Grandoare, măreție și decădere. La început de secol XX în București, Palatul Prințului Gheorghe Grigore Cantacuzino, numit în epocă Nababul, cel mai bogat om din țară, era cea mai nouă și mai nemaipomenită reședință de pe Calea Victoriei. Un edificiu monumental, ridicat după modelul palatelor aristocrației pariziene, dar cum n-a văzut Parisul.
Casa Nababului se impunea drept o clădire emblematică pentru România modernă care se contura, o spectaculoasă operă de artă proiectată de arh. Ion D. Berindey și înfrumusețată de cei mai mari pictori și sculptori ai timpului: G. D. Mirea, Costin Petrescu, Arthur Verona, Nicolae Isidor Vermont pentru picturile murale, Emil Wilhelm Becker pentru sculpturi și Casele Krieger și Mercier din Paris pentru decorația interioară (tapiserii, candelabre, lămpi, vitralii, etc).
Palatul Nababului îți lua ochii atunci și rămâne fascinant și azi pentru oricine trece pe Calea Victoriei. Mai jos, interviu cu dr. arh. Sidonia Teodorescu, despre istoria unui proiect de arhitectură emblematic pentru București și pentru România, Palatul Cantacuzino, opera arh. Ion D. Berindey (1871-1928). Dr. arh. Sidonia Teodorescu este autoarea volumului „Mari arhitecți bucureșteni: Ion D. Berindey”, apărut la Editura Vremea în anul 2014, în colecția Planeta București, o amplă monografie dedicată operei arh. Ion D. Berindey. Cu fotografii de epocă, documente din arhive și mărturii, reconstituim Trecutul Palatului Cantacuzino și vă spunem ce se întâmplă în prezent.
Monumentala intrare, umbrită de o imensă copertină din metal și sticlă în formă de scoică, realizată în stil Art Nouveau și străjuită de doi lei, impunea eleganța, rafinamentul și luxul la Belle Epoque în București. Arc peste timp, câteva fotografii, realizate în ianuarie 2024, îi surprind pe reprezentanții Ministerului Culturii în fața și în interiorul unei clădiri aflate în profundă suferință. Un Palat prin care bătea vântul, cu elemente decorative prețioase (tavane pictate, candelabre, stucaturi, vitralii, etc) expuse gerului din ianuarie, protejate doar de folii de plastic.
Lucrările de restaurare și consolidare ale Palatului Cantacuzino – Muzeul „George Enescu”, începute în anul 2021, au fost oprite în ianuarie 2024 de Ministerul Culturii, deși proiectul de refacere și renaștere al imobilului, atribuit prin licitație firmei SC Eldiclau SRL, cu sediul în comuna Carcea, Dolj, era realizat în proporție de doar 25%. Ce s-a întâmplat? Cine v-a lucrat aici ?
Lucrările de consolidare, restaurare și amenajare a Muzeului Național “George Enescu”- Palatul Cantacuzino, Casa Memorială “George Enescu” și Anexa sunt finanțate din fonduri guvernamentale și credite externe acordate de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (BCDE), potrivit Acordului cadru de împrumut dintre România și BCDE. Lucrările de execuție au fost încredințate S.C Eldiclau SRL care a intrat în insolvență în anul 2023. Valoarea investiției (serviciile de proiectare și asistență tehnică și lucrările de execuție), este de 6.261.092 euro, fără TVA, din care valoarea contractului de execuție a lucrărilor este de 5.551.211 euro fără TVA. Durata contractului era de 24 luni calendaristice.
În același timp, se află în derulare procedura de achiziție a serviciilor de elaborare a unei expertize tehnice, în vederea continuării lucrărilor executate și nefinalizate.
La Solicitarea B365.ro adresată Ministrului Culturii, Raluca Turcan, am primit răspunsul de mai jos, semnat de Diana-Ștefania Baciuna, Secretar de Stat.
“Stimată Doamnă Dohotariu,
Având în vedere solicitarea dumneavoastră, transmisă Ministerului Culturii, conform punctului de vedere exprimat de către structura de specialitate, suntem în măsură să vă comunicăm următoarele:
Până în prezent, au fost executate aproximativ 25% din lucrările contractate pentru consolidarea, restaurarea și amenajarea Muzeului Național “George Enescu”- Palatul Cantacuzino, Casa Memorială “George Enescu” și Anexa. Procentul de lucrări executate a rezultat din situațiile de lucrări predate de SC Eldiclau SRL, în calitate de Executant și, în final, verificate și avizate de Ministerul Culturii-Unitatea de Management a Proiectului.
