Descoperirea de sub strada Lipscani: trei picturi murale în pivniţele hanului Şerban Vodă FOTO

de:
13 apr. 2014
6 Afișari
Descoperirea de sub strada Lipscani: trei picturi murale în pivniţele hanului Şerban Vodă FOTO

În ruinele de sub strada Lipscani, care au reprezentat, la un moment dat, o mică bucată din pivnițele hanului Șerban Vodă, au fost descoperite trei fragmente de picturi murale: trei icoane de pivniță.

Acestea cuprind două reprezentări ale Sfântului Ierarh Nicolae și o icoană a Adormirii Maicii Domnului, după cum precizează exploratorul urban Alex Iacob, pe blogul personal. Alex practică explorarea urbană din 2009 şi accesează, în acest sens, tuneluri, case părăsite sau acoperişuri, după cum a povestit într-un interviu acordat B365.ro.

În 2008, după descoperirea picturilor murale, ruinele vechiului han au fost supuse unei intervenții de consolidare, icoanele fiind protejate temporar până la închiderea cercetării arheologice din zonă.

Însă, de la vandalism, neglijență şi umiditate, s-a păstrat o singură reprezentare, a Sfântului Ierarh Nicolae. Icoana a fost extrasă din spațiul ei de origine și restaurată în atelierul secției de Conservare-Restaurare a Universității Naționale de Arte.

Conform Asociaţiei Arhitectură Restaurare si Arheologie (ARA), prima icoană descoperită era zugrăvită pe peretele estic al pivniţei 4.

Imaginea, cu dimensiunile aproximative de 130cm/150cm, cuprindea reprezentarea Sfântului Ierarh Nicolae. Chipul a fost păstrat fragmentar: o mare parte din aureola ocru galben, fragmente după care putem vedea forma părului şi barba sfântului. Pictura este o mostră de artă brâncovenească, după cum precizează reprezentanţii asociaţiei. 

Conform acestora, cea de-a doua icoană în frescă, de pe stâlpul estic al arcului intrării din pivniţa 2 spre pivniţa 5, avea dimensiuni aproximative de 120cm/110 cm. Păstrată de asemenea fragmentar, suferise la rândul ei pierderi ample ale stratului pictural. De dimensiuni apropiate unei icoane pe lemn, imaginea realizată în frescă era dedicată reprezentării Adormirii Maicii Domnului.

Varianta iconografică aleasă cuprindea scena Adormirii împreună cu Înălţarea sufletului Mariei în Împărăţia lui Dumnezeu. Icoana era înconjurată de un ornament în care pictura şi relieful plat al stucului se îmbinau, consacrată în decoraţia murală a sfârşitului de secol XVII şi a începutului de secol XVIII.

A treia icoană, situată pe stâlpul dinspre est al arcului ce face trecerea dinspre pivniţa 3 către pivniţa 6, era consacrată din nou reprezentării Sfântului Mare Ierarh Nicolae. De dimensiuni mai ample decât toate celelalte icoane – 135cm / 232cm – imaginea era încadrată de un ornament de sorginte bizantină, cu o structură în zig-zag în interiorul căreia alternează palmete realizate cu negru de cărbune şi ocru roşu.

Versiunea iconografică utilizată în cea de-a doua reprezentare a Sfântului Nicolae era similară celei utilizate în prima icoană, păstrată fragmentar pe peretele estic al ansamblului celor şase pivniţe. În dreptul chipului Sfântului, din care se mai distingeau urme ale desenului pregătitor cu ocru galben, erau reprezentaţi, pe nori modelaţi pe o bază roşu-oxid, Iisus Hristos în dreapta Ierarhului şi Maica Domnului în dreapta.

Grafia cutelor felonului, a norilor pe care se aflau Iisus şi Maica Domnului şi caracterul scrisului au determinat experţii să plaseze icoana în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea

Hanul Șerban Vodă fost construit între anii 1683 şi 1685,  fiind cel mai mare han bucureștean în perioada lui. Era situat pe locul în care se află azi Banca Națională, demolat fiind tocmai ca să se construiască aceasta, în anul 1890. Mai multe informaţii despre han găsiţi aici.

Cookies