“Django” a ajuns în România și se simte ca la mama lui acasă, în Arizona. “Când un film mare vine cu cortul la tine în sat, viața satului se schimbă definitiv”

17 mai 2021
22410 Afișari
“Django” a ajuns în România și se simte ca la mama lui acasă, în Arizona. “Când un film mare vine cu cortul la tine în sat, viața satului se schimbă definitiv”
Noul Babilon, orasul din filmul Django, a fost construit lângă Vulcanul Racos.

Vulcanul stins de la Racoș, județul Brașov, este din nou activ. A devenit locația ideală pentru serialul “Django”, cea mai mare producție internațională de televiziune realizată în țara noastră, din toate timpurile, și una dintre cele mai mari producții cinematografice după "Cold Mountain". Pentru filmări, cineaștii străini au ales, din nou, România. Django este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România). În exclusivitate pentru B365.ro, interviu cu Andrei Boncea, producător și partener Frame Film.

Primul sezon al serialului Django, o adaptare liberă a filmului original, va avea zece episoade și va fi filmat integral în România. În satul Racoș, lângă Brașov, echipa serialului a construit deja impresionantul decor al orașului New Babylon. Primele episoade sunt regizate de Francesca Comencini. „Django” cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, este o superproducție europeană realizată de Cattleya – Italia (producătorii serialelor ZeroZeroZero, Gomorra și Suburra), și prestigioasă companie franceză Atlantique Productions – parte a grupului Mediawan (Borgia, Midnight Sun, The Eddy) în colaborare cu Odeon Fiction, StudioCanal și compania română de producție Frame Film.

andrei, boncea, producator, frame, film
Andrei Boncea este producător si partener Frame Film.

B365: A venit Django în România. Ce fel de Django este? E de-al lui Tarantino, cu umor, sau este mai apropiat de Franco Nero? 

Andrei Boncea, producător și partener Frame Film: “Nu e nici unul, nici altul. Este o “recompunere” a personajului original, soldatul rătăcitor întors din Războiul Civil devenit pistolar/ justițiar în Vestul Sălbatic, într-o poveste construită după paradigma în care citim astăzi istoria acelui moment din America. La originea lui, westernul spaghetti a fost un mix foarte curios între un gen american comercial și neorealismul italian. Un teritoriu violent, dominat de să̆răcie și injustiție. Bandiți, cowboys, renegați, aventurieri, eroi și antieroi. De la Sergio Leone, westernul spaghetti a reprezentat un gen popular în Europa anilor ’60 și este considerat a fi una dintre cele mai radicale forme de cinema din secolul XX.  Ei bine, încercați să vă imaginați acum că cei care au ambiția să reinventeze acest gen și acest personaj, și să îi dea o dimensiune nouă, sunt creatorii serialului Gomorra, e epopee violentă, o probă de neorealism post modern transpusă într-un serial “crime drama” popular în toată lumea, elogiat de public și de criticii de film pentru poveste, personaje, atmosferă, scriitură, regie, autenticitate”.

„In toată Europa nu există un actor mai potrivit pentru Django decât enigmaticul belgian Matthias Schoenaerts”

Andrei Boncea:Se poate însă spune că există o oarecare apropiere stilistică de originalul lui Franco Nero. Este un serial european și producătorii nu au căutat un Clint Eastwood sau un Jammie Fox. Au căutat un european în rolul titular, pentru că “revigorarea” autentică a acestui gen înseamnă ca el să fie reinventat din același “material” creativ. Și, dacă te uiți în toată Europa în acest moment, nu există probabil un actor mai potrivit pentru acest personaj decât  belgianul, enigmaticul Matthias Schoenaerts, cu o carieră distinctă în care s-a remarcat în roluri memorabile, de la Bullhead, la Rust and Bone, până, mai nou, în Mustang.

Matthias Schoenaerts este Django, foto credit Filip Van Roe.

„Poate să te ducă puțin cu gândul la Mărgelatu. Florin Piersic ar fi fost cu siguranță un bun Django”

B365: Are umor? 

Andrei Boncea: “Are și umor, dar are mai degrabă autenticitate și naturalețe. Repet, nu e vorba de Tarantino. Poate pentru spectatorul român, că vorbeam de Tarantino și Franco Nero și analogii, să te ducă puțin cu gândul la un Mărgelatu rătăcit, în seria cu ardelenii scrisă  de Titus Popovici și regizată de Dan Pița, filmată pe aceleași meleaguri și “întâmplată” din punctul de vedere al timpului cinematografic în aceeași epocă. Dar, nu e nici asta. Este un western spaghetti post modern ultra neo realist. Sensibil și rezonant cu temele curente din media, cultura americană și cinematografia mondială. Cu ceea ce înseamnă nedreptate, injustiție și rasism, emanciparea femeii într-o lume “violentă și nemiloasă”. Însă, Florin Piersic ar fi fost cu siguranță un bun Django”.