În luna noiembrie 2023, la expirarea contractului de execuție, stadiul lucrărilor era următorul: În cazul Palatului Cantacuzino lucrările de consolidare sunt aproape finalizate, iar cele privind restaurarea componentelor artistice și instalațiile se află în diverse stadii de execuție. Consolidarea Casei Memoriale este realizată, în acest caz finisajele și instalațiile fiind în curs de execuție. De asemenea, trebuie montată învelitoarea acoperișului. La Anexa consolidarea s-a încheiat, iar singurele lucrări care mai rămân de executat vizează finisajele.
Ministerul Culturii, prin Unitatea de Management a Proiectului, a încheiat cu SC Eldiclau SRL, în calitate de Executant, contractul nr. 14/26.07.2021, având ca obiect execuția lucrărilor de consolidare, restaurare și amenajare a Muzeului Național “George Enescu”. Durata de execuție prevăzută în contract a fost de 24 de luni. În noiembrie 2023, la finalul perioadei contractuale, Ministerul Culturii a decis să nu prelungească contractul cu Executantul, având în vedere intrarea în insolvență a acestuia, stadiul lucrărilor raportat la procentul de realizare (aproximativ 25%) și considerând că SC Eldiclau SRL și-a dovedit incapacitatea de a gestiona obligațiile asumate prin contract.
Odată ce expertiză va fi realizată, Ministerul Culturii își rezervă dreptul de a da în judecată SC Eldiclau SRL pentru recuperarea prejudiciilor rezultate din această expertiză. Până în prezent, a fost blocată garanția de bună execuție, dat fiind că SC Eldiclau SRL nu și-a îndeplinit obligațiile asumate prin contract.
În prezent, la Muzeului Național “George Enescu” se desfășoară conservarea și punerea în siguranță a lucrărilor deja executate. În același timp, se află în derulare procedura de achiziție a serviciilor de elaborare a unei expertize tehnice, în vederea continuării lucrărilor executate și nefinalizate la obiectivul de investiții respectiv. Această expertiză presupune: întocmirea stadiului fizic aferent intervențiilor de consolidare și restaurare efectuate de Executant, în strictă corelație cu situația din teren, precum și cu proiectul tehnic, cu dispozițiile de șantier emise pe parcursul execuției lucrărilor, cu situațiile de lucrări decontate și nedecontate și cu devizul ofertă. Întocmirea unui raport de expertiză în cadrul căruia să se stabilească modul în care lucrările executate asigură nivelul minim de calitate aferent cerințelor stabilite prin lege privind calitatea în construcții, care condiționează rezistența, stabilitatea, durabilitatea sau funcționalitatea corpurilor care alcătuiesc obiectivul de investiții, în total sau în parte. Întocmirea valorii lucrărilor rămase de executat în vederea finalizării investiției și funcționalității obiectivului.
După finalizarea conservării și punerii în siguranță a lucrărilor deja executate și a expertizei tehnice menționate anterior, Ministerul Culturii – Unitatea de Management a Proiectului va lansa procedura de achiziție publică deschisă pentru atribuirea unui nou contract de lucrări, în baza căruia să fie realizate toate intervențiile rămase de executat pentru finalizarea investiției.
Din punct de vedere structural, imobilul a fost pus în siguranță. Așa cum s-a precizat anterior, în prezent se desfășoară conservarea și punerea în siguranță a lucrărilor deja executate, care vizează, cu precădere, componentele artistice, inclusiv unele enumerate de dvs și care se află în imobil. Vitraliile și o parte din obloane sunt în curs de restaurare într-un laborator specializat. După finalizarea investiției, obiectivul va fi predat către Muzeul Național George Enescu, în calitate de Beneficiar”, se arată în Răspunsul Solicitării B365.ro.
„Suprafețele câmpurilor, finisajelor și componentelor ornamentale de toate categoriile au întreruperi în continuitate, escoriații, carii, decolorări cauzate de poluare, desprinderi periculoase de pe stratul de suport. Toate acestea pun în pericol integritatea construcției atât la nivelul finisajelor, cât și la materialele suport. Din cauza neîntreținerii continue a învelitorii și acesoriilor acesteia, sunt zone întregi din astereală, șarpantă și planșeu din lemn deteriorate, cu influențe negative asupra componentelor artistice. Totodată, se observă un nivel ridicat al umidității în pereți ce a provocat deteriorări substanțiale ale fațadelor și interioarelor. La subsol sunt infiltrații puternice care au afectat cea mai mare parte a acestor spații. La interior, pardoselile prezintă uzuri în zonele de interes circulate, iar la subsol, fisuri în toate direcțiile. Tâmplăria interioară, inclusiv feroneria, prezintă degradări ce pun în pericol calitatea funcțională și aspectul estetic”, anunță Unitatea de Management a Proiectului Palatul Cantacuzino-Muzeul Național „George Enescu”, umpcultura.ro.
