Diamantul ascuns de la Teatrul Bulandra din București: a fost găsită ”Scrisoarea pierdută”, cu Toma Caragiu în rolul lui Fănică. O putem asculta și noi, fiți pe faza!

22 nov. 2021
4089 Afișari
Diamantul ascuns de la Teatrul Bulandra din București: a fost găsită ”Scrisoarea pierdută”, cu Toma Caragiu în rolul lui Fănică. O putem asculta și noi, fiți pe faza!
Diamantul ascuns de la Teatrul Bulandra din București: a fost găsită ”Scrisoarea pierdută”, cu Toma Caragiu în rolul lui Fănică. O putem asculta și noi, fiți pe faza!

Ce bucurie, ce miracol, ce ferice mă aflu! S-a găsit adevărata “Scrisoare Pierdută” în arhiva Teatrului Bulandra din București. Varianta originară, cea pusă în scenă în anul 1972 de Liviu Ciulei, cu Toma Caragiu și Rodica Tapalagă în rolurile principale. Capodopera lui Caragiale, mereu actuală, despre cum se face, se desface și se mermelește politica în țărișoară, va putea fi ascultată în premieră națională în ziua de 29 noiembrie, de la ora 11:00 la Radio Guerrilla, în exclusivitate. Din păcate, “Scrisoarea” nu este video, dar ce bine că e fie și doar audio. Culisele unui spectacol extrem de valoros, cum l-a pârât monstrul sacru Radu Beligan pe Liviu Ciulei la Securitate, mai jos.

Am scris mai sus “O Scrisoare Pierdută” cu Toma Caragiu și Rodica Tapalagă în rolurile principale, deși în, această masterpiece, toate rolurile sunt principale.

toma, caragiu
Toma Caragiu, 1972. Foto credit Facebook, Teatrul Lucia Sturza Bulandra.

Zoe, vino la cocoșelul tău care te adoră și te sărută de o mie de ori”.

Toți sunt protagoniști.Toți.Toți. Când deschide gura, Ghiță Polițaiul are rol principal. Când molfăie și damblagește frazele Nenea Zaharia, curat principal este. Când Cațavencu se gândește în calitate de “fiu al țărișoarei” la “țărișoaaaara mea, la fericiiiirea ei, la progresul ei”, el e number one. Când Cetățeanul Turmentat se întreabă mahmur și prostit: “Eu cu cine votez?” tot principal se numește și ne reprezintă pe toți și astăzi, în anul 2021. Abia aștept să-l aud pe Toma Caragiu: “Zoe, fii bărbată!”, “Zoe, vino la cocoșelul tău care te adoră și te sărută de o mie de ori”.

o, scrisoare, pierduta, actori
Foto credit Facebook, Teatrul Lucia Sturza Bulandra.

Rușine pentru guvernul vitreg, care dă unul dintre cele mai frumoase județe ale României pradă în ghearele unui vampir!”

Imaginați-vă cum o să rostească Toma Caragiu atacul mârșav din fițuica lui Cațavencu, “Răcnetul Carpaților”: “-Rușine pentru orașul nostru să tremure în fața unui om! Rușine pentru guvernul vitreg, care dă unul dintre cele mai frumoase județe ale României pradă în ghearele unui vampir! Eu vampir, ‘ai? .. Caraghioz!”- Pristanda: Curat caraghioz! Pardon, să iertați, coane Fănică, că întreb: bampir.. ce-i aia, bampir? Tipătescu: Unul care suge sângele poporului”. Zici că e de azi cu PNDL, cu șantaj, cu atac și trădare, cu minciuni și razbunare. De azi, din anul 2021, că bine și definitiv i-a mai fixat Caragiale în insectarul său, încă din anul 1883 când se întâmplă acțiunea.

Dem Rădulescu, 1972. Foto credit Facebook, Teatrul Lucia Sturza Bulandra.

