Bucureștenii care aleg să meargă cu trenul pe ruta Gara de Nord – Aeroportul Otopeni, pentru e economisi bani sau pentru a scăpa de aglomerație, au parte de o surpriză atunci când plătesc biletul cu cardul: CFR include și comisionul bancar în prețul titlului de călătorie.
Deși mare parte dintre oameni folosesc plata cu cardul în aceste zile, CFR nu pare că se află între companiile care încurajează acest timp de tranzacții, conform informațiilor oferite de Club Feroviar. Mai precis, cei care aleg să achite cursa la validatoarele din trenurile de pe ruta Gara de Nord – Aeroportul Otopeni, ajung să plătească mai mult.
În vagoanele de pe această rută au apărut anumite afișe prin care oamenilor le sunt transmise următoarele:
Stimați călători,
Începând cu data de 15.12.2024, contravaloarea unei călătorii achitate la validator este de 6,32 lei.
Astfel că, în loc de 6 lei, cât ar costa în mod normal călătoria, oamenii plătesc cu 0,32 de bani mai mult.
Cei care aleg să își cumpere biletele de la ghișeu achită doar 6 lei, conform Club Feroviar. Deci nu putem vorbi despre o creștere a prețului/bilet. Astfel că, cei 0,32 lei reprezintă comisionul perceput de instituția bancară pentru procesarea tranzacției, pe care CFR îl adaugă prețului biletului.
Un fel de revers al medaliei: dacă achitați comanda în numerar, vi se percepe o taxă suplimentară de 5 lei.
În vreme ce la CFR plătești mai mult dacă achiți cu cardul, la Transferoviar Călători – un operator privat de pe ruta Gara de Nord-Aeroportul Otopeni – prețul nu crește. Cursa costă tot 6 lei, la fel ca la casa de bilete.
Cu toate că pare că ai putea decide cu ce companie să mergi spre aeroport, lucrurile nu stau chiar așa. Trenurile spre Otopeni vin la intervale destul de mari, motiv pentru care oamenii nu pot aștepta ora la care circula un tren al TFC pentru că ar pierde avionul.
Același lucru se întâmplă și la întoarcerea în țară, când vei circula cu primul tren care ajunge în stație.
Într-o declarație dată pentru Club Feroviar, Ștefan Roșeanu (fost președinte al Autorității pentru Reformă Feroviară) a transmis că decizia pe a obliga oamenii să achite comisionul bancar contravine reglementărilor în vigoare.
Obligația este să vândă la prețul reglementat. Comisionul bancar se suportă de către operatorul de transport feroviar, ca orice operator economic.
La prețurile reglementate se pot adăuga doar comisioanele de vânzare ale terților (agenții de turism, aplicații de vânzări etc). POS-urile sunt echipamente interne ale operatorului, deci nu e vânzare prin terți. Toate costurile aferente serviciului public (deci și comisioanele bancare) sunt luate în calcul la stabilirea necesarului de subvenție.
Deși validatoarele sunt același, această practică nu este folosită de STB sau Metrorex (companii de transport public unde călătorii pot achita titlu de călătorie cu cadrul). Mai precis, atât în tramvaie, autobuze și troleibuze, cât și pentru a intra la metrou, bucureștenii achită 3 lei/călătorie, comisioanele fiind suportate de companiile ce operează mijloacele de transport.
O situație similară a fost observată în toamna anului trecut în Capitală. Este vorba despre taxa achitată de șoferi pentru parcarea pe locurile administrate PMB. Deși pe panouri era scris că o oră costă 5 lei, bucureștenii trebuia să fie atenți la scrisul mic și la cum aleg să achite această taxă.
În cazul plății din SMS, șoferii achitau în jur de 6,50 lei, iar banii erau încasați în euro. Motivul, fiecare operator de telefonie își adăuga comisionul propriu. Astfel că, pentru a plăti exact suma de 5 lei este necesar să plătească fie angajaților din teren, fie prin aplicația Companiei Municipală Parking București.