Era Visarion Alexa un prădător sexual în altarul unei biserici din București? Cum acționează un astfel de abuzator

23 sept. 2022
1255 Afișari
Era Visarion Alexa un prădător sexual în altarul unei biserici din București? Cum acționează un astfel de abuzator
Era Visarion Alexa un prădător sexual în altarul unei biserici din București? Cum acționează un astfel de abuzator

Reținerea părintelui Visarion Alexa din București – un personaj foarte prezent în spațiul public –  sub acuzația de abuz sexual a venit ca apocalipsa printre numeroșii săi susținători, mulți dintre ei persoane publice. În primele momente, nu doar că au refuzat să creadă că preotul ar putea fi vinovat, dar un uriaș val de bullying s-a revărsat asupra potențialei victime.

Cazul Visarion Alexa. Despre victime, abuzatori și reacții publice

În căutarea unei explicații, o femeie care îl acuza pe preot de ceva vreme, în social media, de comportament abuziv a devenit ținta unor puternice atacuri. Fotografii ale ei au fost distribuite și redistribuite, însoțite de comentarii crude. Apărători ai preotului vorbeau desconsiderant sau chiar agresiv despre ea, despre  felul în care arată, ba chiar îi “puneau” diagnostice de afecțiuni psihice.

În final, această femeie a ieșit public cu precizări: “Nu sunt eu cea care am reclamat abuzul sexual al părintelui Visarion Alexa, pe mine nu m-a abuzat sexual, eu vorbesc aici de multă vreme despre un abuz psihologic pe care îl comite.”

În același timp, încă din primele 24 de ore de după sentința judecătorilor, care au decis cal Visarion Alexa să fie plasat sub control judiciar pentru abuz sexual, au început să apară dovezi ale agresiunii comise de preot. Cele mai puternice au fost stenogramele discuție dintre victimă și agresor, discuție monitorizată și înregistrată de anchetatori.

Din acea discuție reieșea în mod clar că preotul o agresase sexual pe femeia care l-a reclamat. Apărătorii vehemenți ai preotului, prieteni declarați ai lui, și-au mai schimbat poziția. Unii chiar au admis că au greșit atunci când l-au apărat pur și simplu.

În final, la nici o săptămână de la izbucnirea scandalului, Visarion Alexa s-a spovedit la șefii bisericești: “Da, e adevărat!” le-a spus el superiorilor, iar BOR ne-a anunțat și pe noi.

În tot acest timp, crește numărul femeilor care povestesc un comportament similar al preotului și în ceea ce le privește. Vorbesc despre pipăit la spovedanie, despre atingeri nepotrivite, despre îmbrățișări erotice. Există inclusiv acuzații de viol.

Felul în care se dezvoltă acest caz pare să construiască are mari asemănări cu un caz de prădător sexual. Un prădător sexual din altarul unei biserici din București.

Cazul Visarion Alexa. Ce este un prădător sexual

Un prădător sexual este o persoană care caută interacțiune sexuală, contact sexual cu o altă persoană într-un mod prădător sau abuziv, scrie webmd.com. prădătorii sexuali nu ajung întotdeauna să comită infracțiuni  – cum ar fi hărțuirea sexuală, agresiunea sexuală, violul sau pedofilia – dar toți prădătorii sexuali caută apropiere și contact nepotrivit cu altcineva. Iar în această categorie intră exact ceea povestesc acum tot mai multe enoriașe: pipăieli, atingeri și îmbrățișări dubios-erotice la spovedanie.

Nu este întotdeauna vorba despre sex în cazul celor care abuzează într-o manieră sexuală. Este vorba, deseori, despre exercitarea puterii, despre o poziție de control și de dominare.

În relația sa cu un enoriaș, duhovnicul se află, deseori, într-o poziție de excesivă  putere. În momentele sale de vulnerabilitate, enoriașul se îndreaptă către duhovnic cu încredere deseori oarbă și cu o mare nevoie de ocrotire și înțeleaptă îndrumare. Într-o astfel de situație, duhovnicul are o putere uriașă asupra celui care vine astfel spre el.

Cum acționează un prădător sexual

Un prădător sexual începe prin a crea cu victimele pe care le alege o combinație de intimitate și dependență.  La început, pot fi foarte atenți, gentili, disponibili, grijulii. Își copleșesc victimele cu atenția lor – de la gesturi la mesaje. Îi dă victimei senzația că există o legătură specială între ei doi, una în care victima, care e deja vulnerabilă, se poate simți în siguranță. Construiesc loialitatea și întrețin vulnerabilitatea.

În cazul unui preot, peste încrederea aceasta personală se suprapune și o copleșitoare încredere instituțională, care se traduce destul de simplu: “E preot, e omul lui Dumnezeu, n-are cum să fie rău, n-are cum să facă rău.”