B365: De ce serial și nu lung metraj? 

Andrei Boncea: “Pentru că westernul este în sine un gen epic vast. Pentru că nu mai există de câțiva ani o mare diferență de stil sau de execuție din punct de vedere cinematografic între serial și lung metraj. Django este o epopee și merită să fie spusă în acest “format”.  Este un journey, o lume nouă și personaje iconice de care merită să te atașezi. Și pentru că cei aflați în spatele poveștii, scenariștii de la “Gomorra”, “Suburra” și “ZeroZeroZero”, au arătat că știu să spună povești în seriale extraordinare. În realitate „Django”, chiar și cel creat de Franco Nero, a fost “serializat”. Dar la vremea respectivă, în 1966, nu existau Netflix, Amazon, Canal+ și Sky și Televiziunea Rai nu și-ar fi putut permite să cheltuiască pe seriale cât s-ar fi cheltuit pentru un film. Dar, în realitate, în toată perioada de ”aur” a westernului spaghetti” s-au făcut vreo  30 de  sequel-uri “neoficiale” ale filmului original”.

matthias, schoenaerts, actor
Matthias Schoenaerts, foto credit Filip Van Roe.

Cineaștii străini aleg România pentru că pur și simplu se potrivește cu combinația asta foarte sofisticată de buget, artă și tehnologie”

B365: De ce preferă cineaștii România, de ce aleg România? Suntem competitivi? 

Andrei Boncea: “Sigur, avem o țară frumoasă, oameni muncitori, talentați, iscusiți și modești. Acesta ar fi textul standard. Dar, este mai complicat de atât. Cinematografia mondială este în sine un spectacol ambulant, filmele și serialele într-o continuă căutare de locuri noi, resurse și oameni pregătiți profesional dar mai ales de locuri potrivite, unde combinația asta foarte sofisticată între buget, artă, mai nou tehnologie, și povestea pe care o spui să facă sens”.

vulcanul, racos, de linga, brasov
La Vulcanul Racos de lângă Brasov se filmeaza Django.

Toate țările din jurul nostru se bat pentru o bucată din piață internațională de producții, pe coasta Dalmației și-a găsit locul un întreg Regat din Urzeala Tronurilor

Andrei Boncea: “Atunci când un film mare vine cu cortul la tine în sat, toată viața satului tău se schimbă definitiv și în ultimii ani, toate țările din jurul nostru se bat pentru o bucată din piața asta internațională de producții. Ungaria, Cehia, Polonia se află de mult în fața noastră, prin facilități pentru industria de film și o infrastructură solidă, Croația vine puternic din spate cu coasta Dalmației, unde și-a găsit  locul un întreg regat din „Urzeala Tronurilor”. Și, deși nu suntem suficient de “friendly” din punct de vedere instituțional sau competitivi din multe alte motive, sunt mulți cineaști care continuă să vină în România sau aleg România pentru proiectele lor, pentru că pur și simplu se potrivește artistic, dar și ca nevoi de locații și producție pentru proiectele lor. Iar comunitatea destul de mică a profesioniștilor din industria de film care lucrează în producția internațională ( probabil în jur de 1000 de suflete) sunt ei, în sine, extrem de competitivi pentru orice gen de producție. Și o mare parte dintre ei sunt aceiași care semnează creditele de final ale filmelor lui Puiu și Mungiu și a tuturor celorlalți regizori importanți ai noului Val Românesc”.

Vulcanul Racoș este o locație extraordinară și perfectă pentru orașul Noului Babilon”

B365: Cum ați ales locațiile? 

Andrei Boncea: “Am bătut aproape toată țara și toți munții, din creierii Carpaților până la Dunăre. Firește că trebuia să găsim, în principiu, Grand Canyon, Arizona și Mississippi, însă în același timp și “Cold Mountain” al lui Anthony Minghella, filmat la Râșnov în 2001. Acțiunea serialului se petrece exact în același timp. Atât Django, cât și Inman (jucat de Jude Law în Cold Mountain) sunt doi soldați din armata confederată, învinsă de Nord, încercând într-un fel sau altul să se întoarcă acasă. Firește, “acasă” însemnă lucruri total diferite pentru Inman și Django, care la rândul lor nu pot fi mai diferiți. Însă epoca, atmosfera, trauma devastatoare a războiului civil american, în continuare greu de înțeles de către noi europenii, sunt aceleași”.

