Dispariția unei comori din București. Cum a fost jefuit Palatul din Herăstrău al Principesei Elisabeta, plin de opere de artă până au venit comuniștii la putere
Dispariția unei comori din București. Cum a fost jefuit Palatul din Herăstrău al Principesei Elisabeta, plin de opere de artă până au venit comuniștii la putere | Sursa foto: Casa Regala a Majestății Sale
La data inaugurării sale, 19 decembrie 1937, Palatul Principesei Elisabeta din parcul Herăstrău, proiectat în stil mediteranean revival, excela prin rafinament și înaltă calitate arhitecturală, dar și prin abundența obiectelor de patrimoniu care decorau fastuoasele încăperi princiare.
Zădărnicia unui uriașe averi. “Principesa Elisabeta și Palatul său din București”, inventarul prețioaselor obiecte de artă dispărute în timpul comunismului, publicat în premieră
Desprins parcă din povestea palatului lui Aladin, cel încărcat de bogații și splendoare ca-n basme, rețedința adăpostea agoniseala fabuloasă a fiicei cea mare a Regelui Ferdinand al României și a Reginei Maria, fiind înconjurată de un parc luxuriant, elegant amenajat cu statui valoroase.
Fotografie de epocă. Sursa: casamajestatiisale.ro.Foto: Antoaneta Dohotariu.
Elisabeta, adevăratul portret al Principesei care a avut totul și a pierdut totul
Destinul Principesei Elisabeta și al palatului său din parcul Herăstrău este subiectul unui nou studiu semnat de Narcis Dorin Ion, remarcabil istoric pasionat de arhitectură, atras de palatele regale și casele boierești din Micul Paris, cărora le-a dedicat câteva cărți excelent documentate.
De-a lungul anilor, Narcis Dorin Ion a cercetat palatul Principesei Elisabeta, a cărui poveste a inclus-o în volumul “Palate din București”, apoi în volumul al cincilea al amplei monografii închinate Regelui Carol al II-lea, iar acum în volumul “Principesa Elisabeta și Palatul său din București”, editura Vremea, 2025.
1952. Principesa Elisabeta la Cannes, unde a emigrat în 1948. Sursa: eroiiiromanieichic, pagina de facebook.
Pentru realizarea studiului, istoricul a extins cercetarea subiectului, valorificând documente inedite din fondurile Arhivelor Naționale ale României și din colecții private. La Arhivele Naționale, Narcis Dorin Ion a descoperit documente inedite privind construcția și amenajarea peisageră din jurul palatului din parcul Herăstrău.
Cartea, publicată în condiții grafice impecabile, este susținută de splendide imagini de epocă aflate în colecții private sau în Fototeca Muzeului Național Peleș, al cărui director este istoricul Narcis Dorin Ion.
Colecția de antichități și obiecte de artă din Palatul Elisabeta a dispărut în timpul comunismului. În 1948, imobilul a fost preluat de Ministerul Afacerilor Externe, apoi a devenit reședință de protocol cu restaurant
Pentru prima dată aflăm cum a fost concepută și înfrumusețată reședința Principesei Elisabeta, cine au fost constructorii, furnizorii, antreprenorii, dar și numele marilor firme de decorații și antichități din Paris și Londra de la care Principesa Elisabeta a achiziționat piese de patrimoniu de mare valoare, unele unicat.
Fereastră de la parterul Palatului. Foto: Antoaneta Dohotariu.
Documentele de achiziție, cu prețul și descrierea obiectelor, ne dau imaginea unor interioare vaste, înzestrate cu tablouri valoroase, covoare vechi orientale, tapiserii din vremea Renașterii și din epoca lui Ludovic al XIII-lea, icoane gotice sau provenind în Rusia imperială, servicii de masă din argint și numeroase alte fascinante piese de patrimoniu.
Pentru aceleași obiecte, în oglindă și sens invers, Narcis Dorin Ion publică, în premieră, inventarul făcut de reprezentanții puterii populare, document care certifică, în anul 1948, existența numeroaselor valori din Palatul Elisabeta și dispariția lor. Pe măsură ce parcurgi uriașul inventar, nu poți să nu remarci ignoranța noilor stăpâni ai Palatului, care fac descrierea obiectelor fără să le cunoască valoarea sau importanța:
Tablou reprezentând un sfânt, pictură reprezentând căsuță pe câmp, niște elefanți roșii, tablou reprezentând un cort și o sentinelă.
