El e Ikarus Supraviețuitorul, autobuz vrednic de Capitală, salvat de un bucureștean. Are nevoie de grijă și merită loc bun în Muzeul Transportului, la care sperăm cu toții

18 mai 2023
8952 Afișari
El e Ikarus Supraviețuitorul, autobuz vrednic de Capitală, salvat de un bucureștean. Are nevoie de grijă și merită loc bun în Muzeul Transportului, la care sperăm cu toții
El e Ikarus Supraviețuitorul, autobuz vrednic de Capitală, salvat de un bucureștean. Are nevoie de grijă și merită loc bun în Muzeul Transportului, la care sperăm cu toții. Sursa foto: Facebook - Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean

Ultimul autobuz Ikarus 260 cu numărul 66 din flota RATB a fost achiziționat de un membru al Inițiativei pentru Muzeul Transportului Bucureștean, astfel al treilea autobuz istoric a fost salvat cu ajutorul Transbus Fetești. Reprezentanții Inițiativei pentru Muzeul Transportului Bucureștean au povestit istoria acestor autobuze, dar și despre viitorul celui care a fost salvat.

Istoria autobuzului Ikarus 66

Autobuzul cu numărul de parc 66 a fost fabricat în anul 1993 și înmatriculat de RATB pe data de 27 iunie 1994 ca B-05-LJH. Acesta a făcut parte din lotul de 177 de autobuze ungurești Ikarus 260.50.

Acesta a deservit Autobazei Ferentari până în 2007 și a circulat pe toate liniile acesteia, cu precădere pe 313, 139 și 173. În același an, autobuzul a trecut printr-o amplă acțiune de reparație capitală (RK) la Uzina de Reparații a RATB (URAC). Lucrările de reparații au constat în înlocuirea tablei, a melaminei interioare, a părții electrice, și chiar a motorului (potrivit omologării RAR din 6 decembrie 2007).

Ieșit de la RK, autobuzul 66 a fost mutat la Autobaza Titan unde a circulat cel mai mult pe linia 103 sau pe preorășenești. Odată cu venirea noilor autobuze Mercedes-Benz Citaro, după 2006, flota veche de autobuze DAC, IKARUS, DAF și ROCAR au fost împinse către periferii.

După jumătate de an de la reparații, autobuzul 66 a fost vândut societății de transport public Transbus Fetești. Acesta a fost înmatriculat cu numărul IL-03-NSL pe 22 mai 2008, alături de un alt Ikarus cu numărul 44.

După 12 ani în Fetești, autobuzul 66 a fost retras din uz, iar cu ajutorul Directorului General Inginer Valentin Victor Stănescu a fost posibilă salvarea autobuzului și achiziționarea lui cu scop istoric, pe 29 iunie 2021.

Astfel, #66 este al 3-lea autobuz istoric salvat cu sprijinul #TransbusFetești, primele fiind un ROCAR 112 UDM (ultimul de acest tip fabricat la uzina bucureșteană) ce a ajuns la un pasionat român din Statele Unite ale Americii și un IKARUS 260 ex-Berlin ce a ajuns, de asemenea, în grija unui pasionat, au povestit reprezentanții Inițiativei pentru Muzeul Transportului Bucureștean.

Lucrările care au fost realizate din 2021 și până în prezent

Din iulie 2021 până în prezent, autobuzul a fost transportat din Fetești într-o altă locație pentru a se lucra la punerea sa în conservare. Acestea sunt lucrurile care au fost realizate până acum:

  • realizarea unui pat de piatră pe care să fie amplasat autobuzul,
  • curățarea autobuzului în interior,
  • aplicarea punctuală de grund în vederea stopării ruginii,
  • cumpărarea unor parbrize,
  • creearea unei protecții împotriva infiltrațiilor,
  • lucrări conexe pentru menținerea terenului din împrejurul autobuzului în condiții optime de securitate.

Ce urmează? Pe termen mediu, cel mai realist scenariu este cel al conservării pentru o perioadă nedeterminată. Această misiune este, însă foarte dificilă. Costurile de întreținere sunt foarte mari pentru o simplă persoană fizică: achiziție, transport pe trailer, îngrădirea și securizarea terenului de depozitare, prelatele pentru acoperirea temporară, ustensilele, consumabilele și costul deplasărilor de lucru. La toate acestea se adaugă și impozitul anual de 1500 lei.

Inițiativa pentru Muzeul de Transport Bucureștean poate fi susținută prin donații AICI.

AICI poate fi consultat progresul din teren consemnat periodic.

Te-ar mai putea interesa și:

Cookies