Sute de părinți s-au așezat la coadă de cu seară la Școala nr. 51 din Sectorul 2, să prindă loc la aftterschool (programul „Şcoala după şcoală”) pentru copiii lor.
Și-au luat cafele și ceaiuri, au făcut liste în ordinea venirii, le-au actualizat din oră în oră.
Înscrierile se fac astăzi, dar locurile – spun părinții – s-au împuținat, iar oamenii s-au așezat la coadă de aseară, să se asigure că reușesc să-i înscrie pe copii:
Domnule primar, mergeți la școala 51 să vedeți coada formată din seara asta, pentru înscrierea de mâine din programul SDS. Este strigător la cer ce se întâmplă.. (…) Coada este deja de la ora 18.
La coadă, dar și în comunitățile locale de pe rețele sociale – în grupul Sector 2 – Informații și Dezbateri, părinții au tot dezbătut problema. Ba chiar s-au și cerat: e adevărat, e foarte neplăcut, dar nu există spațiu suficient în școală, vine o replică:
Școala nu dispune de spațiul necesar pentru a derula programul SDS cu toți elevii. Sunt nevoiți să comaseze grupele de la câte 2 clase, într-o sală de clasă. În aceste condiții, cum ar putea fi înghesuiți câte 40-50 de elevii într-o sală? Sau poate unii își imaginează că pot muta ȘDȘ (Școala după Școală_ în stradă, eventual pe lună. Sau, și mai bine, să școlarizeze la domiciliu elevii care învață în schimbul 2 ca să fie spațiu suficient pentru derularea ȘDȘ. Nu contest că situația de la Școala 51 e una neplăcută. Dar ea nu se va rezolva cu minciuni și circ pe Facebook și în stradă. E nevoie de soluții viabile și, momentan, nu prea există.
Un alt părinte încearcă să descrie situația în ansamblu de șa Școala 51 din Sectorul 2:
Scoala 51 este o școală prea mică pentru numărul de copii pe care i-a atras în ultimii ani. De aici și problema limitelor impuse pentru SDS. Însă dincolo de spațiul limitat pentru acest program, cea mai mare problemă a acestei școli este, după părerea mea, faptul că nu are o sală de sport corespunzătoare. Au fost promisiuni fanteziste de-a lungul anilor, inclusiv construcția unei săli cu patinoar/bazin de înot, dar nicio administrație locală, niciun primar nu a fost în stare să construiască o sală de sport normală. Observ că nici în mandatul actualului primar nu există o preocupare în acest sens, deși se fac investiții la alte școli din zonă, unele discutabile ca prioritate. Nu am inteles renovarea Școlii 62 care, dacă imi amintesc bine, mai fusese renovată cu câțiva ani în urmă, așa cum nu înțeleg șantierul de la Grădinița 283 care cred că a limitat dramatic numărul copiilor înscriși, iar lucrările par oprite de mai bine de 2-3 luni.
Programul „Școala după școală” (SDS) este unul complementar activității școlare obligatorii și funcționează, de fapt, ca un afterschool, doar că „la stat” (deci, fără costurile de regulă mari pe care le presupune un afterschool privat).
Ministerul Educației stabilește și cadrul în care școlile organizează Școala după Școală:
Programul se poate organiza modular – pe unităţi de timp stabilite la nivelul unităţii de învăţământ în funcţie de grupul ţintă şi nevoile identificate – prin combinarea pachetelor de activităţi orientate spre dezvoltarea competenţelor transferabile. Programul se derulează pe grupe de elevi (maximum 12), constituite după opţiunile şi nevoile identificate.
Ministerul mai spune activităţile sunt proiectate, organizate şi susţinute de cadrele didactice din învăţământul primar şi secundar, consilieri, profesori de sprijin, bibliotecari, logopezi, laboranţi, pedagogi, antrenori, mediatori şcolari, voluntari din şcoală, din instituţii şi organizaţii partenere abilitate.