ARHIVA B365

Erori de peste 100 milioane euro la estimarea costurilor pentru parcările subterane

Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB) a luat în discuţie, în şedinţa de vineri, noii parametri pentru cele cinci parcări subterane. Modificările, în special în ceea ce priveşte preţurile, sunt foarte mari.  Costurile investiţiilor au scăzut cu până la 60%, în unele cazuri.

Parcarea subterană Dorobanţi, estimată în 2006 la un cost total de 19.345.582 de euro, ar urma să coste 9.260.690 de euro, deşi suprafaţa a crescut de la 4.000 la 5.058 de metri pătraţi, iar numărul locurilor de parcare de la 184 la 254. Diferenţele erau explicate de autorităţi  prin identificarea unei posibilităţi de extindere a suprafeţei parcării, lucru permis de amplasament. Consiliul General al Municipiului Bucureşti a respins, însă, în şedinţa de vineri suplimentarea costurilor, cu 26 de voturi la 19. Respingerea acestui punct a generat un adevărat scandal între consilieri. În final au decis să organizeze o şedinţă de îndată, după finalizarea punctelor de pe ordinea de zi. În această şedinţă „suplimentară”,  proiectul a fost votat în unanimitate de cei 30 de consilieri PDL şi PRM care au fost prezenţi în sală.

În cazul parcării de la Piaţa Alba Iulia, costul estimat în 2006 era chiar cu 104 milioane de euro mai mare. Astfel, costul fusese estimat la 172,2 milioane de euro. Conform noilor indicatori tehnico-economici parcarea va costa doar 68, 2 de milioane euro. Suprafaţa desfăşurată a acesteia a fost crescută pe noile calcule, de la 65.700 de metri pătraţi în 2006 la 70.410 în 2010. Cu toate acestea, numărul locurilor de parcare scade de la 2190 la 1496. De asemenea, se renunţă la pasajul pietonal. Deşi unii consilieri au reclamat un cost exagerat pentru un loc de parcare, în final Consiliul General al Municipiului Bucureşti a adoptat hotărârea.

Situaţia se repetă şi în cazul parcajului Edgar Quinet, unde costul investiţiei a scăzut cu peste 50%. Dacă în 2006 costul estimat era de 32,9 milioane de euro, noua valoare propusă în 2010 este de doar 13,4 milioane euro. Schimbarea tehnică nu justifică însă diferenţa de cost. Astfel, numărul locurilor a fost redus de la 380 pentru autoturisme şi 25 pentru motociclete la 380 de locuri doar pentru maşini. Consilierii generali au acceptat noii indicatori economici ai proiectului şi au aprobat hotărârea.

„Deoarece a fost necesară readaptarea proiectului, din punct de vedere al eficientei financiare, noua variantă de realizare a obiectivului de investiţie „Parcaj subteran Strada Edgar Quinet”, nu va mai contine construirea unei Săli multifuncţionale, amplasată sub piaţeta cu fântâna din faţa Universităţii de Arhitectură Bucureşti. Raportând la indicatorii aprobaţi în anul 2006, valoarea estimată a investiţiei s-a redus cu aproximativ 50%”, se justifică autorităţile.

Parcarea subterană de la Walter Mărăcineanu era programată să coste, în 2006, peste 11,3 milioane de euro. Calculele din 2010 au adus-o la un cost total de aproape 8,5 milioane de euro. Suprafaţa, dar şi numărul de locuri, au scăzut însă, de la 4.800 de metri pătraţi şi 281 de locuri la 4.522 de metri pătraţi şi 241 de locuri de parcare. Costul mai redus al investiţiei i-au convins pe consilierii generali ai Capitali. Cu 31 de voturi pentru şi 4 abţineri, proiectul de hotărâre a fost adoptat.

Și în cazul parcării de la Charles de Gaulle, costul scade de la 58,7 milioane de euro în 2006 la 44,9 milioane euro în 2010. „În urma aprobării în anul 2009 a PUZ-ului aferent parcajului a fost necesară reconfigurarea acestuia prin includerea în proiect a tunelului necesar unui viitor pasaj rutier. În aceste condiţii, la nivelurile subterane 2 şi 3 a fost prevăzut respectivul tunel prin renunţarea la 228 de locuri”, se arată în expunerea de motive a primăriei.

Consilierul general Ana Țapardel a reclamat că deşi costul a fost redus, un loc de parcare a rămas foarte scump. „Un loc de parcare ajunge la 75.000 de euro la Charles de Gaulle. Eu propun un parteneriat public privat în care se se facă cu 75.000 de euro apartamente cu două camere”, a spus consilierul general.

În final însă, consilierii şi-au dat acordul asupra noilor indicatori tehnico-economici pentru parcajul subteran Charles de Gaulle.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button