Descendent din Cantacuzini după tată, și din Kretzulești după mamă, Gheorghe Grigore Cantacuzino (1832-1913) a fost om politic conservator, deputat și senator, Primar al Bucureștiului, ministru în mai multe guverne, președinte al Consiliului de Miniștri și președinte al Partidului Conservator.
Maria Cantacuzino-Enescu, Maruca, nora Nababului, cea care va găzdui faimoasele baluri din Palatul Cantacuzino din perioada interbelică, și-l amintește:
„Domn bătrân, încă foarte drept, cu ochi spălăciți, cu părul buclat și favoriți albi ca Franz Joseph, cu care era prieten. (..) Lumea îl acuza de zgârcenie, pe nedrept după părerea mea. Tot felul de legende absurde, vehiculate de invidia care-i roade pe românii dintr-o anumită categorie, se puneau pe seama lui în legătură cu aceasta (..). În realitate, așa zisa lor zgârcenie se reducea la un bun simț foarte precis al valorilor concrete și la o economisire rațională a bunurilor, ceea ce nu excludea generozitatea, atunci când aceasta se impunea”, (Maria Cantacuzino-Enescu, „Umbre și Lumini, Amintirile unei prințese moldave”, Editura Aristarc, Onești, 2005.p.165).
Un alt portret al lui Gheorghe Grigore Cantacuzino ne-a lăsat I. G. Duca: „Arhimilionarul șef al Partidului Conservator nu-și arată mâinile. Le ținea dosite în buzunarele lui, de unde interlocutorii săi percepeau zăngănitul aproape ritmic al unor obiecte metalice. Profanii credeau că Nababul făcea să sune monezile ce-i umpleau buzunarele. Inițiații știau că cel mai mare latifundiar al României Mici n-avea niciodată un gologan, că dacă din întâmplare se urca într-o birjă, n-avea cu ce-o plăti. (..) Mâinile lui G. Gr. Cantacuzino se jucau cu cheile nenumăratelor sale case de fier care nu conțineau maldăre de aur și argint, ci vrafuri întregi de acte și de pergamente-documentele de veacuri ale familiei ilustre a Cantacuzineștilor”. (I. G. Duca, Portrete și Amintiri, Ed. Humanitas, București, 1990, p. 136).
„Acest descendent al Cantacuzinilor investea doar în ceea ce considera ca fiind durabil, în ceea ce avea să perpetueze numele și faima neamului din care descindea. Acest om cheltuia, fără să clipească, sume fabuloase construind Palatul din Calea Victoriei, Palatul Zamora din Bușteni, Micul Trianon de la Florești, dar și monumentul funerar de la Bellu („se mândrea cu acest cavou mai mult încă decât cu celelalte case ale sale”, spunea Maruca). Toate aveau ca scop continuitatea unei imagini, a unei faime. Așadar, mai degrabă, nu avem de-a face cu un zgârcit, ci cu un investitor vigilent în tot ce putea să amintească peste timp măreția descendenței sale”, Cristiana Trică, „Povești din Bellu”, Editura Vremea, 2022, pagina 37-43.
„Pentru că Gheorghe Grigore Cantacuzino n-a uitat niciodată că familia Cantacuzino (sau Kantacuzen) a dat Imperiului Bizantin doi împărați, pe Ioan Cantacuzino și pe fiul sau, Matei. Cheltuielile excentrice erau gesturile unui Cantacuzino, mai întâi de toate, adică ale unuia ce se cuvenea să fie cel dintâi, precum fusese neamul din care cobora. N-a avut nicio reținere să cumpere, în 1887, cu 8000 lei aur (aproape 100.000 de euro astăzi) tabloul lui Nicolae Grigorescu „Evreul cu gâscă”– gest de prinț susținător al artei și al artistului. Mai sunt și actele de caritate ale acestui Cantacuzino, destule și importante. În Războiul de Independență a donat armatei 50.000 lei în bani și cereale, primind o mișcătoare scrisoare de mulțumire din partea lui Carol I. De asemenea, a donat armatei o șalupă, iar flotei naționale suma de 100.000 lei. Ca primar al Capitalei, din salariul său, pe care nu l-a încasat, a ridicat o fântână existentă și azi pe Dealul Filaret, în actualul parc Carol I. A fost prezent în mai toate inițiativele care au însemnat ceva pentru comunitate, de la înființarea liniilor de omnibus, până la finanțarea statuii lui Ion Heliade Rădulescu și de la crearea Bulevardului Elisabeta până la înființarea și susținerea Leagănului de Copii Sf. Ecaterina.”. (Cristiana Trică, „Povești din Bellu”, Editura Vremea, 2022, pagina 37-43).
