De când mergem cu tramvaiul în București. Cine a stat la baza primului traseu de ”tramcar” din Capitală

17 feb. 2021
184 Afișari
De când mergem cu tramvaiul în București. Cine a stat la baza primului traseu de ”tramcar” din Capitală

Sunt 150 de ani de când mergem cu tramvaiul în București. La început, acesta era tras de unul sau doi cai, musai curați, și circula pe un traseu ce se întindea de la biserica Sfântul Gheorghe până la Podul Târgoviștei.

Știți de când mergem cu tramvaiul în București?  De 150 de ani! Chiar dacă la început nu se numea tramvai, ci ”tramcar”, și era tras de cai, presa vremii le considera ”de o rară eleganță”.

Prima linie de tramvai trasă de cai din lume care s-a dat în exploatare a apărut la New York în anul 1832. Aceasta a fost o idee simplă, dar revoluţionară a şinei cu canal îngropată în carosabil, anunță STB.

La 39 de ani distanță, în Bucureşti, în anul 1871, se înfiinţa “Societatea Română de Tramvaiuri”, şi începând din vara aceluiaşi an era anunţată cu surle şi trâmbiţe semnarea unui contract între Primăria Comunei şi un întreprinzător belgian, Mervee Slade “pentru facerea lucrărilor trebuincioase înfiinţării drumului de fier american de-i zice”.

De când mergem cu tramvaiul în București. Primul tramvai avea doar 10 locuri

Conform sursei citate, întelegerea prevedea ca lucrările să începă în acelaşi an şi impunea întreprinzătorului dotarea vagoanelor de călători cu arcuri pentru suspensie, lumini pentru circulaţia pe timp de noapte sau ceaţă, şi să fie trase de unul sau doi cai “în stare bună şi curaţi”.

Pentru sezonul rece ele trebuiau să fie îmbrăcate în sticlă pentru a feri călătorii de ploi, dar ca încălzire nu era nimic specificat, iar iernile bucureştene erau mult mai friguroase decât astăzi.

”Sunt de o rară eleganţă şi foarte confortabile; fără zguduituri aluneci pe şine de fier, ceea ce este un fel de voluptate când eşti obişnuit cu scuturăturile birjei sau ale tramcarului pe caldarâmul nostru”, scria presa de atunci despre tramcare.

Vehiculul, care avea doar 10 locuri, pe bănci, neacceptându-se călătoria în picioare, parcurgea un traseu care începea de pe Podul Târgului din Afară (aflat în faţa bisericii Sfântul Gheorghe), până la Podul Târgoviştei (cu staţia cea mai importantă – Gara de Nord).

Atunci când locurile erau ocupate, taxatorul punea pe scară o tăbliţă cu indicaţia “COMPLECT”.

Expoziţia STB SA deţine un bilet de călătorie unicat, de la 1872, respectiv din prima serie de bilete de călătorie din Bucureşti, de când au apărut primele mijloace de transport în comun, numite “tramcare”.

Acest bilet face parte din patrimoniul cultural naţional.

Cookies