„Vom filma in locuri nepământean de frumoase din România”

Andrei Boncea: “A fost clar imediat că Vulcanul Racoș este o locație extraordinară și perfectă pentru orașul Noului Babilon, un fost sat de mineri căutători de aur, populat acum de proscriși, refugiați și sclavi eliberați care vor să își întemeieze o lume nouă, liberă, izolată și ascunsă de civilizația intolerantă, dominată de rapacitate, lăcomie și neomenie a Vestului Americii. Firește, am filmat în munți, pe Valea Tamașului și acolo unde s-a filmat Cold Mountain la Cheile Râșnoavei, și o să filmăm mult  în Dobrogea, la Dunăre, în extraordinarul loc care este Turcoaia și la Pietrele Mariei în Munții Măcinului, în locuri aproape nepământean de frumoase din România, locuri propice pentru astfel de aventuri cinematice și epice”.

actrita, noomi, rapace
Actrița suedeză Noomi Rapace va filma in România, foto credit Sandra Mytrberg.

Brașovul, acum, la sfârșit de primăvara și de pandemie, este un loc absolut minunat”

B365: Actorul principal, Matthias Schoenaerts este pentru prima dată în România. Îi place? Dar actriței, suedeza Noomi Rapace? 

Andrei Boncea: “Îi place. Django, adică Matthias Schoenaerts, a poposit practic imediat în Brașov, unde se află majoritatea echipei noastre în acest moment. Brașovul, acum, la sfârșit de primăvara și de pandemie, este un loc absolut minunat care începe să se trezească la viața aia boemă de oraș cochet, gotic, romantic și surprinzător de cosmopolit. Noomi nu a sosit încă în România. Ea va sosi abia săptămâna viitoare, atunci când vom filma în următoarea noastră locație, acolo unde acțiunea serialului cere prezența ei. Dar Noomi nu este pentru prima dată aici. În 2017 a filmat un science fiction foarte cool la Castel Film, What Happened to Monday, în regia lui Tommy Wirkola, cu Glen Close și Willem Dafoe”.

Bucureștiul este un oraș fascinant, plin de locații fabuloase pentru cineaștii străini”

B365: Bucureștiul este una dintre locații. Este un oraș atractiv din punct de vedere arhitectonic pentru cineaști? 

Andrei Boncea: “Nu pentru Django, firește. Pentru că Django se petrece în Vestul Sălbatic în anul 1870. Iar, din punct de vedere arhitectonic, nu există nimic în București care să poate fi folosit pentru acea epocă și acel loc (singurele atracții arhitecturale la acea vreme erau cel mult Turnul Colței, Podul Mogoșoaiei, Cișmigiul și cele 200 de biserici) Însă, filmăm în București la  studiourile noastre Frame, unde am construit câteva decoruri în platou și în apropiere la Snagov, la Castel Film, în decorul lor exterior de western pe care l-am extins și l-am transformat în orașul Elmdale, orașul rival Noului Babilon, construcția noastră fabuloasă din Racoș. Bucureștiul este însă un oraș fascinant, plin de locații fabuloase, unde cineaștii străini găsesc cam tot ce are orice oraș din lume, de la străzi cochete din Londra și Paris, până la sumbrul blocurilor comuniste din Estul sovietic”.

Django va fi difuzat pe rețelele de televiziune și streaming din toată lumea

Andrei Boncea este unul dintre producătorii executivi ai filmului Joyeux Noel, nominalizat în anul 2005 la Oscar pentru Cel mai bun Film Străin, dar și pentru filmul lui Costa Gavras, Amen, sau pentru cel al lui Franco Zeffirelli, Callas Forever. A produs, de asemenea, California Dreaming, filmul de debut al regretatului Cristian Nemescu, producție care a câștigat premiul Un Certain Regard la Cannes în anul 2007. Andrei Boncea, din partea Frame Film, a fost producătorul român pentru o altă super producție filmată in România, la inceput de pandemie, in ianuarie 2020, The Protégé , in regia lui Martin Campbell, același regizor care a semnat un James Bond și Masca lui Zorro. La București au venit Samuel L. Jackson, Michael Keaton și Maggie Q, dar, din culisele acestei producții impresionante care va fi lansată in această vară, intr-un viitor articol.

Cookies