După ce își prinde victima în țesătura de subtile manipulări cu care construiește plasa de falsă siguranță, prădătorul face următorul pas. 

Începe să încalce limite. Nu neapărat brutal. Comportamentul său poate părea inocent la început: atingeri ale mâinilor, piciorului, spatelui, îmbrățișări care dau o senzație stranie de “ceva nu e în regulă”, dar încă suficient de ambiguă încât să nu sperie victima. Dar de aici până la următorul pas – cel vădit agresiv și abuziv – e doar o chestiune de timp, căci prădătorul ajunge la gesturi sexuale explicite și agresive: atingeri ale sânilor, atingeri în zona genitală fără consimțământul victimei. Sau chiar viol. Este momentul în care folosesc intens și abuziv încrederea obținută și puterea construită.

Abuzul, inclusiv abuzul sexual – De ce nu se pot apăra victimele

Există o întrebare dominantă care apare constant atunci când un caz de abuz – violență fizică asupra femeii, agresiune sexuală – devine subiect de interes public. Întrebarea, cu diferitele ei variante, e cam aceeași: „De ce a stat?” Adică de ce nu s-a apărat, de ce n-a reclamat, de ce a reclamat atât de târziu.

Răspunsul este, de fiecare dată, același: în relația dintre victimă și abuzator e un dezechilibru de putere adesea devastator. Abuzatorul domină victima psihic, emoțional și, în cazurile violente, o domină și fizic.

De ce nu reclamă victimele? Într-o postare publicată pe Facebook, Simona Tache, psiholog practician, explică foarte clar de ce:

  • Pentru că un abuz sexual e o traumă. Ca să poți să îl reclami, trebuie să ieși din zona de traumă și să ajungi într-una safe. Să apuci să procesezi măcar parțial trauma și să te simți în siguranță vorbind despre ce ți s-a întâmplat.
  • O lume în care orice discuție pe tema asta e plină de întrebări de tipul “Da’ ea de ce avea fustița așa scurtă?”, “Da’ ea ce-a căutat acolo?”, nu e una în care să te simți safe. Sunt femei care țin secrete aceste abuzuri toată viața lor. Pentru că le e rușine și frică. Și le e rușine și frică, pentru că au crescut cu ideea că E VINA LOR, iar această idee plutește în continuare în aer, și în 2022. Aud des în terapie: “Ești prima căreia îi spun, nu am avut curajul să le spun nici părinților, nici partenerilor mei, nimănui“.
  • O țară, ca a noastră, în care există încă procurori și judecători care măsoară lungimea fustițelor fetițelor de 13 ani violate și sunt indulgenți cu violatorii, nu e un spațiu sigur. Victimele spun târziu SAU NU SPUN NICIODATĂ, pentru că nu se simt în siguranță. Nu pentru că sunt curve, instabile psihic, au avut fusta prea scurtă, au umblat pe unde nu trebuia și le-a și plăcut.

Revenind la cazul Visarion Alexa, știm până acum  ce am citit din stenogramele discuției cu victima – „Te-ai supărat că te-am atins?”, mai știm că a recunoscut acuzația de agresiune sexuală formulată de femeia care a și depus plângere penală și mai știm că azi a fost iar la poliție, să se iscălească, așa cum îi impune hotărârea judecătorească de control judiciar.

Și am mai observat cum, în spațiul public, preotul nu mai scoate niciun cuvânt. Este același om care, până acum extrem de disponibil în comunicare – foarte activ pe rețelele sociale, cum ar fi Facebook, pe TikTok, dar și foarte prezent în studiouri de televiziune, la radio sau în interviuri online.

Poliția caută eventuale alte victime ale preotului Visarion Alexa

Anchetatorii fac deja demersuri pentru a identifica şi alte femei care ar fi putut fi fost agresate sexual de preotul Visarion Alexa, după ce tot mai multe femei au început să vorbească în public – îndeosebi pe rețele sociale – despre experiențe similarei celei reclamate deja la poliție de o enoriașă. Una dintre ele vorbește chiar despre viol:

Și eu am trecut prin chilia părintelui Alexa. Sunt una dintre victime. La mine abuzul a fost viol, as putea spune. Eram blocată, mă  rugăm la Sfântul Mina să se termine, că avea icoana în chilie.Eram bulversată. Îmi zicea că nu înțeleg Biblia, poate citesc vechiul testament (regele David) și „dragostea” față de aproape. Am reclamat, dar preotul respectiv mi-a spus ca asa îmbrățișează părintele. Așa cum? Cu pantalonii desfăcuți? M-am închis în mine, nu am mai mers sa mă spovedesc. Doar foarte puțini au știut, că nimeni nu m-ar fi crezut”.

 

Cookies