Inventarul “lăzilor și coletele din bagajul fostei regine Elisabeta”, document prețios care arată bogăția obiectelor de artă și a pieselor de patrimoniu ce decorau interioarele reședinței
Narcis Dorin Ion în “Principesa Elisabeta și Palatul său din București”: Un distins colecționar din București, dl. Daniel-Cosmin Obreja, a achiziționat de la o casă de licitații din Franța mai multe albume de fotografii și documente valoroase (acte, jurnale), provenind din colecțiile fostei principese Elisabeta a României.
Între acestea, extrem de prețios, este un “Inventar de obiecte găsite în lăzile și coletele din bagajul fostei regine Elisabeta în Palatul dela Șoseaua Kiseleff”, document care este datat 11 ianuarie 1947, dar a fost întocmit exact un an mai târziu, în 11 ianuarie 1948 când reședința de la Șosea a intrat în administrarea statului român și a fost repartizată Ministerului de Externe.
Documentul, dactilografiat și semnat de cei trei membri ai comisiei de inventariere – pe care îl publicăm în premieră – este extrem de important pentru istoria palatului, arătând bogăția obiectelor de artă și a pieselor de patrimoniu ce decorau fastuos interioarele reședinței princiare, dar și a obiectelor personale ale fostei Regine a Greciei (de la haine, blănuri și lenjerie, până la veselă și tacâmuri, precum și faptul că soarta lor a rămas necunoscută, motiv pentru care îl redăm integral, în grafia epocii.
Probabil că multe din aceste obiecte au ajuns în posesia noii protipendade comuniste ori au fost utilizate ca recuzită la Studiourile Cinematografice de la Buftea, cum s-a întâmplat din nefericire, după 1948-1949, cu atâtea obiecte de artă și de vestimentație provenite din fostele reședințe regale și aristocratice. (Narcis Dorin Ion în volumul “Principesa Elisabeta și Palatul său din București”, editura Vremea, 2025, pag. 169).
Sursa imaginii: casamajestatiisale.ro.
Elisabeta și Palatul descris de mama sa, Regina Maria: “Este cea mai egoistă casă cu putință, în care nu primește pe nimeni”
Acad. Georgeta Filitti în prefața volumului: Vlăstar regal, Elisabeta crește răsfățată, cu acea lipsă de autocontrol ce i-a uimit pe contemporani. S-a ajuns să se spună că a fi principe înseamnă indisciplină, egoism, abuz la tot pasul. Privind copiii perechii Ferdinand-Maria, mai ales pe băieți, Carol și Nicolae, ești înclinat să dai crezare părerii cvasi-generale.
Elisabeta, la început “o ciudată bucățică de om”, care își urma sfioasă bunicul matern, se maturizează neașteptat de repede, e frumoasă, dar nu e “ceea ce pare”, “vrea să domine”, e “geloasă, crudă, invidioasă”, “n-are bunătate omenească”. E un portret îngrijorător, dar trebuie crezut căci se datorează mamei ei, Regina Maria. Trăsăturile reprobabile ies și mai mult în evidență când e comparată cu surorile ei, Mignon și Ileana, întruchipări de gingășie feminină, de solicitudine față de cei din jur.
Foto credit: anticariat-unu.ro.
Elisabeta cu “frumusețea ei rece, impersonală, calculată și bogată”. De realizarea palatului s-a ocupat iubitul ei, inginerul Alexandru (Sandi) Scanavi,”un bandit fără scrupule”
Acad. Georgeta Filitti în prefața volumului: Elisabeta n-a părut fericită, deși nu i-a lipsit nimic. O adolescență permisivă, o căsătorie care a transformat-o în Regina Greciei, conjuncturi mereu favorabile spre o îmbogățire temeinică. Și totuși…
Nici darurile de nuntă (șir de diamante de o parte și de alta a unui safir imens, piese Faberge, un Cadillac, argintărie, covoare, etc.) recepție de 2300 de persoane, mai apoi divorțul profitabil n-o mulțumesc. Proprietara bogată (pe Calea Victoriei, a unei case restaurate în stil toscan de arh. G. M. Cantacuzino) a domeniului Banloc din Banat, atât de rentabil, cu statui în parc aduse de la Sarmisegetusa, în fine, cu Palatul de pe Șoseaua Kiseleff plin de “simplitate cu gust”, dar unde mama ei nu vede decât camere uriașe, adică “cea mai egoistă casă cu putință”. Elisabeta nu primește niciodată pe nimeni!.
