Eagle, un șaman prin București. “M-am plimbat și pe Calea Victoriei, în Obor poate fi copleșitor, orașul e frumos, mâncarea e foarte bună, oamenii sunt extraordinari” | INTERVIU

16 iun. 2023
369 afișări
Eagle, un șaman prin București. “M-am plimbat și pe Calea Victoriei, în Obor poate fi copleșitor, orașul e frumos, mâncarea e foarte bună, oamenii sunt extraordinari
„Eagle”, un șaman autentic, la București. John Somosi a venit din Canada să aducă acasă spiritul tatălui sau ungur, și-a trecut și prin Obor

Ce ar fi viața fără puțină magie?John Somosi este un șaman canadian, a călătorit în toată lumea și, de peste 35 de ani, încearcă să reconecteze oamenii, prin ceremonii speciale, cu sacrul, cu cele nevăzute, cu sufletul naturii, cu părinții și strămoșii.

Bățul vorbitor, pipa păcii, toiagul de vultur, tobele și altele tainice sunt uneltele cu care atrage extazul, cunoașterea profundă a oamenilor. Mama lui John a fost metisă Kree de origine franceză, iar tatăl era un maghiar care a emigrat în Canada. Când tatăl său a murit, „Eagle” și-a dorit mult să ajungă în Ungaria, să se conecteze cu spiritul strămoșilor săi. Apoi a descoperit spiritul României. Cum a văzut John Somosi Bucureștiul, ce l-a făcut șaman, plus puțină magie, o poveste ieșită din comun, mai jos, interviu cu un șaman.

Un șaman în România. Foto credit: John Somosi.

Șamanii sunt cei aleși și, în această calitate, ei au acces la o zonă a sacrului rămasă inaccesibilă celorlalți membri ai comunității”

Ca să înțeleg puțin ce este șamanismul și cine sunt șamanii, am deschis cartea lui Mircea Eliade, „Șamanismul și tehnicile arhaice ale extazului”, Editura Humanitas. Acolo găsiți toată istoria formării șamanismului din Asia Centrala, America de Nord, Indonezia, Oceania. „Ar fi nevoie de câteva volume ca să studiezi mulțumitor toate problemele care se pun în legatură cu însași noțiunea de spirit și cu posibilele ei raporturi cu oamenii, căci un spirit poate fi foarte bine sufletul unui răposat, ori un spirit al naturii, ori un animal mitic”, Mircea Eliade.

De la începutul secolului încoace, etnologii au luat obiceiul să folosească nediferențiat termenii de șaman, medicine-man, vrăjitor sau magician ca să denumească anumiți oameni înzestrați cu puteri magico-religioase și atestați în toate societățile primitive (.. ). Șamanul este și vrăjitor, și medicine-man. El este socotit vindecător, asemenea tuturor vracilor, și fachir, asemenea tuturor magicienilor, primitivi sau moderni. Dar el este, în plus, psihopomp și poate fi și preot, mistic sau poet. În multe triburi, preotul coexistă cu șamanul, care rămâne figura dominantă acolo unde experiența extatică este socotită drept experiență religioasă prin excelență. Șamanul este marele maestru al extazului. Șamanii sunt cei aleși și, în această calitate, ei au acces la o zonă a sacrului rămasă inaccesibilă celorlalți membri ai comunității”.

John Somosi și prietena sa din România, Andreea Ionescu, în drum spre Piața Obor. Foto credit: John Somosi.

Abia la 23 de ani am mers la prima mea ceremonie de saună, și acela a fost locul în care am încercat să îmi fac plinul cu droguri și alcool. A fost ultima dată când am băut”

B365.ro: Nu știu nimic despre dumneavoastră, am auzit de dumneavostră întâmplător, sunteți o surpriză. Cum ați devenit șaman? Cine sunt părinții dumneavoastră, domnule John Somosi sau Eagle, după numele ceremonial?

John Somosi: Mama mea a fost o metisa Kree franceză, tatăl a fost maghiar. Metișii au provenit din populația indigenă, când au sosit oamenii din Europa şi s-au amestecat cu cei din triburi, căutând ghizi locali. Bărbații s-au căsătorit cu acele femei și, când europenii au migrat spre nord, populațiile erau deja combinate. Mama mea s-a născut cu multe daruri, sau leacuri, cum le spunem noi; abia la 23 de ani am mers la prima mea ceremonie de saună, și acela a fost locul în care am încercat să îmi fac plinul cu droguri și alcool. A fost ultima dată când am băut. În următorii 35 de ani am făcut ceremonii și am călătorit prin America de Nord, făcând ceremonii și fiind adoptat de diferite țări.