Funeraliile Nababului din 23 martie 1913. Cortegiul, plecat de la Palat, a fost survolat pe Calea Victoriei de un avion care purta numele său
La 23 martie 1913, Gheorghe Grigore Cantacuzino moare din cauza unei pneumonii. Maruca își amintește:
„Mulțimea care venea, în sunetul fanfarei militare, după mașinile închise, ocupate de voalurile negre ale familiei în lacrimi, se întindea pe mai mulți kilometri. În fruntea cortegiului, carul funebru se îndoia, se legăna, sub greutatea florilor și a coroanelor cu panglici late violete, albe sau negre, cu inscripții vizibile, escortat de ciocli, îmbrăcați ca niște mareșali, cu cai cu huse negre, care măturau praful și purtând pe cap panașuri din pene care se legănau în ritmul lent al pasului. Două regimente au dat onorul augustei persoane a socrului meu, în frac, presărat cu decorații. (..). Defunctului îi aduc omagii Principele Ferdinand și Principesa Maria, 40 de cluburi conservatoare. Sicriul e urmat de 10 trăsuri cu preoți, iar cortegiul va fi survolat de un avion, donat de defunct și care îi purta numele, pilotat de locotenentul Capșa”. (Maria Cantacuzino-Enescu, „Umbre și Lumini, Amintirile unei prințese moldave”, Editura Aristarc, Onești, 2005), apud Cristiana Trică, „Povești din Bellu”, Editura Vremea, 2022.
Sidonia Teodorescu este absolventă a Institutului de Arhitectură „Ion Mincu” – București, Facultatea de Arhitectură şi Urbanism, a fost bursieră a Guvernului francez la Universitatea de Arhitectură „La Villette”, Paris, a absolvit masterul româno-francez „Dezvoltare urbană integrată” la UAUIM şi doctoratul în arhitectură la UAUIM. În prezent, este lector universitar la Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară București, Facultatea de Horticultură, Departamentul de Peisagistică, Biodiversitate și Horticultură ornamentală, membru al Uniunii Arhitecţilor din România, al Ordinului Arhitecţilor din România, membru titular și secretar al Diviziei de Istoria Tehnicii al Comitetului Român de Istoria şi Filosofia Ştiinţei şi Tehnicii al Academiei Române. Interviul cu doamna dr.arh. Sidonia Teodorescu reia informațiile apărute în volumul său „Mari arhitecți bucureșteni : Ion D. Berindey”, apărut la Editura Vremea în anul 2014, în colecția Planeta București.
B365.ro: Ce a reprezentat și ce reprezintă Palatul Cantacuzino pentru București?
Dr. arh. Sidonia Teodorescu: Palatul Cantacuzino (situat în București, pe Calea Victoriei nr. 141) este una dintre clădirile de patrimoniu cele mai cunoscute, emblemă a Bucureștiului Belle-Epoque. Vorbim despre o clădire de patrimoniu, clasată monument istoric de valoare națională și universală (cod LMI 2015 ‒ B-II-m-A-1989), care este inclusă, alături de Ateneul Român, în Lista Patrimoniului European (cod L-35-125-C-a). În prezent, Palatul Cantacuzino adăposteşte Muzeul Naţional „George Enescu” şi Uniunea Compozitorilor din România.
Reședința aceasta a fost proiectată şi construită între anii 1901-1906, de arhitectul Ion D. Berindey (1871-1928) pentru Gheorghe (George) Grigore Cantacuzino (1832-1913), supranumit „Nababul” pentru uriaşa sa avere, care, ajuns în 1899, şeful partidului conservator şi prim-ministru, a hotărât să-şi construiască cea mai frumoasă locuinţă din Bucureşti. În 1899, Gheorghe Gr. Cantacuzino era cel mai bogat om din ţară, cu 20 de moşii mari, cu o avere evaluată la trei milioane de lei, „poate cel din urmă reprezentant al boierului mare de odinioară”, cum spunea Nicolae Iorga.
B365.ro: Cum a ajuns G. Gr. Cantacuzino să-i încredințeze arh. Ion D. Berindey acest proiect grandios?
Dr. arh. Sidonia Teodorescu: În anul 1901, Gheorghe Grigore Cantacuzino îi încredințează proiectul viitoarei sale case de pe Calea Victoriei, tânărului arhitect Ion D. Berindey, ale cărui studii făcute la Paris le-a finanţat. Ion D. Berindey descindea dintr-o veche familie de boieri, era fiul arhitectului și omului politic Dumitru Berindey (1831-1884). După obținerea diplomei de arhitect la Paris (1897), Ion D. Berindey se întoarce în țară și, în 1899, este numit arhitect-șef al Serviciului Tehnic al Ministerului de Interne, de către Gheorghe Grigore Cantacuzino, pe atunci prim-ministru și ministru de interne. Ion D. Berindey a ocupat această importantă funcție între 3 iunie 1899 și 29 martie 1901.