Palatul, cu frumosul său parc, a fost inaugurat în ziua de duminică, 19 decembrie 1937, în prezența demnitarilor curții regale, a Regelui Carol al II-lea, a Reginei Maria a Iugoslaviei, sora sa și a principelui Mihai, Mare Voievod de Alba Iulia.
Acad. Georgeta Filitti: “Va fi uitată, va rămâne singură” prorocește Regina Maria despre fiica sa cea mare în 1927. “Aprigă și calică”, o definește fără menajamente Constantin Argetoianu, acea gură bogată a vremii. Tot el îl vede “un bandit fără scrupule” pe inginerul Scanavi , care îi va stă alături Prințesei până la sfârșitul vieții.
Indiscutabil, cartea de față se ocupă de prințesa Elisabeta, dar pe nesimțite autorul mută atenția spre lucrurile materiale ce au înconjurat-o pe aceasta. Și o face într-o formă foarte atrăgătoare. Achiziționarea terenului din Parcul Național (gest rămas mereu discutabil), ridicarea palatului, înzestrarea lui, furnizorii, evenimentele petrecute acolo – totul se desfășoară în fața cititorului. Punct de plecare spre vânători regale, loc de abdicare, în 1947, a Regelui Mihai I, (mai apoi, după anii 90, redevenit reședință regală), palatul Elisabeta din București dobândește sub pana lui Narcis Dorin Ion o personalitate aparte.
Urmărind-o pe Prințesă în meandrele vieții, cu frumusețea ei rece, impersonală, calculată și bogată, constați o dată în plus cât de complicată, dar și plină de învățăminte este istoria, cât de mult folos dobândește pentru înțelegerea vremurilor pe care le trăim.
Foto credit: anticariat-unu.ro.
O căsătorie de conveniență, Elisabeta devine Regină a Greciei. La logodnă a primit din partea părinților “o piatră de safir imensă”, achiziționată de la Victoria-Melita, mare ducesă a Rusiei
Răsfățata și greu de descifrat chiar de cei apropiați, Principesa Elisabeta s-a căsătorit cu diadohul George, devenind Regina Greciei. La logodna desfășurată cu mare fast în ziua de 12 octombrie 1920 la castelul Pelișor, părinții îi fac miresei un cadou special, consemnat de Regina Maria în “Însemnări”.
Nando și cu mine i-am dat Lisabetei cadoul nostru de nuntă, un lanț cu diamante de care este prinsă o piatră de safir imensă, unică, fără garnitură, ce atârnă simplu de lanț ca un minunat ou albastru.
Din același izvor memorialistic aflăm și istoria prețiosului giuvaier, achiziționat de la sora sa, Victoria-Melita, acum mare ducesa a Rusiei, prin căsătoria cu marele duce Kiril Vladimirovici. Tot mama sa notează în jurnal, la 24 februarie 1921, achiziția făcută de la sora sa, Beatrice, infanta Spaniei.
Am cumpărat, în numele guvernului, pentru Lisabeta un frumos set de smaralde, colier și cruce, pe care Baby l-a vândut, și pentru Sitta (principesa Elena a Greciei, sora diadohului George, soția principelui moștenitor Carol, n.n) o superbă broșă cu safir și cercei, din partea de moștenire primită de Ducky de la mătușa Miechen, pietre minunate, desăvârșite. Lisabehei i s-au oferit de către doamnele din România un frumos inel cu diamant și o minunată garnitură cu blană de samur, manșon și etolă. (Narcis Dorin Ion în volumul “Principesa Elisabeta și Palatul său din București”, editura Vremea, 2025, pagina 62).
Chiar în ziua logodnei, Regina Maria face portretul fiicei sale, deloc măgulitor.
Aș vrea să-și găsească fericirea, dar de ani de zile nu e fericită. Cred că secretul stă în egoismul ei total și absolut, nu dăruiește niciodată nimănui nimic, nici dragoste, nici timp, nici atenție. Trăiește numai pentru ea și totuși se ascunde în ea un fond foarte bun, atât că se amăgește în permanență. Trăiește ruptă de realitate și aleargă după himere, vrea să fie întotdeauna admirată și compătimită ca une incomprise (o neînțeleasă, în limba franceză).
La 27 septembrie, 1922, diodohul George devenea Rege al Greciei, într-o primă domnie care va dura, oficial, până la 25 martie 1924, pentru a reveni pe tronul elenilor la 3 noiembrie 1935, a doua domnie încheindu-se la sfârșitul vieții sale (1 aprilie 1947). Astfel, Principesa Elisabeta a devenit regină a Greciei pentru aproape doi ani (1922-1924).
