ASCUNSE ÎN BUCUREȘTI

Exclusiv | Cum au fost Samuel L. Jackson și Michael Keaton pe furiș la București. Au filmat în piscina lui Ceaușescu din Primăverii și la Palatul de la Snagov

La început de pandemie, în timp ce noi stăteam pe Wuhan cu ochii ca pe butelie, la București se lucra din plin la "The Protégé". O producție cu buget de 35 de milioane de dolari, în regia lui Martin Campbell (a mai făcut, printre multe altele, două filme din seria "James Bond", dar și "Masca lui Zorro" sau "Edge of Darkness"). În rolurile principale, doi asasini: Michael Keaton ("Birdman", "Omul Pasăre sau Virtutea nesperată a Ignoranței", Oscar pentru cel mai bun film în anul 2014) și Samuel L. Jackson (nu are deloc nevoie de prezentare). Plus protejata ucigașilor plătiți, actrița Maggie Q ("Rush Hour 2", "Mission Impossible III)" și câțiva tineri actori români, printre care Florin Piersic Jr și Tudor Chirilă. Distribuție de top, Regizor mare, Buget mare, Pandemie mare la orizont. În exclusivitate, Andrei Boncea, producătorul român al super producției, partener Frame Film, ne spune cum a reușit echipa să termine filmul, înainte să se închidă țara. Din culisele filmărilor la "The Protégé", producție care va ieși pe marile ecrane în luna august, fiți pe fază.

Dacă Nicu și cu Leana ar fi știut că o să vină ziua în care Samuel L. Jackson va filma în budoarele lor, poate că ar fi leșinat în piscina devenită între timp platou de filmare. Poate că s-ar fi pocăit și s-ar fi lăsat de comunism și ne-ar fi lăsat și pe noi în pace, să ne uităm la ce filme vrem noi. Nu știau ce e aia distopie, ca dovadă că au crezut că utopia lor multilateral dezvoltată va fi veșnică. Wrong. Actorii capitaliști au filmat chiar in piscina lor, așa arată Răzbunarea Istoriei.

Samuel L. jackson, la, bucuresti
Imagine din culisele filmărilor, foto credit Gina Buliga.

Casa comunistă din Primăverii, platou de filmare capitalist

Andrei Boncea: “ În august, când cinefilii eliberați din case și spectatorii vaccinați vor asalta cinematografele pentru premiera la The Protégé, să fie atenți și la locurile unde sunt filmate câteva scene importante din acest film american cu mare buget, în care protagoniști sunt agenți CIA și o vietnameză recrutată ca asasin profesionist pentru agenturili străine: Palatul de la Snagov și Casa Ceaușescu”.

In, imagine, Martin Campbell, foto credit, Gina Buliga.A
In imagine regizorul Martin Campbell, foto credit, Gina Buliga.

Dacă românii primeau seara „Telejurnal”, Nea Nicu avea video Sony Betamax si casetă cu Mad Max

Andrei Boncea: “Mă întreb dacă acum trei decenii, la reședința lui din Primăverii, Dictatorul Ceaușescu, în timp ce punea în video-ul lui Sony Betamax caseta cu Mad Max (aflată în colecția personală a lui Nicu și descoperită de curând), ar fi putut să fie străfulgerat de gândul aberant că undeva într-un viitor distopic, regizorul lui James Bond va filma la el în piscină o scenă cu Tudor Chirilă, în vremuri ciudate. Timpuri în care românii vor accepta de bună voie să stea închiși în casă, arestați la domiciliu, dependenți de Netflix și TikTok. Așteptând cu teamă declarațiile zilnice de la televizor ale unui medic care va purta, în mod ironic, numele prietenului său, Yasser, marele lider palestinian. Cu siguranță, Nicolae Ceaușescu ar fi apreciat acuratețea fină și realismul socialist al frontierelor închise și interdicția de a intra sau părăsi țara din acest scenariu futurist, de Hollywood. Ar fi sunat la Buftea să-i comande lui Sergiu Nicolaescu un remake la Revanșa, cu el însuși în locul lui Michael Keaton, probabil cu Oana Pelea în rolul asasinei profesioniste și Samuel Jackson în același rol, pentru că actorul este, practic, neschimbat de 30 de ani”.

martin, campbell, regizor, si michael, keaton, actor
Regizorul Martin Campbell si Michael Keaton, foto credit Gina Buliga.

Actorii și regizorul au plecat cu ultimele avioane, înainte să se inchidă țara

B365: Puțini știu că la începutul anului 2020, la București au fost doi mari asasini, plus un regizor cu greutate și un director de imagine care și-a pus semnatura pe Star Wars. Pandemia a încurcat filmările? Cum s-a văzut momentul de pe platourile de filmare?

Andrei Boncea: “Pandemia a fost o știre îndepărtată și exotică la începutul filmărilor, pe 7 ianuarie, despre un virus care s-a mutat de la liliac la om, într-o piață din China. Însă, pe măsură ce înaintam, a devenit în mod oficial Pandemie și a cuprins toată planeta. Cred că în ultima noastră săptămână de filmare a primit acest titlu de film distopic. Îmi aduc aminte că măștile au apărut pe platou chiar în ultimele 2 nopți de filmare și am avut sentimentul că echipa de filmare devenise brusc și straniu mai interesantă vizual, decât scena pe care o filma în acel moment. Actorii și regizorul au plecat cu ultimele avioane înainte să se închidă țara și să fim arestați la domiciliu, împreună cu întreaga planetă pentru următoarele două luni”.

florin, piersic, junior, in the, protege
In film joacă si Florin Piersic jr, George Pistereanu, Tudor Chirilă si Cosmin Dominte. Foto credit Gina Buliga.