Spectacolul nu s-a mai jucat după cutremurul din 1977, au fost doi ani de doliu după Toma Caragiu

Legendarul spectacol regizat de Liviu Ciulei a avut premiera în anul 1972, la Teatrul Bulandra; se împlineau 120 de ani de la nașterea lui Caragiale. Rolul lui Fănică Tipătescu era interpretat de Toma Caragiu, cel al Zoei Trahanache de Rodica Tapalagă, iar cel al lui Dandanache chiar de Liviu Ciulei. A venit cutremurul din 4 martie 1977 care ni l-a luat pe Caragiu, stupid și într-o clipă, iar Rodica Tapalagă a plecat la Teatrul Mic și n-a mai vrut să joace în “Scrisoare” fără Toma. După un doliu de doi ani, spectacolul a fost reluat cu Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț titulari, în rest distribuția a rămas aceeași, mai puțin Fory Etterle care l-a înlocuit pe Ciulei în rolul lui Agamiță Dandanache și cu încă câteva mici modificări.

Liviu Ciulei, Rodica Tapalagă, 1972. Foto credit Facebook, Teatrul Lucia Sturza Bulandra.
Versiunea spectacolului din 1982 a fost înregistrată pe furiș de Tudor Vornicu, după ce Ciulei plecase din țară

Versiunea televizată, cea din anul 1982 pe care o știm noi, a fost filmată de TVR într-o singură noapte, pe furiș, cu public ales, adus special pentru înregistrare. Totul s-a făcut în mare secret, pe barba și răspunderea lui Tudor Vornicu, pe atunci redactor-șef al Direcției Programe. Vornicu a făcut rost de peliculă color de la Departamentul de Sport, ca să evite imprimarea standard pe peliculă alb-negru. Victor Rebengiuc era Prefectul Ștefan Tipătescu, Mariana Mihuț- Zoe Trahanache, Petrică Gheorghiu- Zaharia Trahanache, prezidentul Comitetului Permanent, al Comitetutului Electoral, al Comitetulului școlar, al Comițiului Agricol și al altor comitete și comiții. Dem Rădulescu- avocatul Tache Farfuridi, avocat membru al mai multor comitete și comiții. Octavian Cotescu- Nae Cațavencu, director-proprietar al ziarului Răcnetul Carpaților, prezident-fondator al Societății Enciclopedice Aurora Economică Română. Ghiță Pristanda- Ștefan Bănică, polițaiul orașului. Fory Etterle- Agamemnon Dandanche, vechi luptător de la ’48.

Liviu Ciulei, 1972. Foto credit Facebook, Teatrul Lucia Sturza Bulandra.
Monstrul sacru Radu Beligan l-a pârât pe Liviu Ciulei la Securitate că a “a întors spatele țării”

Spectacolul a ajuns să fie considerat a fi reacționar de regimul comunist. Fix monstrul sacru Radu Beligan, director al TNB, s-a autosesizat și a trimis o notă la Securitate despre Liviu Ciulei, “un trădător care-a întors spatele țării”, Liviu Ciulei reușise să plece din țară în anul 1980. În nota cu nr. 292 din 30 noiembrie 1982, publicată în “Cartea albă a Securității”, Colonelul Gheorghe Dănescu, șeful Securității Municipiului București, scrie:

Radu Beligan (Artist al Poporului și Director al TNB, n.r) se arată nemulțumit și prin faptul că televiziunea a transmis piesa “O scrisoarea pierdută”, în regia lui Liviu Ciulei, care a întors spatele țării, plecând în străinătate, și nu pe cea regizată de un membru al CC al PCR, adică de EL. După opinia sa, tinerii care iau contact cu o astfel de piesă, precum cea transmisă, nu au de învățat, ea constituind o “crimă pentru actul cultural în sine”.

Petre Gheorghiu, 1972. Foto credit Facebook, Teatrul Lucia Sturza Bulandra.
În 2021, varianta originară a “Scrisorii”, a fost descoperită în arhiva Teatrului Bulandra

Teatrul Bulandra a anunțat excelenta veste pe Facebook.

Veți asculta pe calea undelor, un spectacol de excepție, care se credea pierdut”

Teatrul Bulandra: “Pe 29 noiembrie, când partenerul nostru, RADIO GUERRILLA, împlinește 17 ani de existență, Teatrul Bulandra aduce în atenția publicului iubitor de teatru, de data aceasta pe calea undelor, un spectacol de excepție, care se credea pierdut. Atunci când spunem ”O scrisoare pierdută”, avem în minte în primul rând înregistrarea live a spectacolului de la Teatrul Bulandra realizată de TVR în anul 1983. Pentru public, Zoe va fi, desigur, Mariana Mihuț. Iar apelul celebru: ”Zoe, fii bărbată!” nu va suna, pentru publicul larg din România, altfel decât în felul în care îl rostește Victor Rebengiuc (în rolul lui Ștefan Tipătescu)”.