Principesa Elisabeta a devenit regină a Greciei pentru aproape doi ani (1922-1924). Fotografie de epocă, sursa: casamajestatiisale.ro.
Averea Principesei Elisabeta, înainte de ridicarea palatului din Kiseleff: Casă pe Calea Victoriei, moșie și castel la Banloc, cumpărate cu 32 de milioane de lei
În anul 1935, cu banii obținuți din vânzarea moșiei de la Zorleni către statul român, Principesa cumpără moșia și conacul de la Banloc de la contele Jeno Karacsony, din județul Timiș-Torontal. Domeniul, deosebit de profitabil, avea 4000 de hectare de pământ, pădure, riziere, eleștee.
Constantin Argetoianu scria despre tranzacție:
Frumoasă afacere! Și ce bine e să faci parte din dinastie! Zorlenii, 1000 de hectare de pământ, cumpărați cu 90 de milioane de Stat (plătibili în 9 ani, câte 10 milioane), și cumpărarea celei mai frumoase moșii din Banat, cu 4000 de hectare. Să ne trăiască toți!
Sandi Scanavi, iubitul Principesei Elisabeta, “una din ciupercile cele mai de seamă răsărite pe gunoiul nostru”, aprecia cinicul Constantin Argetoianu
Afacerile Principesei Elisabeta privind achiziționarea moșiei de la Banloc au fost coordonate de inginerul Alexandru (Sandi) Scanavi, cel care se va ocupa și de construirea palatului de la București. “Însărcinat cu reprezentarea intereselor prințesei Elisabeta este un domn Scanavi, care-și zice Mareșal al Curții Prințesei, dar n-are dreptul la un asemenea titlu”, comenta Eugeniu Bahman în Memorii.
Acest Scanavi e una din figurile caracteristice ale domniei lui Carol al II-lea și una din ciupercile cele mai de seamă răsărite pe gunoiul nostru”, aprecia cinicul și talentatul memorialist Constantin Argetoianu, care realiza un portret plin de nuanțe al celui care va deveni nu doar administratorul averii principesei Elisabeta, ci și iubitul său.
“Slugarnic și abil”, Scanavi a câștigat încrederea Regelui George și inima Principesei. După asta, “Sandi n-a mai ieșit din Palatul-Cașcaval”
Provenind dintr-o bună familie grecească de la Rostov (pe Don), tânărul Sandi era ultimul vlăstar al familiei Scanavi din Fanar. Constantin Argetoianu povestește:
Pe Sandi l-am cunoscut la Iași în 1918. Fugise din Rostov împreună cu soru-sa Tereza, de frica bolșevicilor. (..). Bandit fără scrupule, Sandi nu s-a mulțumit însă cu o situație subalternă la curtea regelui George al Greciei și a hotărât să pună mâna pe tot. A hotărât și a izbutit. (..). Pentru impunătorul și deșteptul Scanavi a fost un joc să tulbure această apă stătută și să deștepte simțurile adormite ale Prințesei. Nu s-a lăsat până n-a fost numit administrator al averii ei, ca să poată avea oricând acces pe lângă dânsa, și n-a mai ieșit din Palatul-Cașcaval în care intrase. Și a început să lucreze cum știa el, fără niciun scrupul”.
Sandi a devenit stăpân aproape pe față peste persoana și peste averea Reginei, iar într-un moment de expansiune Elisabeta a declarat soției mele (Valentina Argetoianu, născută Boambă, n.n), cu ochii întorși, dar îndreptați spre cer: Sunt o femeie complet fericită! Nu avea, săraca, puncte de comparație, și se mulțumea și cu puțin. Ce e mai nostim, odată cu Elisabeta, Scanavi a cucerit și inima regelui Carol al II-lea, care a început să-l trateze că pe deja legitim și iubit cumnat. (Narcis Dorin Ion în volumul “Principesa Elisabeta și Palatul său din București”, editura Vremea, 2025, pag. 107).
După un mariaj nedorit, principesa Elisabeta a divorțat în iulie 1935 și a rugat pe toată lumea să nu i se mai adreseze cu titulatura de “Regină” ci cu aceea de “Principesă a României”.
Castelul Karacsony din Banloc, proprietatea Principesei Elisabeta. Sursa: Castelul din Banloc, pagina de facebook.1997, statui pe domeniul de la Banloc, înainte de a fi furate. Sursa: Castelul din Banloc, pagina de facebook.
