ARHIVA B365

Ce pedeapsă te aşteaptă dacă pedalezi sub influenţa alcoolului, pe polei sau fără mâini pe ghidon

Bicicleta trebuie să aibă sonerie şi să fie prevăzută cu lumină albă sau galbenă în faţă şi roşie în spate şi să fie echipată cu dispozitive fluorescent-reflectorizante de culoare portocalie fixate pe spiţe, astfel încât, în mers, să descrie un cerc continuu. Acestea nu sunt spilcuiri din vreun manual de echipare a bicicletei, ci sunt extrase din Regulamentul de Aplicare al Codului Rutier. Adică sunt obligaţii, nu recomandări.

Aceleaşi norme ale codului rutier, aplicabile încă din 2006, reglementează expres şi cum trebuie să se comporte bicicliştii în trafic, de la când e voie să pedalezi pe şosea şi pe trotuar şi cum se traversează strada până la viteza de deplasare.

De exemplu, un biciclist nu are voie să circule cu o viteză mai mare de 30 de km/h (Art. 99 (2)) şi, dacă pe direcţia de deplasare există vreo pistă special amenajată, roţile lor nu au voie să ajungă pe şosea (Art. 161). Și reciproca e valabilă: când nu există pistă, bicicliştii nu au voie pe trotuar.

Jurnalistul Cosmin Popan, care se descrie drept „bycicle compulsive”, le recomandă bicicliştilor să fie toleranţi şi când se află pe pistele trasate pe trotuarul pe care-l împart cu pietonii. „Să nu urle la ăia de pe pistă, pentru că nici pietonii nu au pe unde merge. Spaţiul de pe trotuar e îngust pentru că sunt maşini parcate, gropi sau cabine de telefon”, spune el.

Mersul pe şosea e un fel de ultimă soluţie potrivit articolului 161 al Regulamentului. Aşadar, dacă există vreo cale laterală sau o potecă sau un acostament practicabil, bicicliştilor le este interzis că circule pe drumul destinat maşinilor. În plus, bicicliştilor le este interzis că umble pe drumurile publice dacă strada e acoperită de gheaţă, zăpadă sau polei, chiar dacă respectă celelalte prevederi.

Când totuşi le este permis să pedaleze pe şosea, nu au voie să o facă după cum îi taie capul. Nu e voie ca mai mulţi biciclişti să circule în paralel şi nici să circule pe alte benzi decât cea de lângă bordură, exceptând când trebuie să se încadreze pentru viraje la stânga sau să meargă pe contrasens.

Dacă tot fac viraje, e obligatoriu să-şi semnalizeze intenţia cu braţul. „Asta nu o prea fac bicicliştii”, comentează Popan. „Mai ales tăntălăii care nu se uită şi după aia se întreabă de ce îi freacă autobuzul de parapetul de la Universitate”, adaugă el.

Și traversarea străzii trebuie să se facă după regulament. Trecerile de pietoni se numesc aşa pentru că sunt destinate celor care merg pe jos, nu posesorilor de două roţi. Codul nu permite bicicliştilor să traverseze pedalând pe zebră. Pentru asta, trebuie să coboare din şa şi să devină pietoni. Indiferent că merg pe trotuar sau pe şosea, bicicliştilor le este interzis să salte în şa dacă au băut sau au consumat droguri.

O privire fugară la conduita majorităţii bicicliştilor ce înfruntă Bucureştiul pe două roţi demonstrează însă că aceştia nu se obosesc prea des să ia în seamă aceste reguli. Asta deşi fac parte din categoria de participanţi la trafic cea mai vocală la încălcarea regulilor de circulaţie de către şoferi.

„Cred că necunoaşterea şi nerespectarea regulilor e generică. Bicicliştii nu sunt cu nimic mai speciali. Procentul de proşti, de indolenţi şi de nesimţiti care se urcă pe biclă e acelaşi ca în rândul şoferilor şi pietonilor”, explică jurnalistul Cosmin Popan.

Sorina Iordan, biciclistă cu state vechi care nu doar pedalează ci şi scrie despre ciclism pe blogul portocalamecanica.ro, alături de Cosmin Popan, este de părere că bicicliştii ar trebui să respecte aceleaşi reguli la care sunt ţinuţi şoferii. „Cel puţin la noi, majoritatea celor care merg pe bicicletă cred că pot să facă orice vor, să se strecoare, să treacă pe roşu, să treacă de pe stradă pe trotuar şi invers. Nu cred că e ok, pentru că şoferii nu sunt obişnuiţi să te vadă şi atunci te calcă”, spune ea.

Lipsa sancţiunilor combinată cu lipsa de conştientizare a şoferilor privind existenţa partenerilor de trafic cu pedale sunt cauze care-i determină pe biciclişti să nu ia în seamă regulile. „Într-adevăr, sunt foarte puţini biciclişti care le cunosc. Însă nu te respectă nimeni nici dacă le respecţi, nici dacă le încalci, e acelaşi drac”, crede Sorina Iordan.

Codul rutier prevede şi câteva pedepse pentru bicicliştii care nu-i respectă prevederile. Pedalatul cu ambele mâini ridicate de pe ghidon se pedepseşte cu o amendă echivalentă cu 20-30% din salariul minim pe economie, adică între 120 şi 180 de lei. Potrivit aceluiaşi cod, nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor se pedepseşte cu 6-8 puncte de amendă, între 360 de lei şi 480 de lei. Actul nu prevede însă clar care încălcări se pedepsesc astfel, dar probabil este vorba de cele enumerate mai sus.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button