La 1 iunie 1901 comanditarul, Gheorghe Grigore Cantacuzino, și arhitectul semnează o convenţie preliminară, care îl obligă pe Berindey să prezinte, până la 15 noiembrie 1901, un anteproiect al casei, devizul estimativ, planul de execuţie în detaliu, caietul de sarcini, supravegherea execuţiei, verificarea situaţiei contabile. Autorizația de construcție a fost obținută în 12 iunie 1902. Pentru această reședință somptuoasă, Berindey – care era și arhitectul diriginte de șantier al lucrării ‒ face echipă cu antreprenorul austriac Thoma Kanzler, cu care a mai colaborat și la alte proiecte: la casa Vasile Gănescu din şos. Kiseleff nr. 9, la biserica din satul Miroşi, comuna Miroși, județul Argeș (fost Teleorman)– ctitorie a familiei Macca. Contractul dintre Grigore Cantacuzino și Thoma Kanzler a fost încheiat în dată de 17 martie 1902. Alte date importante sunt: punerea pietrei de temelie a construcției – 3 ianuarie 1906, dată recepției definitive a construcței ‒12 octombrie 1906, data inaugurării palatului – 29 ianuarie 1906.
B365.ro: Prin ce se deosebea imobilul de alte palate ale elitelor Bucureștiului de început de secol XX? Ce date inedite ați descoperit pentru întocmirea cărții?
Dr. arh. Sidonia Teodorescu: Monumentalul palat, amplasat pe tronsonul nordic al Căii Victoriei, a fost creat după modelul reşedinţelor nobiliare pariziene, clădiri aşezate în mijlocul lotului de teren, în jurul cărora se amenajau grădini. Construcţia eclectică ‒ realizată în stil academist de factură Beaux-Arts ‒ îmbină armonios elemente de stil neobaroc, neorococo, neoclasic francez şi Art Nouveau. Fațadele palatului sunt decorate de Emil Wilhelm von Becker.
Clădirea se desfăşoară pe mai multe niveluri: subsol parţial, demisol, parter înalt cu supantă (parţială), etaj 1 şi mansardă. Palatul este, din punct de vedere volumetric, format din două părţi: un volum tip bară spre Calea Victoriei (cu patru niveluri – demisol, parter înalt, etaj 1 și mansardă), simetric faţă de axul central est-vest, articulat de volumul înalt al aulei cu parter şi supantă, dezvoltat de asemenea pe axul central al clădirii.
Iată descrierea palatului, făcută de cronicarii vremii, la inaugurare:
„Un splendid imobil cu faţada în stil Ludovic al XIV-lea, cu plafoane pictate de artişti renumiţi, cum sunt: Petraşcu, Vermont, Voinescu şi Mirea; cu bronzuri şi statuete realizate de sculptorul Storck; cu lemn sculptat şi fier forjat ieşit din mâinile meşterilor bucureşteni; cu încălzire centrală prin calorifer cu vapori sub presiune; cu 600 de lămpi incandescente – o adevărată operă de artă în întregul ei.” (Flacăra, anul XXII, nr. 919, 13 ian. 1973, p. 23).
Datele referitoare la această reședință sunt de două tipuri – documente scrise și desenate. Proiectul palatului (cuprinzând planuri, vederi, secțiuni) se găsește la Direcția Municipiului București a Arhivelor Naționale (împreună cu Autorizația de construcție din 12 iunie 1902), proiectul preliminar (anteproiectul) în Arhiva Muzeului Naţional de Artă al României, iar înțelegerea modului în care funcționa la începutul secolului trecut biroul de arhitectură al arhitectului Ion D. Berindey se poate face studiind convențiunile, procesele verbale de recepție provizorie și definitivă, antemăsurătorile, devizele lucrărilor sale, păstrate parțial în Biblioteca Națională a României ‒ Arhiva Istorică (Fondul Saint-Georges), care, în anii când mă documentam pentru teza de doctorat, își avea sediul în spațiile fostelor Așezăminte Brătianu din str. Biserica Amzei.
B365.ro: Care erau elementele novatoare de construire?
Dr. arh. Sidonia Teodorescu: Clădirea a beneficiat de un inginer inovator, Dumitru Marcu, care va introduce ca noutate, în structura clădirii de zidărie portantă, elemente de beton armat şi metal. Palatul Cantacuzino a fost prima clădire cu încălzire centrală prin calorifere cu vapori sub presiune din Bucureşti. Instalaţiile clădirii erau foarte moderne pentru acea vreme.