Palatul din parcul Herăstrău a fost construit în viteză, între 12 oct. 1936 și 12 oct. 1937, pe un teren din parcul național Herăstrău, cumpărat de la BNR, o tranzacție controversată
Pentru Palatul său, construit în stil mediteranean revival cu unele elemente specifice arhitecturii coloniale spaniole, Principesa Elisabeta achiziționează un teren de la Banca Națională a României, la 29 iulie 1936.
Argetoianu aprecia în “Însemnările zilnice” că tranzacția imobiliară părea a fi mai mult în cadou pentru Principesa Elisabeta, care “de când se ține cu Scanavi, a devenit o gheșeftăroaică de mâna întâi.
Sandi Scanavi, ridicat de prințesa îndrăgostită la rangul de “Șambelan al Curții A.S.R Principesa Elisabeta”
La 3 oct 1939, Alexandru Scanavi în calitate de împuternicit al A.S.R Principesa Elisabeta, înainta Primăriei sectorului 1 Galben o cerere de autorizație pentru construirea unei locuințe, după planurile anexate, semnate de Constantin Ionescu, arhitect diplomat. Este pentru prima dată când descoperim că arhitectul clădirii nu este arh. Corneliu M. Marcu, așa cum eronat apare azi pe inscripția de pe fațada palatului.
Povestea de arhitectură a Palatului Elisabeta, aici:
Antreprenorul lucrării princiare de la Șosea a fost inginerul diplomat Marcu Kammerling iar toate fazele execuției (obținerea de autorizații, furnizarea de materiale, contractele cu furnizorii și antreprenorii, plata acestora) au fost urmărite cu atenție de Șambelanul Sandi Scanavi.
Averea A.S.R Principesa Elisabeta, în 1937: 163.633.555 lei. Palatul de la Șoseaua Kiseleff valora 27.110.356 lei
Având depozite bancare importante și acțiuni la Deutsche Bank und Disconto-Gesellscaft din Berlin, dar și un cont generos la Hambros Bank Limited din Londra, Principesa a putut urgenta executarea lucrărilor la casa de la Șosea.
Dintr-un document intitulat “Raport de Situațiune Patrimonială a A.S.R Principesa Elisabeta” aflăm că, în 1937, fiica cea mare a regelui Ferdinand și a Reginei Maria deținea titluri și acțiuni în Anglia (7.726.000 lei), Germania (12.674.151 lei) și România (7.522.990 lei și 4.700.858 lei) și avea mai mulți debitori: Regele George al II-lea al Greciei ( 5.347.961 lei), debitori în străinătate (4.700.856 lei) și în țară (29.092.360 lei).
Valoarea imobilelor a căror A.S.R Principesa Elisabeta era proprietară era următoarea: palatul din Șoseaua Kiseleff, no 20 (27.110.356 lei), palatul din Calea Victoriei no 163 (18.271.988 lei), domeniul Banloc (46.133.382 lei). În total, 91.515.726, la care se adăugau operațiunile tranzitorii în valoare de 4.370.000 lei, totalul general al averii cifrându-se, la finalul anului 1937, la suma de 163.633.555 lei. (Narcis Dorin Ion).
Foto credit: anticariat-unu.ro.
Un palat privilegiat de lucrări speciale. Uzinele Comunale București trag conducta de apă pe aleea de la intrarea în reședință. Imobilul avea încălzire centrală și un mini-cabinet stomatologic
Uzinele Comunale București introduc conducta de apă la palat, iar finisajele din cărămidă și piatră au fost de cea mai bună calitate, materialele fiind furnizate de Întreprinderea de Lucrări Publice și particulare a arhitectului inginer August Schmiedigen, un mare antreprenor al epocii interbelice, care deținea “exploatări de cariere de piatră și marmură” și “industrie proprie de piatră, marmură și mozaicuri”.
Obiectele sanitare – ”băi din fontă smălțuite, aparate sanitare din faianță, robinete din alamă, obiecte și lucrări de celuloid”- au fost furnizate “Onor Casei A.S.R Elisabeta a României” de către firma Sanitas, “Societate Anonimă Română pentru Comerțul de Articole tehnice, sanitare și accesorii”, produsele importate fiind scutite de vamă prin permis regal.
Firma S. Salzberger &W. Gronen a furnizat 1150 de plăci de gresie hexagonale albe și 345 negre, în valoare de 5.094 lei, iar încălzirea centrală a fost realizată de firma inginer Bacalalu&Co, “dând deplină satisfacție”.
Sursa imaginii: casamajestatiisale.ro.