Acum 7 ani am adus spiritul tatălui meu acasa, în Ungaria”

B365.ro: Cum ați ajuns din Canada în România?

John Somosi: Acum șapte ani am fost la primul meu festival Sundeer, din Ungaria. Tatăl meu murise cu un an înainte și am vrut să-i aduc spiritul înapoi, acasă, la strămoși. Atunci am început să fac ceremonii cu alți oameni, alții decât familia mea tradițională de acasă, iar ideea la acea vreme era să ofer un loc sigur pentru ei atunci când primesc daruri din familia lor. Iar ei au înțeles tot ce se întâmplă. Am întâlnit apoi un grup de profesori și deținători ai cunoașterii care mi-au făcut cunoștință cu mai multe țări diferite. În acel moment am început să fac saune și ceremonii de pipă cu ei. Apoi am ajuns în România.

Foto credit: John Somosi.

Energia este doar energie, depinde de tine cum o folosești”

B365.ro: Ce însemnă „leac” pentru dumneavoastră? Noi aici știm doar de leacuri băbești, de ierburi, plante medicinale, coada șoricelului, etc. Sunteți medicine-man?

John Somosi: Leacul este modul în care explicăm energia pe care o folosim în Drumul roșu – calea noastră tradițională. Energia este doar energie, depinde de tine cum o folosești. Există câteva nume ale aceluiași lucru în culturi diferite și tradiții din lume. Totul merge în același loc, pe calea comună, ca și cum fiecare cultură are propriile sale tradiții – de aceea eram interesat să întâlnesc profesori din alte culturi, întrucât totul merge la fel. Ei au văzut că nu inventam lucrurile și că eram sincer cu ceea ce făceam, de aceea m-au invitat în cercurile lor să vorbesc cu oamenii.

Un batrân mi-a spus care este numele meu tradițional, Eagle, pentru că știu cine sunt și știu unde mă duc – ceea ce este o ironie extraordinară”

B365.ro: Numele dumneavoastră tradițional este Vultur, cine vi l-a dat? De ce Vultur?

John Somosi: Făceam ceremonii și unii dintre frații mei din saună își foloseau numele tradiționale. M-am uitat la conducător și i-am cerut un nume, iar el a spus că trebuie să merg acasă – asta a însemnat 36 de ore de condus mașina. Am căutat un bătrân în care puteam avea încredere și am ajuns să-l întâlnesc. I-am oferit niște tutun, el a acceptat și mi-a spus să revin peste patru zile. În aceste patru zile, i-au spus strămoșii lui sau strămoșii mei ce a dorit să afle. M-am întors după cele patru zile și mi-a spus numele meu – tradus în engleză este Eagle, pentru că știu cine sunt și știu unde mă duc – ceea ce este o ironie extraordinară. Când merg în altă țară, încerc să găsesc cuvântul local pentru vultur și să mă prezint strămoșilor lor folosind acest nume. Am făcut asta pentru prima dată într-o sauna din Ontario, când mi-am primit numele în Kree și făceam ceremonii Ojibwe; stăteam în saună și am spus, pentru a onora strămoșii pământului aceluia, „mă voi prezenta în Ojibwe”. Iar piatra din fața mea a explodat, realmente, în sute de bucățele, din care unele au aterizat pe piciorul meu, și astfel am știut că sunt fericiți de asta.

„Piatra din fața mea a explodat, realmente, în sute de bucățele, din care unele au aterizat pe piciorul meu, și astfel am știut că stramosii sunt fericiți de asta”.
Arhitectura Bucureștiului era foarte frumoasă, mâncarea este foarte bună și ador să merg prin istorie. Am fost și în Piața Obor, unde poate fi copleșitor”

B365.ro: Cum vă place Bucureștiul?

John Somosi: Am făcut o plimbare de cinci kilometri pe Calea Victoriei. Arhitectura era foarte frumoasă, mâncarea este foarte bună și ador să merg prin instorie. Am fost în Piața Obor și mi-a plăcut mâncarea, arta, muzica, oamenii care aveau tarabele – poate fi copleșitor, dar mi-a plăcut. Bunicuța care i-a spus prietenului meu, Andrei, că par foarte puternic a fost foarte nostimă.

