ESENȚIAL | Am putea merge cu mașina și pe banda STB, dar cu o condiție: să transporte cel puțin 4 persoane. Proiectul, depus la Primăria Capitalei

09 oct. 2025
7315 afișări
ESENȚIAL | Am putea merge cu mașina și pe banda STB, dar cu o condiție: să transporte cel puțin 4 persoane. Proiectul, depus la Primăria Capitalei
ESENȚIAL | Am putea merge cu mașina și pe banda STB, dar cu o condiție: să transporte cel puțin 4 persoane. Proiectul, depus la Primăria Capitalei | Sursa foto: Stelian Bujduveanu/Facebook

Un proiect depus la Primăria Capitalei de către un consilier general în CGMB, membru al PSD, propune ca mașinile care circulă în București să poată folosi benzile speciale de transport în comun – așa numita bandă STB, dar pentru asta e nevoie de îndeplinirea unui codiții: autoturismul să aibă 4 ocupanți: șofer + 3 pasageri.

Cu mașina pe banda STB: propunerea și scopul ei

Consilierul general PSD, Dan Cristian Popescu a depus la Secretariatul Primăriei un proiect prin care autoturismele cu minimum 4 persoane (șofer + 3 pasageri) să poată circula pe benzile dedicate transportului în comun.

Motivația consilierului PSD, publicată și pe contul său de Facebook, sună astfel:

Am propus acest lucru, pe de o parte, pentru că benzile speciale sunt nefolosite peste 50% din timp, iar, pe de altă parte, pentru a încuraja folosirea în comun a autoturismelor, având în vedere ca cele mai multe mașini aflate în traficul bucureștean sunt ocupate doar de șofer.

Popescu invocă un echilibru între eficientizarea infrastructurii existente și stimularea unui comportament responsabil în trafic: „De asemenea, proiectul propune și o restricție față de situația de azi, anume că taxiurile fără pasageri să nu mai poată folosi aceste benzi, din simplul motiv că nu le putem considera transport în comun dacă nu au pasageri la bord”.

Avantaje invocate

Printre avantajele pe care consilierul general crede că posibilitatea ca o o mașină cu 4 ocupanți să poată circula pe banda STB, consilierul enumăr, tot pe Facebook, următoarei:

  • Reducerea numărului de vehicule
  • Utilizarea mai bună a benzilor dedicate transportului public
  • Accelerarea traficului pentru participanții la carpooling (împărțirea mașinii între mai mulți pasageri)
  • Interzicerea utilizării benzilor dedicate de către taxiurile care nu au pasageri.
Mai spune că, deși Poliția Rutieră limitează deja accesul taxiurilor fără client pe aceste benzi, reglementările actuale sunt neclare, iar aplicarea lor nu este uniformă.

23 de km de benzi unice pentru transportul public în București

În prezent, în București, există aproximativ 23 de km de benzi unice pentru transportul în comun. Acestea sunt concentrate pe 17 artere, printre care:

  • Bd. Unirii – 4 km
  • Bd. Regina Elisabeta și Kogălniceanu – 3 km
  • Bd. Dacia – 1,2 km
  • Calea Dorobanți – 0,7 km
  • Bd. Decebal – 1,1 km (pe ambele sensuri – 550 m/ sens)
  • Bd. Iuliu Maniu – 1,2 km
  • Calea Griviței – 1 km

În timpul orelor de vârf, ele sunt adesea utilizate abuziv de șoferi, ceea ce reduce eficiența transportului public.

Alte propuneri ale lui Dan Cristian Popescu

Propunerea se alătură unei alte inițiative depuse de consilierul PSD: taxă de acces tip „rovignetă” pentru vehiculele care nu sunt înmatriculate în București sau Ilfov, dacă circula prin municipiu.

Taxa de acces ar fi diferențială în funcție de tipul vehiculului și perioada de utilizare (zi, 7 zile, 30 de zile, 12 luni). De exemplu, pentru un autoturism, taxa ar fi de 3,5 euro/ zi, 6 euro/ 7 zile, 9,5 euro/ 30 de zile, 50 euro/ an.

Propunerea urmează să fie supusă dezbaterii publice, iar consilierul estimează că proiectul ar putea fi pus pe ordinea de zi a ședinței Consiliului General al Municipiului București în noiembrie sau decembrie.

Cookies