Abuzurile agenţilor de pază din supermarketuri: percheziţii şi reţineri ilegale

de:
31 mart. 2012
Abuzurile agenţilor de pază din supermarketuri: percheziţii şi reţineri ilegale

Un bucureştean a fost forţat să vadă cum furia paznicilor se revarsă asupra sa şi a familiei sale deşi nu a furat nimic dintr-o unitate comercială. ”În hipermarketul Cora Pantelimon, am fost acuzaţi de furt, eu şi soţia mea. Am fost sechestraţi într-o cameră, înconjuraţi de patru malaci, angajaţi Cora, responsabili cu paza şi protecţia, jigniţi şi perchezitionaţi. Ni s-au controlat chiar şi buzunarele gecilor, deşi acestea erau în căruţul de cumpărături. Angajaţii nu au ţinut cont nici de prezenţa fiicei noastre de un an şi trei luni, pe care o ţinea soţia în braţe, şi au ţipat până când au provocat-o pe copilă să plângă isteric. Am fost trataţi mai rău ca infractorii de drept comun… Ce premiză de nevinovăţie, ce tratament uman, ce comportament profesionist?! Agenţii nu au ştiut decât să urle, să jignească, să ne spună să ne facem ”plodul” să tacă şi să ne ţinem gura pentru că ei fac ce vor câtă vreme suntem pe teritoriul magazinului”, a povestit Dan Constantin, un cititor B365.ro.

Ca să reclame abuzul angajaţilor de la departamentul de securitate, el a apelat la ajutorul forţelor de ordine. ”După apelul la 112 angajaţii au ţipat la noi şi ne-au cerut să plecăm acasă. Ei nu şi-au cerut scuze de eroarea comisă, ci ne-au jignit în continuare. Echipa venită în urma telefonului la 112, ne-a îndemnat să mergem acasă, motivând că nu s-a întâmplat nimic, şi a refuzat încheierea unui proces verbal spunând doar că se va face o fişă de caz. Apoi, agenţii de poliţie ne-au întors spatele şi au purtat o discuţie cu paznicii, într-o cameră separată”, mai spune bucureşteanul care a fost umilit de paznicii hipermarketului Cora Pantelimon.

Din cauza şocului pe care l-a avut, bărbatul, care spune că în patru ani în care şi-a făcut cumpărăturile din această unitate comercială nu a mai trecut printr-o situaţie similară, şi-a promis că nu va mai ajunge în acest hipermarket. El a trimis către conducerea magazinului o reclamaţie, la adresa agenţilor de pază, dar nu a primit niciun răspuns. Acesta vrea să continue plângerile, atât impotriva paznicilor, cât şi la adresa hipermarketului şi a agenţilor de poliţie.

”Nu ştiu de ce, dar am impresia că voi lupta cu morile de vânt pentru că în România oamenii cinstiţi mor cu dreptatea în braţe”, a exclamat descurajat Dan Constantin.

Clienţi percheziţionaţi în Kaufland Obor

”În seara de vineri 23 martie, la ora 21.30, am avut surpriza neplacută să fiu controlat la ieşirea din Magazinul Kaufland Obor din Bucureşti. Deşi, în prealabil, la intrarea în magazin, i-am întrebat pe cei de la recepţie dacă am voie cu bagaj şi mi s-a spus că pot intra cu rucsacul dacă nu am produse Kaufland, am fost verificat abuziv”, a declarat, pentru B365.ro, Liviu Leleu-Constantin, un bucureştean în vârstă de 36 de ani.

După ce a consultat ofertele magazinului, fără să achiziţioneze vreun produs, el s-a îndreptat către ieşire, dar a fost oprit de un agent de pază, care i-a cerut să îi arate conţinutul rucsacului. În centrul unităţii comerciale, bucureşteanul a fost umilit în public întrucât i-a fost controlat ghiozdanul fără să se ţină cont de drepturile sale. Agentul nu s-a legitimat şi nu a adus vreo probă sau argument în ceea ce priveşte controlul efectuat însă, atunci când şi-a dat seama că a fost filmat, a mai chemat alţi cinci colegi pentru a-l determina pe tânăr să accepte verificarea.

Controale în magazinele Carrefour

Un alt bucureştean a fost acostat de agenţii de securitate din Carrefour Băneasa în vara anului trecut. El a povestit pe un forum că, în vara anului trecut, a avut nevoie de un nou rucac şi s-a oprit în hipermarketul din nordul Capitalei pentru a-şi achiziţiona unul nou. După ce şi-a ales ghiozdanul s-a oprit şi la raionul de căşti audio, unde a zăbovit preţ de circa 10 minute, însă nu a păstrat decât rucsacul.

