ARHIVA B365

De ce sunt ilegale pistele de biciclişti din Bucureşti VIDEO

Potrivit Codului Rutier, „participanţii la trafic sunt obligaţi să anunţe administratorul drumului public ori cea mai apropiată unitate de poliţie atunci când au cunoştinţă despre existenţa pe drum a unui obstacol sau a oricărei alte situaţii periculoase pentru fluenţa şi siguranţa circulaţiei”. Chiar dacă textul legii ne trimite cu gandul doar la conducătorii auto, acesta face referire inclusiv la biciclişti şi conducători de mopede. Mai ales că în noţiunea de „drum” intră şi pistele de biciclişti prezente pe mai toate trotuarele din Capitală.  Plecând de la faptul că majoritatea dintre acestea sunt blocate de multe ori de bănci, gropi, maşini sau terase, ori sunt discontinue, cei de la Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România(OPTAR) trag un semnal de alarmă cu privire la situaţia creată, mai ales că textul de lege face referire la „ocrotirea vieţii, integrităţii corporale şi a sănătăţii persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public”.

Practic în acest moment, potrivit legii, mopedele si bicicletele sunt obligate să circule pe trotuare, acolo unde sunt trasate piste speciale.

În Capitală, pistele pentru biciclişti adună 140 de kilometri, potrivit Administraţiei Străzilor din cadrul Primăriei Generale. „Prin parcurgerea acestora, din primul moment este clar faptul că se încalcă cel mai elementar principiu al fluidităţii traficului: manevrele de depăşire sunt imposibile, daca vrei sa respecti legea. Aşa cum sunt materializate, indiferent că este vina proiectantului, a executantului, a Politiei care a avizat lucrarile sau a administratorului de drum care a receptionat lucrarile, pistele nu sunt utilizabile”, explică pentru B365.ro repezentantul OPTAR, Marian Ivan. În cazul în care bicicliştii aleg să nu efectueze depăşiri, pistele pentru biciclete sunt inutilizabile. Situaţiile contravin Dispozitiilor Generale din Codul Rutier, art.1, alin (2):  „dispoziţiile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă au ca scop asigurarea desfăşurării fluente şi în siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice”.

În consecinţă, susţine acesta, pentru a putea utiliza respectivele piste, bicicliştii si utilizatorii de mopede au două alternative: fie încalcă legea şi părăsesc pista în timpul manevrelor, fie, încercând să respecte legea, pun în pericol viaţa lor şi a celor din jur. Situaţia creată a ajuns până şi pe masa Comisiei Tehnice de Circulatie din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti. „Toata lumea mi-a dat dreptate şi la urmă au ridicat din umeri”, mai spune Marian Ivan.

În Bucureşti, avizarea pistelor pentru biciclete exclusiv pe trotuare, aplicând lăţimea minimă de un metru pentru o bandă şi un sens de circulaţie, au făcut ca aceste investiţii costisitoare să fie inutile. Cei de la OPTAR susţin că prin comparaţie, municipalitatea oraşului Sibiu, aplicând aceleaşi dimensiuni pentru proiectarea pistelor pentru biciclete, dar pe carosabil şi nu pe trotuar(VEZI FOTO), a creat o infrastructură funcţională, pe care se poate circula şi efectua legal depăşiri fără pune în pericol viaţa pietonilor şi implicit a bicicliştilor şi conducătorilor de mopede.

Soluţia…

Pentru a reglementa situaţia, oengiştii cer desfiinţarea actualelor piste pentru biciclete din Bucureşti, dar păstrarea traseelor sub forma trotuarelor cu acces comun pentru pietoni şi biciclişti, acolo unde este posibil. „În acest fel, pe respectivele trasee, se va institui interdicţia mopedelor de a circula pe trotuare, dispare obligativitatea bicicliştilor de a circula pe trotuare, dar se menţine posibilitatea pentru aceştia din urma de a rula pe trotuare, cu obligativitatea bicicliştilor de a proteja pietonii”, conchide reprezentantul OPTAR, Marian Ivan.


Recomandarile noastre


Parteneri

Știri – Gândul

Știri – CanCan.ro

Back to top button