Metrorex a umflat artificial costurile Magistralei 5 cu 15 milioane euro -Curtea de Conturi

de:
30 ian. 2013
0 Afișari
Metrorex a umflat artificial costurile Magistralei 5 cu 15 milioane euro -Curtea de Conturi

Conform raportului de control al Curţii de Conturi, Metrorex este responsabilă pentru majorarea nejustificată a costurilor proiectului magistralei 5 de metrou cu suma de peste 67 milioane de lei prin includerea în total a cheltuielilor neeligibile ale proiectului.

„Efectuarea plăţilor nu a fost realizată în concordanţă cu instrucţiunile BEI – Banca Europeană de Investiţii cu privire la finanţarea cheltuielilor eligibile, costul proiectului (n.r. – magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon, tronsonul Drumul Taberei – Universitate) fiind astfel majorat artificial cu suma de 67.271 mii lei (67,271 milioane) reprezentând cheltuieli neeligibile ale proiectului”, se menţionează în documentul Curţii de Conturi în care se precizează, de asemenea, şi că Metrorex nu a evaluat corespunzător gestionarea fondurilor externe nerambursabile întrucât nu a efectuat misiuni de audit intern privind proiectul de modernizare a metroului Bucureşti. 

În urma controlului, Curtea de Conturi a concluzionat că a fost denaturată execuţia costului proiectului magistralei 5 în sensul măririi artificiale a cheltuielilor suportate din proiect, respectiv a cotei de cofinanţare şi a recomandat Metrorex să reactualizeze costul proiectului BEI prin eliminarea cheltuielilor neeligibile. 

Raportul Curții de Conturi a fost obținut de money.ro.

Lucrările la magistrala 5 de metrou, în pericol să fie amânate

Potrivit fostului director Metrorex, Gheorghe Udrişte, în prezent parlamentar PDL, pentru magistrala 5 de metrou finanţarea provine din două împrumuturi, respectiv unul de la BEI şi unul de la Banca guvernului Japoniei contractat de guvernul României, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Finanţelor. „Pentru linia 5 avem două credite unul de 395 de milioane de euro şi altul de 465 de milioane de euro la care se adaugă în parte egală contribuţia statului român”, a spus Udrişte în iulie 2012.

Acum, lucrările la magistrala 5 de metrou sunt în pericol să fie suspendate din cauza finanţării insuficiente bugetului de investiţii alocat în acest an de guvernul Ponta. Pentru anul 2013 au fost alocate de la bugetul de stat 200 de milioane de lei pentru proiectul construcţiei liniei de metrou Drumul Taberei-Universitate, dintre care 100 de milioane de lei arierate aferente plăţii datoriilor din 2012, când de asemenea bugetul pentru lucrările la metroul din Drumul Taberei a fost redus la 178 milioane lei de la 360 milioane lei, printr-o rectificare bugetară. În plus, cu prilejul acelei rectificări, cheltuielile estimate pentru 2013 creşteau de la 300 la 500 de milioane de lei.

„Nealocarea sumelor de bani necesare dezvoltării reţelei de metrou din Bucureşti pe proiectele care sunt în curs de execuţie pune în pericol activitatea şi creează condiţiile pentru ca sute de oameni care lucrează pe aceste şantiere să rămână fără locuri de muncă (…) în prezent pe şantierul din Drumul Taberei şi cel din Bucureştii Noi lucrează câteva mii de oameni în Bucureşti”, a declarat recent fostul director general al Metrorex, Gheorghe Udrişte, în cadrul unei conferinţe de presă.

El a precizat că peste 500 de milioane de lei ar fi necesari pentru continuarea în ritmul stabilit a lucrărilor la tronsonul Drumul Taberei – Eroilor şi că a depus un amendament la proiectul de buget referitor la acest fapt.

În replică, actualul şef al Metrorex, Aurel Radu a refuzat să facă precizări cu privire la felul în care ar evolua lucrările la magistrala 5 de metrou în condiţiile unei eventuale subfinanţări. „Nu putem discuta nimic în acest moment, trebuie să aşteptăm ca bugetul să fie aprobat. Nu cred că se poate întâmpla aşa ceva, toată lumea cunoaşte importanţa acestui proiect”, a declarat pentru B365.RO Aurel Radu, directorul general al Metrorex. 

Vezi pe B365.RO cum vor arăta staţiile de pe magistrala 5 de metrou. 

Cookies