 „Am filmat scene de Saigoin tropical in februarie, la București”

B365: Cum au văzut Bucureștiul Michael Keaton, Samuel L. Jackson și ceilalți cineaști?

Andrei Boncea: “Cei doi asasini (Michael Keaton și Samuel Jackson), plus protejata lor (Maggie Q) s-au simțit minunat în Bucureștiul dinainte de pandemie al începutului anului 2020, în probabil cea mai blândă iarnă din ultimul secol. Am filmat scene de Saigon tropical în februarie, 2020 în București și la Palatul Snagov, cu sute de figuranți de origine asiatică, fără să avem nici cea mai mică idee că, în curând, conceptul de distanțare socială va face practic imposibile astfel de filmări, nu doar la noi, ci oriunde în lume. Oricum, panica neverosimilă care se insinua în acele zile pare astăzi o amintire mai degrabă literară decât cinematografică. În toată România aveam un singur caz confirmat de COVID-19 și nu aveam nici cea mai vagă idee de ce se va întâmpla. Doar că tot auzeam că în diverse locuri din lume, producții importante erau oprite în mijlocul filmărilor”.

Foto credit Gina Buliga.
„Pe măsură ce virusul se răspândea, fiecare zi de filmare părea un act absurd de eroism comic neintenționat”

Andrei Boncea: ” În ultimele săptămâni, pentru The Protégé ( se numea „The Asset” în acel moment),  pe măsură ce virusul se răspândea și știrile tulburătoare despre cum lumea intră în lockdown ajungeau la noi (Italia s-a închis chiar la începutul ultimei săptămâni de producție), fiecare zi de filmare părea că devine un act absurd de eroism comic neintenționat. Trebuia să facem orice ca să terminăm filmul. Bugetul fusese consumat, Samuel Jackson și Keaton trebuiau să plece la alte filme  (care s-au amânat între timp) filmările din Asia fuseseră anulate (ar fi trebuit să filmăm o săptămână în Vietnam, apoi am căutat locații în Republica Dominicană, și până la urmă s-au mai filmat două zile în Bulgaria, abia la sfârșitul lui August).

samuel, L jackson, la, bucuresti
Foto credit Gina Buliga.

„Această pandemie marchează intrarea umanității in post modernism”

Andrei Boncea: “Spuneam de filmul distopic pe care am început să-l trăim cu toții de la începutul anului trecut. Stăteam deunăzi de vorbă cu scenariștii serialului Django, la care lucrăm în acest moment, Leonardo Fasoli și Maddalena Ravagli (creatorii serialelor Gomorra și ZeroZeroZero), care îmi spuneau cum această pandemie marchează, în sfârșit, intrarea umanității în post modernism. Cum, un curent artistic născut la mijlocul secolului trecut în pictură și literatură, definit de scepticism și ironie, de convingerea că civilizația nu mai evoluează ci se prăbușește în propria ei incertitudine și complexitate, de preferință pentru distopie, s-a insinuat și s-a propagat progresiv, persistent și perseverent prin toate artele ca un virus conceptual, ca o memă multiculturală, ajungând la cinema, la televiziune și reality show și apoi în întreaga societate. Din piața de animale vii din Wuhan, până în orașul martir Suceava, puternic încercat de COVID-19 în primul val al pandemiei”.

Andrei Boncea: “Privind retrospectiv, în acele ultime zile de filmare, ne gândeam că premiza momentului pe care îl trăim are toate datele din 28 Days Later, al lui Danny Boyle, sau Contagion, filmul devenit brusc popular pe Netflix, însă eram sceptici că “scenariul” va evolua după regulile meseriei și audienței. Iată insă că am avut parte (și avem în continuare) de un slow burn nordic, de un film al noului val românesc, cu buget de blockbuster, de un serial care se reînnoiește la fiecare sezon, de o lume care este mai stranie decât cea din filmele noastre. Pandemia a reprezentat, așadar, intrarea biologiei în postmodernism”.

Andrei Boncea: „Pandemia a reprezentat, așadar, intrarea biologiei în postmodernism”. Foto credit Gina Buliga.
Tot aici, la B365.RO, partea a doua a interviului cu producătorul Andrei Boncea

Veți afla cum au performat tinerii actori români Florin Piersic Jr, Tudor Chirilă, George Piștereanu și Cosmin Dominte lângă starurile de la Hollwood, de ce a ajuns Bucureștiul oraș preferat de cineaștii străini pentru mega producțiile lor (de pildă, The Protégé, un film de 35 de milioane de dolari, cel mai mare buget al unui film străin filmat în România de la Cold Mountain). În București au fost recreate decoruri pentru scene care se întâmplă în Laos, Vietnam sau Londra, mare performanță. Director de imagine este David Tattersal, cel care a semnat imaginea filmelor Star Wars. În prezent, Frame Film coproduce o altă producție internațională, un serial filmat integral în România despre care am scris aici: Django.

 


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button