Foto credit Facebook, Teatrul Lucia Sturza Bulandra.
Spectacolul live din anul 1982 a fost salvat de Tudor Vornicu

Teatrul Bulandra: “Respectiva înregistrare a unei reprezentații live, jucată pe scena Teatrului Bulandra, în fața sălii pline, a fost făcută în perioada în care Tudor Vornicu se afla la conducerea TVR. Un act care, dincolo de a fi unul cultural, a fost și un act de precauție. De prezervare. De salvare. De ce de salvare? Trebuie să reamintim aici un aspect extrem de important, dar – din păcate – necunoscut sau uitat de majoritatea (tele)spectatorilor din România: spectacolul din 1979 este precedat de versiunea care s-a jucat între 1972 și 1977 (montare care a avut premiera la 29 ianuarie 1972). În acea perioadă, Ștefan Tipătescu a fost jucat de actorul Toma Caragiu, iar Zoe era interpretată de Rodica Tapalagă”.

Foto credit Facebook, Teatrul Lucia Sturza Bulandra.
Impuritățile și trecerea timpului au afectat calitatea înregistrării, dar, în același timp, îi subliniază vechimea și autenticitatea”

Teatrul Bulandra: “Cutremurul din 1977, care a schimbat dramatic chipul Bucureștiului, dar și al țării, a afectat în mod tragic și lumea teatrului și a cinematografiei românești, prin pierderea lui Toma Caragiu. După doi ani de explicabilă pauză, regizorul Liviu Ciulei va relua spectacolul la Bulandra, în aceeași montare, cu același scenariu și cu aceeași scenografie. Ba chiar, exceptând rolurile Tipătescu, Zoe și Agamiță Dandanache, cu aceeași distribuție. Dan Jitianu l-a secondat pe Liviu Ciulei la concepția decorului, iar Doris Jurgea a creat costumele. Spre deosebire de versiunea din 1979, cea de dinainte de cutremur nu a avut șansa de a fi fost înregistrată în mod complet nici pentru radio, nici pentru televiziune, deși în Arhivă TVR există o înregistrare parțială. A fost, așadar, un spectacol doar live, exclusiv pentru spectatorii care au avut șansa de a ajunge în fotoliile din sală, la reprezentații”.

Stefan Banică, 1972. Foto credit Facebook, Teatrul Lucia Sturza Bulandra.

Teatrul Bulandra: “Dar iată că în arhiva Teatrului Bulandra a fost descoperită această înregistrare unică, realizată în regim propriu înainte de 1977. Impuritățile și trecerea timpului au afectat, desigur, calitatea înregistrării, dar, în același timp, îi subliniază vechimea și autenticitatea. Prin bunăvoința și implicarea domnului Alex Dragomir de la Raza Studio, înregistrarea a beneficiat de curățare, estompare distorsiuni, editare, eliminare zgomot de fond și corectare”.

Frați bucureșteni, dați aparatele pe Radio Guerilla, va fi mare comedie de moravuri și prințipuri

Eu abia aștept ziua de 29 noiembrie 2021, ora 11:00 trecute, fix. Români, fraților, iubite surori bărbate, acum când emoțiunea mă îneacă, dați aparatele pe Radio Guerilla. Toma Caragiu, Rodica Tapalagă și toți ceilalți actori uriași și irepetabili vă așteaptă pe frecvența Radio Guerrilla pentru a asculta în premieră totală ”O scrisoare pierdută”, așa cum se juca înainte de cutremurul din 1977.

PS IMPORTANT

Vedeți că la TNB, chiar dacă e pandemie, se joacă „Regele Moare” cu Regele Victor Rebengiuc și Regina lui, Mariana Mihuț, alias Zoe si Fănica bătrâni. Eu am fost să-i văd, tocmai de aia, că pâna și Regii mor, și o să rămână spectacolul doar în cine știe ce înregistrare, asta dacă va fi făcută. Daca nu, ramănem cu live-ul care se duce cât ai bate din palme.

Cookies