, fără service și fără platforme. Fiecare face alegerile sale, însă mulți iubesc mașinile vechi cu care au crescut sau au copilărit. Cei care vin din urmă nu prea cunosc acest obiect și chiar dacă îl cunosc ei trăiesc pe repede-înainte. Ce este mai modern aia e foarte bun pentru ei. Cea mai nouă mașină a mea este o Toyota din ’94, deci nu o să-mi iau mașină nouă; nu îmi aduce confort și nici bucurie”.

‘Cred că este singurul rămas de pe tot globul pamântesc. Are 7, 8 m și au fost foarte puține exemplare realizate la Fabrica Rocar, fostă Autobuzul”. Foto credit: Alex Constantinescu.
Cred că Rocar 108 RD Satelit este singurul rămas pe tot globul pamântesc, îl restaurez acum”

Alexandru Constantinescu: “Am cinci autocare, două sunt Mercedes Irannational, am acest Roman Diesel, am un Rocar Satelit, un autobuz scurt, care se află în plin proces de restaurare. Cred că este singurul rămas de pe tot globul pamântesc. Are 7, 8 m și au fost foarte puține exemplare realizate la Fabrica Rocar, fostă Autobuzul. Au fost gândite să fie 3 x 4 sau 4 x 4. Au o înălțime destul de mare, au fost făcute în principal pentru Armată, să poată intra cu ele pe teren accidentat, să urce pante, să treacă prin vaduri și să poată funcționa la -35 de grade. L-am luat în anul 2019 tot de la Armată, cu un an înaintea lui Roman Diesel 111 RD, numai că mașina era într-un stadiu foarte mare de degradare și trebuie să o reconstruiesc; nu știu dacă a mai rămas 40% din starea ei originală”.

„L-am luat în anul 2019 tot de la Armată, cu un an înaintea lui Roman Diesel 111 RD, numai că mașina era într-un stadiu foarte mare de degradare și trebuie să o reconstruiesc; nu știu dacă a mai rămas 40% din starea ei originală”. Foto credit: Alex Constantinescu.
Să restaurezi un autobuz este mai greu; totul este mai mare, îți trebuie mai mulți bani și mai mulți nervi”

B365.ro: Cât este de costisitoare această pasiune?

Alexandru Constantinescu: “Depinde, este costisitoare în momentul în care te ocupi de o mașină, dar dacă nu ai timp și o lași pe altădată, mai poți să strângi niște bănuți ca să o faci. Dar da, este mai greu decât cu o mașină mică, gândiți-vă că un autobuz este de cel puțin 6- 7 ori mai mare;  este mai multă muncă, ai nevoie de mai multe materiale. Ai nevoie de mecanici speciali sau specializați pe partea asta, nu poți face nimic cu un mecanic obișnuit, să scoți un motor de autobuz sau să-l repari, de exemplu. Adică, principiul de funcționare este același, dar nu se bagă nimeni dacă este vorba de înlocuit o punte, de exemplu; îți trebuie o macara și nu e chiar așa de simplu. Este mai greu, totul e mai mare, mai mulți bani, mai mulți nervi”.

Foto: Antoaneta Dohotariu.
Cel mai frumos este când merg cu trupa în deplasări”

B365.ro: Care este cea mai frumoasă amintire cu RATA ?

Alexandru Constantinescu: “De fiecare dată, autobuzul este foarte apreciat. Când ies cu el pe stradă mă trezesc cu câte o poză trimisă sau postată și acestea sunt mari bucurii. Frumos este când merg cu trupa în deplasări, atunci este momentul lui culminant”.

Interiorul autobuzului este complet original, captură din filmul „La plimbare cu RATA”, masinistul.ro.
Vara asta vom susține spectacole în București, dar și în țară, unde vom merge cu RATA”

B365.ro: Ce proiect muzical are The Cabarets acum?

Alexandru Constantinescu: “Lucrăm la un spectacol de cabaret despre istoria muzicii de cabaret, va avea aproape o ora și va fi susținut împreună cu Mădălina Coca. Probabil, suntem primii care vom face un spectacol total independent, adică nu suntem legați de vreun teatru și nici ajutați de un regizor. Este doar gândirea noastră. Vom susține spectacole în București, dar și în țară, unde vom merge cu RATA”.

Băieții care merg in turnee cu RATA sunt aici, dacă vreți să-i ascultați/ vedeți/chemați la nuntă, aniversare, chef: thecabarets.ro.

Foto credit: thecabarets.ro.

 

Cookies