LA MINE-N CARTIER

Deşeurile din Bucureşti nu mai încap în gropile de gunoi. Oprescu: Incineratorul nu se mai face

Legea salubrizării şi transferarea acestui serviciu de la sectoare la Primăria Capitalei a generat cele mai aprige conflicte între primarii din Bucureşti. În prezent, serviciul este contractat de administraţiile locale şi prestat de firme private în toate sectoarele Capitalei, cu excepţia Sectorului 5 unde este asigurat de Primăria Capitalei deoarece edilul Marian Vanghelie „nu are bani”, după cum declară. 

Prin amendarea legii în Comisia de Industrii a Camerei Deputaţilor s-a propus, printre altele, ca serviciul de salubritate să fie reglementat la nivelul întregii Capitale, aşa cum se întâmplă şi în cazul transportului public în comun sau distribuirea energiei termice şi alimentarea cu apă, prin Consiliul General al Municipiului Bucureşti pe care îl conduce Oprescu.

În caz contrar, Primăria Capitalei susţine că proiectele demarate în privinţa salubrizării vor fi puse sub semnul întrebării. Astfel, într-un comunicat remis B365.ro, ce conține un rezumat al Memoriului depus de Primărie la Camera Deputaților, Primăria Municipiului Bucureşti spune că deşeurile municipale riscă să nu mai încapă în depozite în condiţiile în care nu se mai poate realiza incineratorul de deşeuri. 

„Prin modificările/completările propuse, Municipiul Bucureşti va fi pus în imposibilitatea de a realiza proiectul aflat în pregătire pentru finanţarea din fondurile Uniunii Europene a unui incinerator de deşeuri municipale cu o capacitate de 300.000-350.000 t/an de deşeuri şi implicit se va pierde o finanţare europeană de peste 100 milioane de euro. De asemenea, menţionăm că în situaţia nerealizării acestui proiect există riscul ca deşeurile generate pe teritoriul Municipiul Bucureşti să nu mai poată fi depozitate ca urmare a atingerii capacităţii proiectate a depozitelor de deşeurilor existente precum şi ca urmare a faptului că pentru Municipiul Bucureşti nu a fost prevăzută realizarea unor noi depozite de deşeuri”, explică Primăria Capitalei.

Conform sursei citate, municipalitatea intenţionează să implementeze un Sistem de Management Integrat al Deseurilor la nivelul intregului Municipiu, in prezent fiind elaborate Strategia privind Accelerarea si Dezvoltarea Serviciului de Salubrizare din Municipiul Bucuresti si Studiul de Oportunitate pentru delegarea gestiunii serviciului de salubrizare. Totodata se afla in lucru documentatia pentru delegarea gestiunii acestui serviciu.

„În situaţia în care competenţa în domeniul serviciului de salubrizare va reveni autorităţilor deliberative ale sectoarelor acest proiect nu va mai putea fi realizat iar la nivelul Municipiului Bucureşti nu va mai fi posibilă implementarea unui Sistem de Management Integrat al Deşeurilor„, informează municipalitatea. 

În plus, Primăria Capitalei consideră că, dacă serviciul de salubrizare va rămâne la sectoare, aşa cum se întâmplă în prezent, se vor menţine discrepanţele financiare între cetăţeni, nerespectându-se nici principiul „poluatorul plătește” în condiţiile în care locuitorii din sectoarele 1 şi 3 nu plătesc pentru ridicarea gunoiului, în timp ce ceilalţi sunt taxaţi pentru colectarea gunoiului. 

Primarul general al Capitalei a prezentat miercuri în Comisia pentru Industrii a Camerei Deputaţilor un memoriu în care expune punctul de vedere al municipalităţii cu privire la proiectul de lege a salubrizării, proiect aflat în dezbatere la această comisie.

În replică, primarii de sector îl acuză pe Oprescu doreşte  să preia controlul salubrizării, fără însă să asigure şi partea financiară a acestui transfer, motiv din care unii edili au ameninţat chiar cu demisia din funcţie. Este cazul primarului Sectorului 4, Cristian Popescu Piedone, care a anunțat că intenționează să demisioneze, dacă Primăria Capitalei va prelua serviciul de salubrizare de la sectoare, după cum B365.ro a scris aici. 

„Timp de cinci ani am fost la două, trei dimineața, pe străzi, la deszăpezire și la curățenie. Să-l văd pe Oprescu cum se clonează să fie peste tot în același timp. În opinia Primarului General, unul trebuie să facă licitația și ceilalți să plătească. Iar noi să nu mai avem niciun control asupra modului în care se face salubrizarea. Pledez în numele tuturor primarilor de sector. Dacă mi se iau din atribuții, îmi voi depune demisia. Asta e, să gestioneze primarul general situația salubrizării: nu se poate ca unul să plătească și altul să comande. Piedone nu poate fi o glugă de paie!”, a motivat primarul Cristian Popescu Piedone.  

În semn de solidaritate, primarii de sector s-au constituit anterior într-o Asociaţie a Primarilor de Sector pentru a combate comportamentul de „ţar” al primarului general Sorin Oprescu, mai ales în privinţa administrării fondurilor bugetare. 

Salubrizarea Bucureştiului a fost însă disputată în instanţă şi degeaba. Astfel, Curtea de Apel Bucureşti a dispus, în noiembrie 2011, încetarea tuturor contractelor de salubrizare, încheiate între primăriile de sector şi firmele private, în urma unei investigaţii ce a fost declanşată de Consiliul Concurenţei din cauza condiţiilor dubioase în care au funcţionat, fără licitaţie publică. După mai bine de un an şi jumătate de aşteptare, situaţia a rămas însă neschimbată. 

Cine face curăţenie în Bucureşti

În Sectorul 1 al Capitalei, serviciul de salubritate este asigurat de firma Romprest, în baza unui contract încheiat pe 25 de ani, a cărei valoare se ridică la 450 de milioane de euro.

În Sectorul 2, curăţenia stradală este asigurată de firma Supercom SA. Contractul a expirat în 2004 şi de atunci a fost prelungit prin mai multe acte adiţionale.

În Sectorul 3, serviciul de salubritate încheiat cu firma Rosal, controlată ani buni de candidatul PDL la Primăria Capitalei – Silviu Prigoană, durează de aproximativ 12 ani. Contractul a expirat în 2004 şi a fost prelungit prin acte adiţionale. Ţinut secret aproape un deceniu, contractul a fost făcut public de B365.ro. Detalii găsiţi aici.

Primăria Sectorului 4 are contract de salubrizare cu firma REBU. Contractul a fost semnat în 2001 şi apoi prelungit de primarul printr-un act adiţional până în acest an. 

În Sectorul 5, curăţenia este asigurată de firma Romprest în baza unei licitaţii organizate de către Primăria Capitalei deoarece primarul PSD, Marian Vanghelie, a susţinut în repetate rânduri că nu are bani pentru astfel de servicii. Valoarea estimată a contractului este de 45,7 milioane de euro. Contractul a fost atacat în instanţă din cauză că licitaţia a fost organizată de primarul general fără acordul consilierilor municipali.

În Sectorul 6, pentru curăţenie şi deszăpezire acţionează firma Urban. Contractul a fost încheiat în 1999 și a expirat în 2004, dar prelungit ulterior prin act adiţional. 


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button