SMART CITY

Elevii din învăţământul primar pot învăţa despre arhitectură la şcoală. Apel la înscrieri

În septembrie 2014, Ministerul Educaţiei a avizat programa curriculei programului educaţional „De-a arhitectura în oraşul meu”, materia putând fi predată opţional în orice şcoală din Romania, pentru învăţământul primar.

Materia opţională este predată astăzi în 21 de localităţi din România, în 100 de clase, sub îndrumarea a 120 de arhitecţi voluntari, după cum precizează iniţiatorii programului, Asociaţia De-a Arhitectura, pe site-ul creat în acest sens.

Programa are două variante: una pentru elevii de clasele a III-a şi a IV-a şi cealaltă, pentru elevii din clasa I şi a II-A.

„De-a arhitectura în oraşul meu” se adresează elevilor din clasele a III-a şi a IV-a, iar materialul didactic de referinţă este localitatea în care trăiesc.

Programul are un suport de curs, o programă, un caiet al elevului şi materiale didactice vizuale. Prima parte a demersului educaţional urmăreşte achiziţionarea de informaţii prin experienţa directă a elevilor, spun iniţiatorii: expediţii în oraş, experimente, jocuri şi prezentări vizuale, iar cea de-a doua este aplicaţia practică a celor învăţate anterior, elevii lucrând împreună la un proiect comun.

„De-a arhitectura mini” se adresează copiilor din clasele I şi a II-a şi doreşte să-i încurajeze pe elevii mai mici să-şi construiască lumi fantastice şi personale, pe măsura imaginaţiei lor, pornind de la o poveste, lecţiile fiind în mare parte ateliere hands-on. Curricula este conceput pe metoda „learning by doing” şi se concentrează pe caracteristica cea mai importantă a vârstei de 7-9 ani: imaginaţia. 

Fiecare an şcolar se încheie cu o expoziţie în care sunt prezentate proiectele elevilor.

Învăţătorii pot opta pentru această materie şi în anul şcolar 2015-2016, când alte 120 de clase vor fi susţinute cu materiale de studiu şi un arhitect voluntar. În acest sens, asociaţia a iniţiat un apel la înscrieri.

„Pentru ca învăţătorii care îşi doresc să facă acest opţional să poată beneficia de ajutorul unui arhitect voluntar, care să predea acestă nouă materie împreună cu ei, să primească gratuit materialele didactice şi să participe gratuit la “cursul de formare al îndrumătorilor de-a arhitectura”, am creat acest sistem de înscrieri.”, informează iniţiatorii.

Condiţiile pentru a beneficia de programă gratuit:

-clasa este la o şcoală de stat;

-învăţătorul este titular la clasă;

-învăţătorul participă la “cursurile de formare a îndrumătorilor de-a arhitectura” din septembrie 2015, în vederea familiarizării cu materia şi formării unei echipe arhitect-învăţător;

-învătătorul motivează de ce îşi doreşte acest curs.

Pentru clasele din învăţământul privat, costul unui program educaţional este de 4500lei/an şcolar/clasă, în care beneficiază de un arhitect îndrumător cu experienţă, materiale didactice şi de bricolaj, dar şi suport educaţional.

Învăţătorii îşi pot înscrie clasa pe site-ul Asociatiei De-a Arhitectura, accesând acest link: http://www.de-a-arhitectura.ro/arhi/formular_profesori.php, până pe 1 martie 2015.

În Constanţa, materia a fost predată în trei școli anul trecut, la şase clase cu un total de aproape 200 de elevi, după cum se precizează pe site-ul asociaţiei.

Părintele unui copil care a studiat această materie anul trecut spune, conform sursei citate, că: „De când lucrează acest opțional fetița mea, Ana Maria, este mult mai atentă la tot ceea ce o înconjoară. Când ieșim în oraș observă clădirile, așezarea băncilor și a plantelor în parc. Chiar a deranjat-o în această iarnă modul cum au fost distribuite jocurile mecanice în Orășelul Copiilor (suprafața foarte mică pentru prea multe jocuri și prea mulți copii).”

Arhitectul Ștefan Baltă, care predă această materie opţională la o clasă din Constanţa, laudă implicarea celor mici în programă: 

„Copiii dau dovadă de o inteligență mult peste cea a generației mele. Au acces la mult mai multă informație. Uneori, am observat că le explic o aplicație sau o temă, îi întreb «Ați înțeles?», ei răspund afirmativ. Apoi, îi întreb pe fiecare în parte și constat că fiecare înțelege altceva. Cu alte cuvinte, în manualul de metodologie al arhitectului, omiteam timpul pentru explicații și poate de aceea săream peste ora de 50 de minute.”, povesteşte arhitectul.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button