Cogniție. Motivație. Emoție. Ce cunoaștem, ce ne motivează, ce ne emoționează. Toate împreună reprezintă mecanismele prin care facem față vieții și provocărilor acesteia. Doar că nu avem o singură cogniție, o motivație și o emoție. Așa ar fi foarte simplu să funcționăm și să ne raportăm unii la ceilalți. În schimb, avem mai multe cogniții, motivații și emoții, toate având expresii diferite, unele fiindu-ne familiare, altele străine, unele fiind plăcute, altele dureroase. Și ce e cel mai important e că ele nu sunt diferite doar între doi sau mai mulți indivizi, ci chiar în interiorul aceluiași om pot fi cogniții, motivații și emoții diferite. Ceea ce sună logic până acum. Când vine vorba de motivații și emoții, putem spune că aproape toată lumea e de acord că avem stări și stări, zile bune și zile rele, emoții pozitive și negative. Când vine însă vorba de cogniții, de acel spațiu al rațiunii, al cunoașterii, avem impresia că ce știm și credem se potrivește perfect într-o succesiune logică de raționamente. Ei bine, surpriză! Nu e deloc așa! Și pentru că nu e așa, Goya a zis o vorbă potrivită ”Somnul rațiunii naște monștri”. Disonanțele cognitive sunt un fel de dormit cu ochii deschiși - avem impresia că suntem coerenți, însă ne auto-contrazicem.
La mijlocul secolului trecut, un psiholog pe nume Leon Festinger publică O teorie a disonanței cognitive. În acel moment, psihologia socială a fost influențată radical de teoria în discuție, asta pentru că impacta foarte multe arii de cercetare: valori, credințe, decizii, conflicte. Într-un limbaj simplificat, dacă două lucruri pe care le cunoaștem se bat cap în cap, ele sunt disonante, iar dacă se susțin reciproc, sunt consonante.
Exemplul cel mai popular, dat chiar de creatorul teoriei, este cel al unui fumător. Știe că fumează (cogniție 1). Află că fumatul dăunează grav sănătății (cogniție 2). În mod vizibil cele două cogniții se bat cap în cap, deci sunt disonante. Disonanța cognitivă reprezintă un mare disconfort psihologic – mintea noastră rațională este structurată să opereze cu termeni logici (cică!). Și atunci ce face mintea fumătorului? Păi are două opțiuni:
Fumatul a fost doar un exemplu la îndemână pentru Festinger și nici el, nici eu, nu încercăm să-i convingem pe fumători să se lase de fumat. Cu atât mai mult, pot fi luate în calcul și celelalte cercetări din psihologie care arată că dependențele sunt forme prin care oamenii fac față traumelor sau neajunsurilor. Deci unii chiar nu se pot lăsa de fumat doar pentru că află că dăunează sănătății. Ce pot face, însă, e să accepte că fac ceva nesănătos și că pur și simplu au dreptul să decidă ce fac cu corpurile lor, în loc să justifice că ce fac ei e ok sau că oricum nu contează sau că oricum mor de ceva. Despre disonanța cognitivă am putea să spunem că este ”obsesia de a avea întotdeauna dreptate”, o dreptate în dezacord cu interesele noastre personale – o autoiluzionare.
Ce ne stârnește disonanța?
Și pentru că orice teorie bună are aplicații practice, haideți să analizăm chiar subiectul care m-a determinat să scriu acest articol și să explorez disonanțele cognitive: dezbaterea despre educația sexuală. De ce dezbaterile de genul acesta duse în spațiul virtual al social media au șanse foarte mici de reușită? Dincolo de emoții, care sunt fundamentul prin care cei mai mulți captează atenția și manipulează de-o parte și de alta (pro sau contra) opinia publică, avem și cognițiile.
De ce nu se înțeleg cei pro și cei contra?
Tema este savuroasă, într-adevăr, dar în câteva luni ea o să apună și o să vină alte teme de dezbatere. Susținem Casa Regală a Marii Britanii sau pe Prințul Harry? Suntem pro-LGBT sau homofobi? Suntem rasiști sau #BlackLivesMatter? și așa mai departe. Interacțiunile sociale presupun disonanțe cognitive. Nu știu dacă spunând asta vă fac viața mai ușoară, dar măcar așa păstrăm discuția la nivel de cogniții, conștienți de motivele pentru care suntem diferiți, fără să ne agităm și să investim emoții într-un proces de argumentare.
Unul dintre cercetătorii care au completat semnificativ teoria, Elliot Aronson spune ”Văzută dintr-o perspectivă mai largă, teoria disonanței cognitive este în esență o teorie a creării de sens: cum încearcă oamenii să dea sens propriului mediu și comportament, încercând astfel să-și conducă viețile (cel puțin în mintea lor) într-un mod rațional și semnificativ.”
Și ,ca să concluzionăm, haide să punem cireșica pe tortul disonanței cognitive: însuși creatorul teoriei s-a retras din cercetare pentru că la un moment dat era prea disonant cognitiv cu privire la disonanța cognitivă. Poate unul dintre cele mai frumoase exemple de înțelepciune și smerenie intelectuală despre care am citit, declarația lui Leon Festinger, este tocmai cheia înțelegerii pericolului disonanței:
”Am părăsit acest domeniu și m-am oprit din a face cercetări asupra teoriei disonanței deoarece eram într-un impas total. Nu mă puteam gândi decât la cât de corectă a fost ipoteza mea inițială…cât era de corect fiecare cuvânt din acea carte. Așa că, mi se pare că am făcut un lucru bun disonanței cognitive, părăsind-o. Cred că, dacă aș fi rămas aș fi încetinit cu cel puțin un deceniu progresul disonanței cognitive.”
Nota B365.ro: Andrei explorează teme de actualiatate prin analize din psihologie, sociologie și antropologie și le spune pe nume provocărilor cu care ne confruntăm. Aici vei găsi cele mai recente articole ale lui:
Sindromul impostorului – o epidemie despre care nu vorbim
Multigenerațional – realitatea pe care încă ne încăpățânăm să nu o înțelegem