B365.ro: Cum îi găsiți pe bucureșteni, cum ne-ați văzut?

John Somosi: Cred că sunteți extraordinar de calzi și de primitori. Românii sunt foarte toleranți și de mare ajutor pentru călătorii străini, nevorbitori de limba română. Nu am avut decât interacțiuni pozitive cu oamenii.

Foto credit: John Somosi.
Românii sunt curioși în privința culturii pe care o reprezint, dar mulți vin pentru o conexiune mai profundă”

B365.ro:  Românii s-au arătat deschisi pentru ceremoniile pe care le țineti?

John Somosi: Am făcut în principal ateliere spirituale și oamenii sunt foarte deschiși. Numărul lor este mic, dar caută, cu adevărat, conexiunea. Și sunt oameni care încep să exploreze, oameni pe calea spirituală care vor să exploreze tradițiile pe care le port cu mine. Primul workshop susținut a fost în Sibiu, a urmat unul la Brașov. Unii oameni erau curioși în privința culturii pe care o reprezint, alții erau aici pentru o conexiune mai profundă. Mulți oameni caută această conexiune.

Eu doar am încredere în strămoși, care mă vor duce acolo unde trebuie să merg. Am facut pentru România rugăciuni pământului”

John Somosi: Am lăsat totul în Canada și am început să fac ceremonii în țările în care oamenii m-au invitat, unde erau interesați de învățăturile pe care le-am primit în cei 35 de ani de practică. Ceremoniile au inclus post, SunDance și saune. Țin legătura cu cei de acasă, în care am încredere și pe care îi onorez, iar dacă sunt întrebări, am o mulțime de oameni buni în care să am încredere. Ei mă țin pe calea cea bună. Lucrurile par simple la suprafață, dar a fost nevoie de multă învățătură pentru a le conduce. Când vin într-o țară nouă, nu vreau să iau nimic de acolo – vreau doar să aduc rugăciuni pământului și, mai nou, să introduc oamenii în liniile ancestrale, făcând în continuare ceremonii pentru Pământ. Ceremoniile sunt aceleași, fie că sunt pentru 100 de persoane sau pentru 10; eu doar am încredere în strămoși, care mă vor duce acolo unde trebuie să merg.

John Somosi confecționează tobe pentri ceremonii. Foto credit: John Somosi.
Unii oameni se nasc cu darul vederii sau al cunoașterii, deci cu un simț înnăscut. De exemplu, ei îi pot vedea pe strămoși ca și cum ar fi prezenți aici”

B365.ro: Cum ați devenit șaman sau v-ați născut șaman? 

John Somosi: După mulți, mulți, mulți ani de participare la ceremonii am învățat. Nu toți oamenii care urmeaza calea sunt purtători ai leacului, dar ei vin cu acest dar și este responsabilitatea lor proprie să se dezvolte. Uneori ai visuri sau abilități naturale. Unii oameni se nasc cu darul vederii sau al cunoașterii, deci cu un simț înnăscut. De exemplu, ei îi pot vedea pe strămoși ca și cum ar fi prezenți aici, fiind apoi învățați direct de aceștia. Uneori, instrucțiunile sunt foarte specifice, iar visele sunt călăuzitoare. Bătrânii te privesc când faci ceremonii, văd cine ești și strămoșii lor le spun lucruri despre tine. Ceremoniile te pun în contact cu asta și, cu cât lucrezi mai mult, cu atât intri mai mult în contact cu acel tip de comunicare. Este ca și cum ai merge la un curs la școală, doar că vine prin linia ta ancestrală.

„Există și șamani care se prefac. De obicei o fac pentru jocuri personale, cum ar fi banii, puterea sau influența”

B365.ro: Există și falși șamani?

John Somosi:  Sunt și oameni care se prefac, de obicei o fac pentru jocuri personale, cum ar fi banii, puterea sau influența. Când începeți să purtați leacurile în ceremonii – bățul vorbitor, pipa, toiagul de vultur și altele, una dintre învățături este să scapi de ego-ul tău și să faci ceea ce îți spune leacul, să-l urmezi.