Finisaje de lux: scara principală a fost realizată din marmură de Căprioara, pardoseli din marmură de Rușchița, bai cu marmură de Rușchița
Decorațiunile interioare au fost realizate de atelierul de sculptură Gheorghe Stănciulescu, care era specializat în decorațiuni interioare de staff și ipsos pentru tavane și pereți.
Covoarele și carpetele au fost cumpărate de la firma britanică Crowe&Co Limited cu sediul în Londra, iar firma de decorațiuni Alfred Dumas din Paris a furnizat “brocarturi, damascuri, pânză de Jouy și Chinz. Eșantioanele firmei de țesături, trimise A.S.R Principesei Elisabeta să aleagă, erau de brocart și damasc pentru tapițarea scaunelor, în diferite culori și mărimi: Verde, auriu, bej, bleu, roșu. Pentru draperii firma pariziană sugera utilizarea pânzei de tip damasc, deoarece “materialul este foarte decorativ”. (Narcis Dorin Ion în volumul “Principesa Elisabeta și Palatul sau din București”, editura Vremea, 2025, pg 123)
Sursa imaginii: casamajestatiisale.ro.
Servicii de masă de la atelierul The Goldsmiths & Silverminths Company din Londra, linguri și furculițe de argint, cuțite și furculițe pentru serviciul de ceai, toate soseau cu Orient Express la București
Porțelanurile au fost achiziționate de de la fabrica Rosenthal, furnizor al Casei Regale. Bucătăria Palatului era dotată cu frigider electric automat sistem Kelvinator iar Galeriile Lafayette din Paris au trimis de la seturi de farfurii, cești, pahare de apă și de vin. la tocătoare, site, tigăi, cratițe, oale, ibrice. Un alt serviciu de masă complet, comandat de A.S.R Elisabeta la finele anului 1938 la celebra firma Mappin & Webb din Londra a venit cu Orient Express.
Principesa cumpără de la magazinul de covoare orientale , antichități, tapiserii “Elysium Art Gallery” din Paris, aparținând lui K. Bahtarian, o tapiserie de mari dimensiuni (4,70 x 3,50, în greutate de 14, 200 kg) și două tapiserii, adevărate opere de artă, din vremea Renașterii, una din epoca lui Ludovic al XVIII-lea, o icoană gotică reprezentând-o pe Fecioara cu pruncul și un triptic, piese de patrimoniu deosebite, al cărui preț total a fost de 82.000 de franci.
Sursa imaginii: casamajestatiisale.ro.
Minunile din Palat: un pocal aurit din Rusia secolului al XVII-lea, piese realizate în atelierele Faberge și un serviciu de masă care a aparținut Împărătesei Ecaterina cea Mare
Tot din Londra, magazinul de lucrări de artă al prințului Vladimir Golitzine îi transmitea Principesei, urmare a unei dorințe transmise prin intermediul baronesei Helene von der Hoven- o listă cu descrierile argintăriilor, bibelourilor Faberge și a brocarturilor, care o ”interesau”: un pocal aurit, foarte rar, datând din Rusia secolului al XVII-lea, un vas de porțelan, marca Gardner, cu o miniatură reprezentând un soldat al armatei lui Napoleon, farfurie de la serviciu făcut pentru Țarina Maria, soția Țarului Pavel I, o broderie extrem de rară de Altabas, realizată la Moscova prin 1700, trei broderii de mătase și trei brocarturi, broderii venețiene, un serviciu de masă al Împărătesei Ecaterina cea Mare, alături de multe piese decorative realizate în atelierele Faberge – o icoană a lui Alexandru Nevsky, montată în aur, clopoței de masă, tabacheră, etc.
“Alături de aceste adevărate piese de muzeu, interioarele palatului erau decorate cu multe statui din lemn, metal sau piatră”
Patru din astfel de obiecte, care au dispărut în timpul comunismului, le regăsim enumerate de arh. Corneliu Marcu în scrisoarea din 1991 către R.A- APPS: Sfântul de la Ierusalim (lemn cariat), bronzul de lângă ușa intrării principale, coloana ornament de la intersecția celor 2 ramuri ale marii galerii de legătură, vasul de marmură din vestibulul intrării. (Narcis Dorin Ion, “Principesa Elisabeta și Palatul său din București”, pg.145).
Palatul văzut de Regina Maria: “Spațiile sunt imense, o risipă enormă, o risipă de bani. De ce oare, dacă ea nu primește niciodată pe nimeni, nici măcar un prieten?“
Momentul primei și ultimei vizite a Reginei Maria la palatul fiicei sale este păstrat în “Însemnările zilnice”, condeiul mordant al mamei însoțind descrierea casei cu un nemilos portret psihologic al fostei regine a Greciei, scrie Narcis Dorin Ion.
