ESENTIAL

Cum se schimbă zona Matache – Gara de Nord. Concurs de soluţii pentru amenajarea zonei

Comisia Naţională a Monumentelor Istorice a decis pe 31 ianuarie că Hala Matache va fi mutată cu circa 40 de metri mai în spate faţă de amplasamentul actual, pentru a face loc noului Bulevard Uranus. Drept urmare, odată cu finalizarea lucrărilor la noul bulevard, întreaga zonă va trebui reproiectată urban.

Astfel, se va ţine un concurs de soluţii de arhitectură şi urbanism pentru a alege modul în care va fi organizată zona Pieţei Matache din apropierea Gării de Nord, teritoriu cu valoare istorică, inclusiv viitoarea locaţie a Halei Matache. În cadrul acestui concurs, va fi ales şi implementat proiectul care pune cel mai bine în valoare ţesutul zonei, respectând în acelaşi timp şi reglementările trasate de municipalitate şi de Ministerul Dezvoltării.  Proiectul va restaura atât funcţionalitatea cât şi estetica zonei spaţiului public pietonal descris de noul Bulevard Uranus. Mai exact, zonele avute în vedere pentru reproiectare sunt zona Pieţei Matache şi a pieţei agroalimentare, zona spaţiilor rămase virane după exproprieri şi zona spaţiului public ce rămâne prin reducerea sensului giratoriu din intersecţia Berzei – Mircea Vulcănescu.

În plus, în zonă s-ar putea reorganiza şi traficul rutier. Astfel, profilul Bulevardului Gării de Nord ar fi modificat prin adăugarea unor locuri de parcare pe marginea drumuli. De asemenea, Bulevardul ar putea avea sens unic, circulaţia urmând să se facă în tandem şi pe Calea Griviţei, pe care se va circula tot pe un singur sens, propunere ce a rezultat dintr-un studiu de trafic. Sensul giratoriu din intersecţia Mircea Vulcănescu-Berzei-Bd. Gării de Nord va fi micşorat şi el, urmând a fi încadrat de un aliniament de arbori, urmare a unei decizii de anul trecut a Ministerului Dezvoltării. De asemenea, strada Cameliei ar putea deveni pietonală, potrivit unui PUZ supus astăzi aprobării Comisiei de Urbanism din cadrul Primăriei Capitalei, care reglementează şi regimurile de înălţime ale clădirilor din zonă.

Pentru zona Buzești-Berzei-Uranus a mai fost făcut deja un complex proiect de restaurare. În urmă cu un an, un grup de arhitecți voluntari a realizat o soluție alternativă la reamenajarea zonei. Arhitecții propun prin acest proiect reabilitarea Halei Matache și conservarea țesutului istoric al zonei. Mai multe detalii despre acest proiect, alături de ilustrări, puteți viziona în acest material B365.ro și pe portalul arhiforum.

Tronsonul dintre Calea Griviţei şi Dinicu Golescu este ultimul rămas nefinalizat din prima parte a Bulevardului Uranus, cea dintre Piaţa Victoriei şi Bd. Mihail Kogălniceanu. Aici, lucrările au fost întârziate de constroversele iscate în jurul Halei Matache, care ilustrează perfect controversele iscate de Bulevardul Uranus între Primăria Capitalei și organizațiile de protejare a clădirilor cu valoare arhitecturală și a zonelor istorice. Hala Matache Măcelarul, monument istoric construit în la sfârșitul secoului XIX, se află pe traseul propus al Bulevardului Uranus. 

În ultimii ani, între Primăria Capitalei și ONG-uri s-a jucat un ping-pong cu construcția: inițial Primăria a decis demolarea ei și reconstruirea, la câțiva metri mai în spate, pentru a face loc Bulevardului Uranus. Apoi municipalitatea și-a modificat decizia ca urmare a protestelor ONG-urilor și a decis modificarea proiectului bulevardului, ”în formă de pișu’ boului”, după cum caracteriza Sorin Oprescu noul proiect, în 2011. În luna septembrie 2012 însă, Primăria s-a sucit din nou și a decis demolarea, care nu a primit însă toate avizele necesare.

De menționat că în timp ce Primăria și ONG-urile „se duelează” pentru viitorul Halei Matache, starea clădirii se degradează pe zi ce trece, fiind prădată de hoții de fier vechi sau de oamenii străzii.


Recomandarile noastre


Parteneri

Știri – Gândul

Știri – CanCan.ro

Back to top button