”După ce am plătit şi am trecut de case, m-am trezit acostat şi luat de braţ de un bodyguard, care nu s-a recomandat, nu mi-a arătat legitimatia, dar mi-a zis să intru într-o cameră alăturată pentru că eram suspect de furtul unei perechi de căşti audio. I-am arătat rucsacul gol şi bonul de cumpărare, m-a percheziţionat, dar nu a găsit nimic. A sunat apoi la băieţii de la supraveghere video ca să se mai uite o dată pe camere. La final mi-a spus că se vede pe cameră la reluare că am pus căştile înapoi la raft. Nici măcar nu şi-a cerut scuze, chiar dacă nu avea dreptul să mă percheziţioneze. I-am arătat că aveam 450 euro la mine şi l-am întrebat de ce m-as preta să fur nişte căşti de 20 de euro”, a povestit static, utilizatorul forumului.

Pe 22 decembrie 2011, un alt bucureştean, care locuieşte în Vitan, a trecut printr-o experienţă penibilă într-un magazin Carrefour. El a ajuns în unitatea comercială pentru a cumpăra acumulatori pentru o cameră video. Când s-a dus spre casa de marcat a fost oprit de doi agenţi, care l-au acuzat că ar fi furat un parfum. El le-a spus angajaţilor că nici nu s-a apropiat de raionul de cosmetice, dar aceştia nu l-au lăsat să se îndrepte către case pentru a-şi plăti cumpărăturile.

”Mi-au zis să merg cu ei pentru că am furat un parfum. Le-am spus că nici nu am fost în zona aia, ci am intrat direct unde am avut nevoie. Când tot încercam să mă îndrept spre casă, unul dintre ei m-a apucat de mână, ceea ce m-a supărat. Le-am cerut să se legitimeze şi le-am explicat ca pentru proşti, spunându-le că am ce îmi trebuie în mână, nu am geantă sau sacoşă, ci doar un singur buzunar în care aveam telefonul şi banii. Agenţi de pază au insistat să merg cu ei şi mi-au spus să nu mai comentez. Asta a umplut paharul. Am luat telefonul ca să sun la 112. Încă puţin şi gibonii îmi luau şi telefonul din mână. La un moment dat a apărut un om mai sur, îmbrăcat la costum, despre care bănuiesc că era supervizorul lor. I-am explicat situaţia, i-am zis că vreau să depun plângere şi i-am spus că, dacă mai continuă chem poliţia. În final am depus plângere şi am plecat, dar nu mă aştept să se soluţioneze ceva, nici cu plângerea nici cu comportamentul lor”, a explicat utilizatorul wKs pe forum.

În ciuda abuzurilor frecvente, reprezentanţii retailerilor refuză să furnizeze un răspuns oficial cu privire la comportamentul agenţilor de securitate în relaţia cu clienţii.

Abuzurile agenţilor de pază, pedepsite de lege

Puţini dintre cei care au fost percheziţionaţi de angajaţii unităţilor comerciale ştiu că pot apela la ajutorul oamenilor legii şi pot acţiona în instanţă măsurile abuzive. În articolul 48 din Legea 333/2003, care indică atribuţiile personalului de pază, nu se stipulează că agenţii de pază au voie să îi controleze în bagaje sau să îi percheziţioneze pe clienţii suspecţi de furt, ci stipulează că numai poliţiştii pot aplica asemenea competenţe. Personalul de pază este obligat ”să oprească şi să legitimeze persoanele despre care există date sau indicii că au săvârşit infracţiuni sau alte fapte ilicite în obiectivul păzit, pe cele care încalcă normele interne stabilite prin regulamentele proprii, iar în cazul infracţiunilor flagrante, să oprească şi să predea poliţiei pe făptuitor, bunurile sau valorile care fac obiectul infracţiunii sau al altor fapte ilicite, luând măsuri pentru conservarea ori paza lor, întocmind totodată un proces-verbal pentru luarea acestor măsuri” şi “să sesizeze poliţia în legătură cu orice faptă de natură a prejudicia patrimoniul unităţii şi să-şi dea concursul pentru îndeplinirea misiunilor ce revin poliţiei pentru prinderea infractorilor”, se arată în actul normativ.

Atunci când este necesară o percheziţie corporală, în cazul în care o persoană este surprinsă săvârşind o infracţiune, sau atunci când persoana bănuită refuză să se legitimeze trebuie anunţată poliţia, spune Mihai Titichi, şeful serviciului juridic din cadrul Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC).

Potrivit lui Sorin Mierlea, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România (ANPCPPS), paznicii care încalcă drepturile consumatorului, nerespectând prevederile articolului 48 din Legea 333/2003, riscă amenzi cuprinse între 100 de lei şi 300 de lei.

De asemenea, Ttitichi spune că, potrivit alineatului 2 din articolul 165 din Codul de Procedură Penală, ”percheziţia corporală poate fi efectuată numai de organele judiciare sau de orice autoritate cu atribuţii în asigurarea ordinii şi securităţii publice şi, prin urmare, paznicii angajaţi de comercianţi nu pot face acest lucru. Mai mult, trebuie respectată o procedură specifică şi trebuie încheiat un proces verbal”.

Toţi consumatorii care consideră că demersurile personalului de securitate au fost abuzive pot sesiza conducerea unităţii comerciale şi a firmei de pază, pot depune plângere penală pentru săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu sau pot da în judecată societatea care asigură paza dacă vor să obţină despăgubiri pentru daunele morale suferite.