Casa este, categoric, foarte neobișnuită. Unora nu le place arhitectura, dar mie îmi place. Este ultra-rafinată, a ales un fel de stil simplificat văzut în Insulele Baleare. Pereți groși, aproape inexpugnabili, totul foarte drept, exagerat de drept, dar o simplitate cu gust, cu ferestre drepte tăiate în piatră într-un stil ușor înflorat.
Dacă stilul palatului i-a plăcut Reginei pasionate de arhitectură, în schimb, proporțiile date încăperilor au oripilat-o pe creatoarea “caselor de vis”, atât de umane în dimensiunile lor și atât de primitoare, la Balcic, la Scroviștea și Copăceni.
Camerele ei sunt imense, o risipă de spațiu peste tot, o risipă enormă, așa o grămadă de bani, aș spune”- notează, consternată, regina, socotind că are în față “cea mai egoistă casă care a fost concepută vreodată, pentru că este numai pentru ea singură și în tot acest enorm conac sunt numai două dormitoare (desigur, dacă nu numărăm și odăile servitorilor), unul pentru ea și unul pentru un oaspete străIn.
A mers mai departe decât m-aș fi așteptat eu în materie de vulturi mari, regali, și de de oare, dacă ea nu primește niciodată pe nimeni, nici măcar un prieten? De ce are nevoie de asemenea săli colosale de recepții, așa o sufragerie imensă? Pentru mine rămâne un mister.
Neputându-și explica mania grandorii fiicei sale, Regina a refuzat să mai viziteze și etajul palatului, intuind aceeași risipă care părea să o irite, la fel de mult precum comportamentul pe care mama sa nu ezita să îl dezvăluie în toate nuanțele sale mărunte:
Nici nu am mai urcat în camerele de la etaj, doar Ileana s-a dus să le vadă. Ileana s-a îngrozit gândindu-se ce sumă imensă de bani s-a investit în construirea casei unei femei care trăiește într-o singurătate egoistă, fără să se gândească vreodată la vreo altă ființă umană, excepție făcând ea însăși și iubitul ei (Alexandru, Sandi Scanavi-n.n) care este om însurat și cu copii și care, în plus, atunci când ea este la Banloc, nu ezită să se plimbe în văzul lumii cu foarte frumoasa lui amantă.
Dar fiecare fibră din mine se revoltă în fața unei astfel de atitudini față de viață și, cu toate acestea, Lisabeta se consideră foarte fericită, nu pot să nu mă întreb cum se vor sfârși toate acestea. (Narcis Dorin Ion în volumul “Principesa Elisabeta și Palatul său din București”, editura Vremea, 2025, pg 123).
Regele Carol al II-lea a încercat să o izoleze pe sora sa de Sandi Scanavi, dar fără succes.
Foto: Antoaneta Dohotariu.
Pe 30 decembrie 1947, în prezența reginei mama Elena și sub presiunea liderilor comuniști, Regele Mihai va semna în Palat actul de abdicare impus de premierul Petru Groza
Palatul, cu frumosul său parc, a fost inaugurat în ziua de duminică, 19 decembrie 1937 în prezența demnitarilor curții regale, a Regelui Carol al II-lea, a Reginei Maria a Iugoslaviei, sora sa, a principelui Mihai, Mare Voevod de Alba Iulia, a premierului Gheorghe Tătărescu, a patriarhului Miron Cristea, etc. După 23 august 1944, palatul a fost reședința temporară a Regelui Mihai, Palatul Regal din Calea Victoriei având de suferit în urma bombardamentelor germane.
Sursa imaginii: casamajestatiisale.ro.
Palatul este compus dintr-un corp cu un total de 47 de camere și un corp cu 21 de camere
Narcis Dorin Ion: Palatul Elisabeta a fost repartizat inițial Ministerului de Externe, care a preluat reședința la 3 iulie 1948. Ulterior, în fosta reședința princiară a fost amenajată o casă de protocol și un hotel-restaurant, în care au fost găzduiți -ca oaspeți oficiali ai conducerii de stat- Regele Juan Carlos I al Spaniei, împreună cu Regina Sofia (în 1985), sau Erich Honnecker, președinte al R.D.G.