Aici, în Europa, oamenii vor să urmeze pe cineva, iar eu nu conduc așa. Nu sunt aici pentru a fi popular, nu voi fi niciodată bogat”

John Somosi: Eu, personal, nu am nimic de dovedit. Am câștigat totul prin ceremonie și nu trebuie să probez nimic, pentru nimeni. Ești un slujitor al leacului – leacul te poartă, te conduce. Aici, în Europa, oamenii vor să urmeze pe cineva, iar eu nu conduc așa. Nu sunt aici pentru a fi popular, nu voi fi niciodată bogat. Sursa bucuriei este să-mi fac treaba făcând ceea ce trebuie să fac. La un moment dat, după ceremonie, sunt epuizat; de multe ori, sunt disprețuit pentru că fac ceea ce ar trebui să fac. Să-ți faci treaba și să intri în contact cu Creația este un dar imens, extraordinar, pentru că toată această ceremonie este mai mult decât tine, mai mult decât o ființă umană defectuoasă. Apoi, am parte de atâta frumusețe în locurile în care călătoresc, în locurile sacre cărora le adaug rugăciunile mele – iar strămoșii recunosc asta. Oamenii m-au adoptat în familiile lor și m-au primit cu brațele deschise, m-au ghidat în țările lor, m-au ajutat. Toate acestea sunt daruri, iar pentru mine sunt ca o bornă care arată că sunt pe drumul cel bun.

Tobe pentru ceremonii realizate de John Somosi. Foto credit: John Somosi.
Legătura ancestrală este, încontinuare, îngropată în ADN-ul nostru, iar noi încercăm să ne găsim legătura cu Pământul”

B365.ro: Vorbiți mult despre legatura oamenilor cu Pământ. De ce este importantă conexiunea cu Pământul?

John Somosi: Toată lumea provine dintr-o tradiție bazată pe Pământ, la un moment dat în istorie. Unii oameni sau societăți au renunțat la acea conexiune cu foarte mult timp în urmă, sau au pierdut-o, sau le-a fost luată. Legătura ancestrală este, în continuare, îngropată în ADN- ul nostru, iar noi încercăm să ne găsim legătura cu Pământul. Este doar o reconectare, este ceva de dinainte. Este important pentru unii. Aceste lucruri nu sunt pentru toată lumea, doar un număr mic de oameni are această nevoie conștientă de conectare, pentru că societatea modernă nu are răspunsuri, dar nici o legătură.

John Somosi creează cercuri de lemn pentru tobe. Foto credit: John Somosi.
Oamenii sunt  legați de o mașină în ziua de azi, au învățat că trebuie să muncească toată viața și asta, până la urmă, nu înseamnă nimic pentru spiritul sau sufletul lor”

B365. ro: Unde duce viața omului modern, lipsită de spiritualitate?

John Somosi: Nefericire, alcoolism, abuz de droguri, sinucideri. Oamenii sunt legați de o mașină sau au creierul spălat. Au un mod de a trăi în care au învățat că trebuie să muncească toată viața și care, până la urmă, nu înseamnă nimic pentru spiritul sau sufletul lor. Ăsta este golul. Și nu este vorba de religie, ci este legătura noastră naturală cu mediul înconjurător, care include toate plantele și animalele și aerul, care sunt acum văzute ca bunuri de larg consum. Nu toată lumea este chemată pe o cale spirituală, ci doar cei care au o conexiune mai profundă. Noi numim tradiția noastră Drumul roșu cel bun sau Poteca cu iarbă dulce. Este o viață în legătură cu natura, traiul conectat cu lucruri pe care nu le putem vedea, atinge sau simți, dar care sunt totuși percepute și care ne pun în contact cu ceva mai mult decât noi înșine. Unii numesc asta Dumnezeu.

Viața nu este despre cum te îmbraci, ce mașină conduci sau cine are cei mai mulți followeri sau cel mai bun site web”

John Somosi:  In lumea de azi există multe tipuri de abuz: economic, sexual, spiritual. Ideea despre dezvoltarea spirituală este propria ta conexiune individuală cu ceva mai mare, conexiune care nu este filtrată prin cineva. Așa că cercetează, vorbește cu oameni care au fost în alte cercuri și stai departe de ceea ce numim profeți mincinoși. Nu este despre cum te îmbraci, ce conduci, cine are cei mai mulți followeri sau cel mai bun site web. Mulți inițiați (șamani. n.n) nici măcar nu își spun titlurile pe care le folosesc ceilalți pentru ei. Stau liniștiți, beau cafea, nu fac reclamă, dar cei care îi cunosc vor garanta pentru ei.

Foto credit: John Somosi.
Cookies