Elementul dominant al fațadei principale este intrarea – întregul tronson al intrării, ușor decroșat față de restul fațadei ‒ accesibilă prin intermediul unor trepte din marmură și străjuită de doi lei din piatră. Elementul cel mai spectaculos al intrării este copertina din metal și sticlă în formă de scoică, acesta fiind unul dintre elementele Art Nouveau ale clădirii.
Corpul intrării este uşor decroşat faţă de planul faţadei şi accentuat de frontonul semicircular, de înălţarea acoperişului şi de lucarna neobarocă flancată de două sculpturi alegorice. Fereastra etajului 1, corespunzătoare dormitorului matrimonial, este mai mare şi bogat decorată, cu un grup statuar cu putti ce încadrează blazonul familiei Cantacuzino.
B365.ro: Cine a înfrumusețat și decorat Palatul Cantacuzino? Cât a costat această clădire impozantă?
Dr. arh. Sidonia Teodorescu: Acestă clădire emblematică a Bucureştiului a fost decorată de artişti faimoşi în epocă. Pictorii Nicolae Vermont, Gheorghe Demetrescu Mirea şi Costin Petrescu sunt autorii picturilor murale, sculptorul Emil W. Becker realizează sculpturile exterioare şi interioare ale palatului, grupuri alegorice cu mascaroni, statui, motive antropomorfe, zoomorfe şi florale şi stema princiară a familiei Cantacuzino situată în cadrul frontonului semicircular de deasupra uşii de intrare.
Plafonul sufrageriei este pictat de Costin Petrescu (autorul frescei Ateneului Român) şi o reprezintă pe zeiţa Ceres. Mobilierul palatului şi decoraţia sa interioară au fost executate de casele Kriéger şi Mercier din Paris (tapiserii, candelabre, lămpi, vitralii, mobilier în stil Ludovic al XIV-lea şi Ludovic al XVI-lea, etc. Stucaturile, lemnul sculptat, feroneria şi majoritatea bronzurilor au fost executate la Bucureşti, de casele Storck, Gaiser, J. Haug, Wilhelm Dietz etc. după desenele şi sub atenta supraveghere a arhitectului Ion D. Berindey. Alţi specialişti cu care Berindey a colaborat au fost: Baguès (lustre, instalaţia electrică şi feroneria de artă, o parte din bronzuri şi şeminee), August Zwoelfer (oglinzi), Macovici (poleire), Mailler (aparate de gaz), La Fontaine (lăcătuşerie).
Dr. arh. Sidonia Teodorescu: Suma preconizată a fi cheltuită pentru noua clădire era de 400.000 lei (7% revenind arhitectului), devizul crescând ulterior la 500.000 lei (în iunie 1901) şi – în urma modificării schiţei anteproiect din 15 noiembrie 1901, din pricina unor modificări de plan cerute de proprietar – devizul a crescut la 627.085 lei. Cei 7% cuveniți arhitectului, din suma de 500.000 lei se plăteau în tranşe, astfel: 2% avans, 1% anteproiect; 2% autorizaţia de la Primărie şi 2% în timpul execuţiei. Dar până la urmă se pare că Palatul a costat peste două milioane de lei, din care peste 500.000 lei a costat mobilierul, așa cum putem citi în România ilustrată, anul IV, nr. jubiliar, aprilie-mai 1906, p. 126.
B365.ro: Care este cel mai spectaculos spațiu/ încăpere din Palat? Cum a fost gândită „La grande réception”?
Dr. arh. Sidonia Teodorescu: „La grande réception” cuprindea sala centrală de festivităţi (aula) de la parter, sufrageria şi salonul de muzică. De formă ovală şi desfăşurându-se pe două niveluri, sala de festivităţi domină spaţiul interior. Sala are plafonul susținut de coloane cu cariatide din marmură şi bronz, operă a sculptorului Storck, iar galeria de fier forjat era luminată în manieră Régence (cu pilaştri luminoşi). Înălţimea sălii de bal este de 9 m. Plafonul, opera pictorului Gheorghe Demetrescu Mirea, este format dintr-o pictură centrală ovală, „Primăvara”, încadrată de opt medalioane cu tema „Flora şi amoraşi”.
Din sala de bal, se urcă pe o scară balansată circulară din trepte de marmură, aflată într-un buzunar în dreapta, la supanta (balconul) aulei. Supanta este la fel de preţios decorată ca şi parterul aulei. Sufrageria a fost proiectată pentru 50 de meseni.
B365.ro: Cum au fost concepute apartamentele Ecaterinei Băleanu-Cantacuzino, dar cel al lui Gheorghe Grigore Cantacuzino?
