Nicușor Dan a anunțat care sunt demersurile concrete ce ar trebui să fie făcute pentru a putea implementa rezultatele Referendum București, cel la care cetățenii au avut 3 întrebări la care să răspundă. Edilul a transmis că există anumite legi ce trebuie să fie modificate.
Concomitent cu turul I al alegerilor prezidențiale, cele care au fost anulate, bucureștenii au avut de votat și în cadrul unui referendum inițiat de către primarul general al Capitalei, Nicușor Dan. Atunci, peste 700.000 de oameni au votat, astfel că s-au strâns destule voturi pentru validare.
Întrebările au fost următoarele:
Sunteți de acord ca repartizarea între Primăria Municipiului București și primăriile de sector a impozitelor pe venit și a taxelor și impozitelor locale colectate de la bucureșteni să fie aprobată de către Consiliul General al Municipiului București?”
„Sunteți de acord ca primarul general al municipiului București să emită autorizațiile de construire pe întreg teritoriul administrativ al orașului?”
„Sunteți de acord ca Primăria București să finanțeze și să implementeze un program de educație pentru sănătate și prevenire a consumului de droguri în toate școlile din București?”
În acest context, astăzi, 28 ianuarie 2025, Nicușor Dan a anunțat care sunt demersurile pe care urmează să le ia astfel încât referendumul să poată produce efecte în conformitate cu dorințele bucureștenilor. Mai precis, edilul s-a axat pe legea prin care se stabilește cum sunt împărțiți banii între PMB și celelalte primării:
Până la acest moment – începând de la acel conflict Băsescu – Năstase din anii 2000 – împărțirea impozitului pe venit și a taxelor și impozitelor locale, în București, se face în baza a două legi:
Legea 273 a Finanțelor publice – Aceasta împarte impozitul pe venit, în proporție de circa 50-50%, între Primăria Municipiului București (PMB) și primăriile de sector. Codul Fiscal – Care spune că toți banii din impozitele și taxele locale sunt încasați și cheltuiți de sectoare, a declarat edilul Capitalei.
Primarul a mai transmis și că echipa PMB a lucrat la forma juridică a modificărilor ce sunt necesare asupra celor două legi. Astfel că, Nicușor Dan va cere Guvernului să le examineze și să le aprobe la data la care va aproba și Bugetul Național:
Colegii mei au lucrat forma juridică a acestor modificări. Și solicităm Guvernului și Parlamentului să se uite pe propunerile noastre. Astfel încât în februarie, când Parlamentul va aproba Legea Bugetului Național, să aprobe și modificările propuse de noi.
Conform declarației primarului general, în cazul în care Guvernul va face modificările cerute, banii din taxele, impozitele pe venit, amenzile bucureștenilor și taxele de timbru vor ajunge în bugetul PMB. Ulterior, Consiliul va împărți acești bani între cele 7 primării, iar mai apoi fiecare primărie va decide cum îi investește.
Nicușor Dan a anunțat că există și o serie de criterii în baza cărora se va face împărțeala:
Împărțirea banilor către sectoare se va face în baza unor criterii. Nu după cum decide primarul general sau după o politică arbitrară a Consiliului. Spre exemplu, pentru școli, împărțirea să se facă în funcție de numărul de elevi. Împărțirea banilor pentru spații verzi să se facă în funcție de numărul de metri de spațiu verde.
În documentul transmis de către Primăria Capitalei este oferită o listă de criterii de care se va ține cont atunci când se împart banii. Iată care sunt acestea:
Rămâne de văzut dacă modificările cerute de PMB vor fi aprobate de către Guvern.
În ceea ce privește întrebarea legată de autorizațiile de construire din Capitală, edilul a anunțat că această chestiune va fi discutată în data de 3 februarie.