De unde ia Metrorex 400 de milioane de euro pentru trenurile CAF şi câţi bani rămân în ţară

de:
16 mart. 2015
0 Afișari
De unde ia Metrorex 400 de milioane de euro pentru trenurile CAF şi câţi bani rămân în ţară

Banii care rămân în România, în cel mai bun caz, sunt 15 milioane de euro, în şapte ani, şi doar dacă spaniolii decid că vor să asambleze toate trenurile la Atelierele Griviţa, scrie economica.net.

Compania spaniolă CAF a câştigat licitaţia pentru 51 de noi trenuri de metrou organizată de Metrorex, cu o ofertă de 307,6 milioane de euro, 380 de milioane de euro, cu TVA. Alstom a avut o ofertă de 322 de milioane de euro şi a pierdut, iar Astra Vagoane Călători Arad, PESA Polonia şi chinezii de la CSR au fost descalificate, pentru că nu corespundeau cerinţelor tehnice din caietul de sarcini.

În anunţul de participare al acestei licitaţii, publicat de Metrorex în 8 august 2014, este precizat că „sursele de finanţare a contractului ce urmează a fi atribuit sunt prevăzute a se asigura din credit extern garantat de stat(Banca Europeană de Investiţii) şi bugetul de stat”. Pe de altă parte, Ministrul Transporturilor Ioan Rus precizează, pentru ECONOMICA.NET, fără echivoc, că banii pentru trenurile spaniole provind din „fonduri europene nerambursabile”.

CAF a participat la licitaţia Metrorex cu subcontractorul Atelierele CFR Griviţa, firma românească cu care a colaborat şi la precedentul contract de 145 de milioane de euro pentru 24 de trenuri, pe care l-a  câştigat, acum patru ani, de la Metrorex. Partea ce revine românilor este asamblarea unor trenuri spaniole. Câte se vor asambla în România, decid ei, încă nu se ştie, Metrorex nu furnizează informaţii privind contractul până în 20 martie, când e termenul limită pentru depunerea contestaţiilor pe această licitaţie. 

Potrivit unei surse din piaţă citate de economica.net, asamblarea ar fi de sub 5% din preţul contractului. Aşadar, la 308 milioane de euro, fără TVA, cât e contractul acordat CAF, la Atelierele Centrale ar trebui să rămână circa 15 milioane de euro în următorii 7 ani, atât cât este durata acestui contract cu CAF.

Metrorex a anunţat, miercuri, că va scumpi călătoria cu metroul cu până la 33% de la 28 martie, în funcție de tipul de cartelă cumpărat. Totodată, Metrorex va elimina abonamentele lunare de 62 de călătorii, unele dintre cele mai folosite abonamente lunare, care se vând acum cu 50 de lei. Mai multe detalii şi tarife AICI.

Cookies