Dr. arh. Sidonia Teodorescu: Intrarea în palat se face urcând scările monumentale din curte spre piano nobile; dintr-un vestibul generos, se pătrunde într-un hol central, axat pe intrarea în sala de festivități. Pe dreapta holului central se aflau apartamentele Ecaterinei Cantacuzino (astăzi spaţiile Muzeului „George Enescu”), iar pe stânga, camerele semiprivate ale lui Gheorghe Grigore Cantacuzino (astăzi, sediul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România). Apartamentele Ecaterinei Băleanu-Cantacuzino cuprindeau: un salon de primire, un dormitor spațios, cu pat matrimonial, un hol-dressing cu o mică seră ovală, o baie cu cadă cu trepte şi camera de toaletă (mobilată cu lavoar şi cu vasul de toaletă).
Biroul Ecaterinei Cantacuzino – actuala sală de primiri a Muzeului „George Enescu” – este decorat de pictorul Nicolae Vermont cu medalioane având subiecte autentic româneşti. Biroul, amenajat în manieră Régence, era folosit de proprietară pentru administrarea operelor de binefacere. Acesta era decorat în alb, având mobilă de aceeaşi culoare şi un elegant şemineu din onix alb, tapiserie Aubusson, lustră din porțelan de Saxa.
B365.ro: Când au apărut leii ce flanchează intrarea în Palat, elemente de reprezentare azi faimoase? Într-o fotografie din anul 1911, leii nu existau.
Dr. arh. Sidonia Teodorescu: Nu aș putea spune cu exactitate care este anul în care au fost montați leii, dar ceea ce știu și am scris și în carte este faptul că ei au fost montați după anul 1911, deoarece lipsesc din fotografia cu imaginea palatului pe care am preluat-o din revista „Ilustrația” nr. 2-3, din 1 iulie 1911. După cum arăta istoricul de artă Petre Oprea în lucrarea „Sculpturi decorative pe clădiri bucureştene”, aceşti lei sunt copii (reducţie) după leii şezând din grădinile Tuileries, ai artistului francez Antoine Louis Barye. Petre Oprea considera că aceşti lei sunt adăugaţi în 1924, cu prilejul închirierii clădirii, statului, pentru a se ţine în ea lucrările Senatului.
B365.ro: Cum a fost la inaugurarea impresionantului Palat? Era un eveniment răsunător pentru București.
Dr. arh. Sidonia Teodorescu: Inaugurarea palatului a avut loc la 29 ianuarie 1906, printr-un „mare dineu, urmat de un bal uluitor, fără precedent în ţară”, după cum îşi amintea Maria Cantacuzino-Enescu, nora Nababului. Numărul din 5 februarie 1906 al revistei „Bucarest mondain” estima numărul invitaților la 600, dintre care o parte erau membri ai Parlamentului, iar Principele Moștenitor Ferdinand și Principesa Moștenitoare Maria erau oaspeții de onoare ai petrecerii.
B365.ro: Ce s-a întâmplat cu imobilul după moartea lui G. Gr. Cantacuzino?
Dr. arh. Sidonia Teodorescu: „În anul 1955 s-a instalat în clădire sediul Uniunii Compozitorilor și s-a amenajat o expoziție comemorativă George Enescu, mult îmbogățită până în anul următor când s-a deschis muzeul dedicat ilustrului muzician.” (Dan Berindei, Sebastian Bonifaciu, București: Ghid turistic, Editura Sport-Turism, București, 1978, pp. 110-111)
După moartea Nababului, în 1913, palatul a fost locuit de Ecaterina Cantacuzino (născută Băleanu), ulterior, trecând în posesia fiului său, Mihail G. Cantacuzino (1867-1928) şi a soţiei acestuia, Maria (Maruca, născută Rosetti-Tescanu, 1879-1968), care va moşteni palatul după decesul prematur al soţului (1928). Maruca se va recăsători în 1937, cu George Enescu.
B365.ro: Ce date aveți despre casa din spatele Palatului, cea în care a locuit George Enescu și Maruca?
Dr. arh. Sidonia Teodorescu: În 1913, văduva Ecaterina G. Cantacuzino începe demersurile pentru construirea casei mici din spatele palatului, în acelaşi an, obţinând autorizaţia de construcţie eliberată de Primăria Oraşului Bucureşti – autorizația de construcție nr. 302 din 24.08.1913. Casa din spatele palatului şi dependinţele încă nu fuseseră ridicate în 1911. Casa a fost realizată după proiectul arhitectului I. Leoneanu şi construită de acelaşi antreprenor, Thoma Kanzler, într-o manieră stilistică asemănătoare palatului, dar simplificată. Casa adăpostea „uzina electrică” (centrala electrică) și administrația clădirii. Cuplul Enescu a locuit, între 1942- 1946, în această casă situată în spatele palatului. În 1946, Maruca și George Enescu au părăsit țara, dar Maruca a rămas proprietara palatului.