Principesa Elisabeta va părăsi România, în 4 ianuarie 1948, fiind preluată de trenul regal de la gara din Banloc, fosta sa reședință din Banat
Narcis Dorin Ion: După o scurtă perioadă petrecută la castelul din Sigmaringen al vărului său primar, Friedrich-Wilhelm von Hohenzollern, principesa Elisabeta se va stabili la Cannes. Ultimii ani ai vieții i-au fost alinați de relația specială pe care a avut-o cu un tânăr pictor, Marc Favrat, pe care-l cunoscuse la Paris și care a devenit curând Șambelanul Alteței Sale, apoi a fost adoptat de către Principesa care i-a acordat titlul de .. Prinț de România von Hohenzollern.
Ce au găsit comuniștii în cele 67 de lăzi ale “fostei Regine a Greciei”. Au numărat “statue reprezentând un sfânt”, dar și “19 cârpe de bucătărie”
Din inventarul lăzilor aparținând Principesei Elisabeta, document publicat cu grafia celor care au făcut înșiruirea după mintea lor, amintim:
Covoare persiene, serviciu complet 48 de persoane din faianță japoneză, plapomă, serviciu de ceaiu din argint pentru 12 persoane, colecția de broderii internaționale a Reginei Elisabeta, capă de hermină, bucăți blănuri de zibelină, 19 cârpe de bucătărie, serviciu de cristal albastru, binoclu, aparate de fotografiat, vulpe argintie, vulpe platinată, etc.
Procesul verbal de predare-primire din 3 iulie 1948 descrie obiectele din fiecare încăpere (un corp cu un total de 47 de camere și un corp cu 21 de camere) și este semnat de Bucerzan Ghe,”custodele acestui palat”, și Pogăceanu Ioan, subdirector, delegat MAE, și Bîrsan Nicolae, “administrator al palatului”.
Sunt enumerate, de-a valma, supiere, farfurii, tăvi de argint, ibrice, icoane, statuete, ștergătoare de picioare uzate. Cât despre tablouri, comuniștii neștiind valoarea lor sau autorii, le descriu astfel:
Pictură reprezentând crini, pictură cu o femeie, pictură reprezentând un rănit și o femeie cu copil, o icoană și o candelă, o țărancă, pictură cu o femeie cu copil, pictură cu o căsuța în câmp, un grup de case, un cort și o sentinelă, o sfântă și un înger. Pupitru cu Divina Comedie de Dante, carte în piele și scrisă pe pergament, pictură de Pirle (Pierre, n.n) Bellet reprezentând pe fosta Principesă, farfurii semilună de porcelan, cu dungi cobalt și aur, cu stemă coroană într-un romb de litere grecești, butoiaș mic pentru muștar, păhărele de țuică, vultur de lemn aurit lângă coș de hârtii, oglinzi vechi cu ramă sculptată (uzată), fotolii din piele teracotă, policandre, tablou fără geam reprezentând un grup de soldați, elefanți roșii de piatră, găleată din piele pentru hârtii, closet complect, ștergător de picioare uzat, perdele șaten de mătase galbenă, etc”.
Narcis Dorin Ion: Palatul Elisabeta este o clădire cu valoare de monument istoric, emblematică pentru Capitala noastră, care a reușit – de-a lungul vremurilor, nu de puține ori tulburi – să își păstreze farmecul și caracteristicile arhitecturale și decorative. În plus, după un pasaj de peste cinci decenii de utilizare ca reședință de protocol (din 1949 până în 2001), Palatul Elisabeta și-a reluat firul istoriei regale prin noua destinație pe care a primit-o: reședință a regelui Mihai I al României și, astăzi, a Majestății Sale Margareta, Custodele Coroanei, și a principelui Radu al României.
Palatul Principesei Elisabeta este un episod din seria „Make Bucharest Great Again”, care vă spune povestea neștiută a clădirilor de patrimoniu din București sau vă prezintă proiecte de arhitectură inovatoare. Ce am mai scris se află aici:
Vremea s-a încălzit în București, iar dacă vă aflați în oraș și doriți să faceți o plimbare în aer liber, azi, 20 aprilie, trebuie să știți că târgul de Paște din Parcul
Târgul oficial de Paște al Bucureștiului – „Tradiții și Flori de Sărbători” – începe azi, 12 aprilie 2025, în Parcul Herăstrău. Municipalitatea a pregătit o mulțime de
Târgul de Paște din București începe în weekend, pe 12 aprilie 2025: „Tradiții și Flori de Sărbători” are loc în Parcul Herăstrău, iar Primăria Capitalei a anunțat programul complet