ESENȚIAL | Diavolul din detaliile MasterPlanului Velo București. Pro Infrastructură: Îndemnăm decidenții din PMB să urce pe bicicletă pe lângă mașini

19 aug. 2024
2083 afișări
ESENȚIAL | Diavolul din detaliile MasterPlanului Velo București. Pro Infrastructură: Îndemnăm decidenții din PMB să urce pe bicicletă pe lângă mașini
ESENȚIAL | Diavolul din detaliile MasterPlanului Velo București. Pro Infrastructură: Îndemnăm decidenții din PMB să urce pe bicicletă pe lângă mașini | Srsa foto: Inquam Photos / George Călin

Masterplanul Velo, proiectul PMB care presupune construirea unei rețele de piste pentru biciclete în București, a fost finalizat recent și încă este în dezbatere publică.

Reţeaua de piste de biciclete din oraș va fi structurată, conform proiectului, în două categorii: magistrală și secundară,; PMB consideră că, astfel, va fi încurajată o mobilitate activă pentru toți locuitorii Bucureştiului.

Pe 10 august, când a pus MasterPlanul în dezbatere publică, Primăria Capitalei a anunțat  că eventualele sugestii pot fi transmise, până pe 20 august, la adresa de e-mail [email protected].

MasterPlanul Velo București – puncte tari și puncte slabe

Asociația Pro Infrastructură a analizat  MasterPlanul Velo București (MPVB), pe care ăl consideră „o veste bună în dezbatere publică”:

Pistele de bicicletă, făcute cu cap și coadă, sunt o parte necesară a infrastructurii de transport din orice oraș mare european care vrea o mobilitate rapidă, verde și sănătoasă pentru cetățenii săi. Mai mulți oameni pe două roți înseamnă mai puțini pe patru roți.

ONG-ul amintește că, în acest moment, pistele puține spre inexistente, întrerupte, periculoase și neatractive din București trag în jos procentul celor care folosesc bicicleta:

În Capitală, între 1% (în 2007) și 4% (în 2023, inclusiv trotinete electrice) din călătoriile zilnice sunt velo.

Prin noua rețea de piste propusă prin  MasterPlanul Velo, municipalitatea vrea ca procentul acesta de bucureșteni care se deplasează prin oraș cu bicicleta să crească spre 15%  până în 2035.

Părțile bune din MasterPlanul Velo, spune Asociația Pro Infrastructură, sunt destule:

Faptul că masterplanul e inspirat din ghidurile olandeze în domeniu ne bucură, olandezii fiind recunoscuți pentru calitatea infrastructurii lor velo și rutiere, în general. Regăsim suficiente elemente calitative preluate, cum ar fi: accentul pe siguranță și Viziunea Zero (ghidul își propune zero morți din accidente cu bicicliști), crearea a două rețele interconectate, una principală de tipul coloană vertebrală și cealaltă secundară cu rol colector, nevoia de separare fizică a traficului velo de cel motorizat și altele.

„Diavolul se ascunde în detalii”

Pro Infrastructură atrage atenția că există „riscul mioritic să modificăm aiurea, prin locurile esențiale”:

Un exemplu este devierea de la normele olandeze ale pistei unidirecționale de 2m lățime și propunerea în București a pistei unidirecționale secundare de 1m, plus o dungă de vopsea. Îndemnăm decidenții din primărie să urce pe bicicletă pe lângă mașini.

ONG-ul mai vorbește despre previzibilele controverse pe care la va provoca însăși ideea împărțirii echitabile a spațiului public de transport din București,

Pentru că, în mod evident, un astfel de proiect înseamnă mai mult spațiu pentru oameni și biciclete, mai puține parcări de suprafață, benzi auto mai înguste și chiar mai puține în unele locuri din București. „Însă infrastructura velo este firească și dovedit benefică în multe orașe civilizate europene.”

Cookies