B365.ro: Ce s-a întâmplat cu Palatul Cantacuzino după instaurarea comunismului?
Dr. arh. Sidonia Teodorescu: În anii ’40, palatul a adăpostit sediul Preşedinţiei Consiliului de Miniştri, apoi, din 1954, Institutul de Studii Româno-Sovietice. La un an după moartea lui George Enescu în 1955, clădirea a fost încredințată Muzeului Enescu, înfiinţat la 19 iunie 1956, iar de la 1 ianuarie 1957, aici a funcţionat şi fosta Societate a Compozitorilor Români, al cărei prim preşedinte de la înființarea din 1920, a fost George Enescu, devenită astăzi Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România. La 4 octombrie 1967, Maria Cantacuzino-Enescu a donat condiționat, palatul şi clădirile anexe, muzeului dedicat memoriei compozitorului: „destinația de muzeu să nu-i fie niciodată schimbată, iar tutela s-o aibă Comitetul de Stat pentru Artă și Cultură – instituția culturală reprezentativă la acea vreme în România” (Georgeta Filitti, Istoria unei case – Muzeul Național „George Enescu”, Editura Muzicală, București, p. 101).
B365.ro: Ce intervenții au fost făcute asupra clădirii de-a lungul timpului ?
Dr. arh. Sidonia Teodorescu: În 1958, pentru a pregăti palatul devenit muzeu, în vederea desfăşurării primei ediţii a Festivalului Internaţional George Enescu, s-a amenajat scena din aulă şi s-au făcut primele retuşuri interioare. A doua intervenţie majoră a avut loc după cutremurul din 1977, când s-a încercat o schimbare de destinaţie a imobilului, dar actul de donaţie prevedea în acest caz revenirea în proprietatea familiei Cantacuzino… şi regimul comunist nu a riscat un scandal internaţional. (v. articolul „Casa cu doi lei” în Magazin istoric, anul XLIII – serie nouă – nr. 9 (510), sept. 2009, p. 3).
Muzeul a fost redeschis abia după decembrie 1989, timp în care s-au produs degradări importante şi au dispărut multe dintre ornamentele iniţiale: cariatidele, candelabrele, o parte din mobilier etc. O a treia intervenţie s-a produs în 1990, când, la iniţiativa Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, a fost realizată „Consolidarea şi restaurarea Palatului Cantacuzino”, şef de proiect fiind arhitectul Nicolae Vlădescu (Institutul de Proiectare Carpați), iar UCMR a revenit în clădirea unde îşi avusese sediul şi între anii 1956 și 1977.
Abia în 1992 s-a redeschis oficial Muzeul Naţional „George Enescu”. În forma actuală, muzeul ocupă cinci săli din clădire, în care sunt expuse obiecte ce au aparţinut marelui compozitor: manuscrise, scrisori, partituri, pianul şi viorile sale, biblioteca, tablouri, piese de mobilier, fotografii etc.
Maximilien Caradja Johnson s-a născut la Paris și s-a mutat în București în 1998 împreună cu fratele său și mama sa, Brianna Thea Caradja. A urmat Liceul Francez “Anna de Noailles” și a descoperit rădăcinile și faptele ilustrelor familii aristocrate din care se trage: Cantacuzino, Caradja, Kretzulescu. Este unul din urmașii Prințului Gheorghe Grigore Cantacuzino.
Max Caradja Johnson: Palatul este un simbol al Bucureștiului, este nemaipomenit. Noi n-avem foarte multe construcții simbol în București din acea perioadă. Este una, dar dintr-o perioadă mai trista. Când dai căutate pe google “București-România” găsești Palatul Poporului. Mi se pare că este o bătaie de joc să oferi publicului doar 3 sau 4 camere dintr-un palat care are, poate,100. Am vrea să vedem mai mult decât cele 4 camere care se vizitau pâna acum. Nu am făcut mare vâlvă pe acest subiect, doarece nu știu cum va fi după restaurare. Dar cu siguranță, dacă va fi la fel, dacă vor fi tot câteva camere deschise pentru public și restul birouri pentru cei care vor să aibă birou pe Calea Victoriei sau, mai rău, dependințele să fie închiriate (acolo era o cafenea), atunci este o bătaie de joc. Ar trebui să fie exact cum este la Palatul Cantacuzino de la Zamora-Bușteni unde se vizitează practic tot, mai puțin podul și câteva camere care au rămas pentru administrativ. Altfel, castelul poate fi văzut tot.