ESENȚIAL | Sute de mii de lei au cheltuit candidații la Primăria Capitalei pe reclame pe Facebook și Instagram. Cât au cheltuit Nicușor Dan, Firea, Burduja și Piedone

12 iun. 2024
233 afișări
ESENȚIAL | Sute de mii de lei au cheltuit candidații la Primăria Capitalei pe reclame pe Facebook și Instagram. Cât au cheltuit Nicușor Dan, Firea, Burduja și Piedone
ESENȚIAL | Sute de mii de lei au cheltuit candidații la Primăria Capitalei pe reclame pe Facebook și Instagram. Cât au cheltuit Nicușor Dan, Firea, Burduja și Piedone. Sursa foto: Agerpres

Dacă altădată campania se făcea cu agende, penare, șepci și pixuri, astăzi candidații bagă bani serioși în campanii și reclame pe rețelele de socializare, iar rețeaua Meta (Facebook și Instagram) este de departe preferata acestora. Candidații principali la Primăria Capitalei au cheltuit fiecare sute de mii de lei în ultimele 30 de zile (adică pe parcursul campaniei electorale) pe campaniile care îți apar ție între postările din feed.

Campania electorală s-a mutat în online odată cu trecerea timpului, fapt care se reflectă și în bugetele și eforturile financiare ale candidaților și ale susținătorilor săi. Ca să își atragă și convingă alegătorii, candidații la Primăria Capitalei au recurs în campaniile electorale desfășurate în intervalul 10 mai – 8 iunie și la reclame pe rețelele de socializare Meta, adică Instagram și Facebook, adică două dintre cele mai populare și „scrollate” aplicații din telefoanele noastre.

Cât au cheltuit candidații la Primăria Capitalei pe reclame pe Meta

Astfel, începem cu candidatul PUSL, care este și liderul acestei organizații politice, Cristian Popescu Piedone, care pe parcursul campaniei electorale a rulat campanii de trei tipuri –  finanțate de PUSD, 90 de materiale, în valoare de 89.885 lei, dar și câte o campanie finanțată din conturi personale, de 540 lei, respectiv una care a rulat fără disclaimer, de 200 de lei.

Sursa foto: Captură ecran Meta Ads Library

Candidatul AUR la Primăria Capitalei, Mihai Enache, a fost finanțat pentru campaniile Meta de partidul din care face parte, care a promovat 72 de materiale cu suma de 63.730 de lei.

Sursa foto: Captură ecran Meta Ads Library

Sebastian Burduja, candidatul Partidului Național Liberal, a fost finanțat din două părți: PNL București și Partidul Național Liberal. Filiala din Capitală a finanțat în ultimele 30 de zile 209 de materiale cu suma de 107.587 lei, în timp ce PNL a finanțat 55 de campanii cu 38.573 lei.

Sursa foto: Captură ecran Meta Ads Library

Nicușor Dan, cel care a câștigat alegerile, a candidat din poziția de independent susținut de Alianța Dreapta Unită și REPER și și-a finanțat campania din conturile personale, respectiv donații, fiind vorba despre 130.600 de lei, cheltuiți pe 50 de materiale afișate pe Meta.

Sursa foto: Captură ecran Meta Ads Library

Gabriela Firea, candidatul PSD și fost primar al Capitalei, a primit finanțare din partea Partidului Social Democrat pentru materialele sale, 271 la număr, suma de 175.332 lei.

Sursa foto: Captură ecran Meta Ads Library

Cum funcționează primitul banilor înapoi pentru campaniile electorale

Conform Autorității Electorale Permanente, campaniile electorale pentru alegerile locale pot primi finanțare din două surse, și anume contribuții ale partidelor sau ale candidaților, potrivit Bugetul.ro.

Partidele politice pot să cheltuiască sume care provin din următoarele surse:

  • Cotizații ale membrilor
  • Donații
  • Venituri provenite din activități proprii
  • Subvenții de la bugetul de stat
  • Împrumuturi de la persoane fizice și juridice

Independenții pot să își finanțeze campania prin următoarele surse:

  • Venituri proprii
  • Donații de la persoane fizice, dar care să nu depășească 660.00 de lei
  • Împrumuturi de la persoane fizice sau contractate cu instituții de credit

Un aspect foarte important este faptul că partidele politice și independenții își recuperează banii investiți în campania electorală doar dacă ating pragul electoral de 3%.

Aceștia primesc banii înapoi de la Autoritatea Electorală Permanentă în circa 90 de zile de la data alegerilor. Candidații și eforturile lor electorale pot fi verificați oricând de Curtea de Conturi.

CITEȘTE ȘI

Cookies