ÎN BUCUREȘTIȘTIRI

Cum se descurcă șoferii și vatmanii STB fără aer condiționat? Soluții disperate și tone de reclamații

Asociația Metrou Ușor a făcut o analiză privind aerul condiționat din autovehiculele STB care reprezintă o problemă reală, atât pentru călători, dar mai ales pentru șoferii care petrec 8 ore în cabinele pentru condus.

Asociația Metrou Ușor consideră că instalațiile de aer condiționat defecte îi determină pe șoferi să apeleze la soluții depășite pentru secolul XXI.

530 de autobuze noi, cu toate dotările necesare, au intrat în ultimii trei ani în flota STB, dar cu toate acestea, încă mai există 1000 de autobuze vechi, cu instalații defecte sau rămase fără agent de răcire.

Nici troilebuzele nu stau mai bine la acest capitol. Doar 100 dintre acestea sunt dotate cu unități de aer condiționat, iar dintre acestea nu toate funcționează. Asta din cauză că sursele de alimentare ale troleibuzelor nu au fost schimbate cu unele mai puternice, care să suporte climatizarea. Ele au fost inițial livrate fără AC, în intervalul 2006-2008.

Credeți ca tramvaiele stau mai bine? Nici vorbă! Instalațiile pentru climatizare au fost montate ulterior și în cazul tramvaielor STB, ele nefiind prevăzute inițial. Dar, nu toate vagoanele permit instalarea unităților de aer condiționat pe plafon.

„Dacă pasagerii sunt supuși unui stres termic pentru un timp limitat, nu același lucru se poate spune și în cazul personalului #STB. Șoferii și vatmanii sunt afectați cel puțin 8 ore de lipsa sau de defecțiunea AC în cabină, consecințele fiind scăderea capacității de concentrare din cauza temperaturilor ridicate.

Ca soluții disperate, mulți circulă cu ușa cabinei deschisă (foto 1), ca pe vremuri, în timp ce vatmanii evită să atingă bordul din tablă, care se încinge până la temperaturi foarte ridicate.”, a declarat asociația într-o postare pe Facebook.

Întreaga postare a Asociației Metrou Ușor

❄️🚌 [Analiză Metrou Ușor]: AERUL CONDIȚIONAT din vehiculele STB: o problemă fierbinte an de an. Asociația „Metrou Ușor” explică pe larg motivele pentru care pasagerii și șoferii fac saună în fiecare an, chiar și în vehicule dotate cu aer condiționat.
În ultimii 3 ani, flota de autobuze a #STB s-a îmbogățit cu 530 de autobuze noi dotate cu unități AC performante, aflate încă în garanție. Însă, STB mai deține și 1000 de autobuze vechi și vehicule electrice, la care situația este departe de a fi bună.
Cele 500 de autobuze #Citaro Euro 4 livrate în 2008, dotate din construcție cu unități AC, au ieșit de mult timp din garanție, iar mentenanța deficitară de care au avut parte își spune cuvântul. O mare parte din aceste autobuze au instalațiile defecte sau rămase fără agent de răcire, situație care persistă de câțiva ani în lipsa licitațiilor pentru freon și piese de schimb. Din neputință, unii șoferi au improvizat hârtii A4 prin care anunță că AC-ul este defect (foto 1), altfel suportând toată ziua supărările justificate ale pasagerilor. Mai rău, la momentul redactării postării, 90 de astfel de autobuze dotate cu AC stau defecte sau imobilizate în garaje, unele dintre ele de peste 6 ani. (foto 2)
Din cele 500 de #autobuze Citaro Euro 3, 150 au primit aftermarket instalații AC în 2018 (foto 3), însă problemele sunt grave în continuare. Dintre acestea, 22 de autobuze sunt imobilizate în garaje. În cazul celor care circulă, o bună parte din unitățile AC fie nu sunt funcționale, fie nu sunt pornite de șoferi, posibile cauze fiind lipsa de instruire și lipsa de directive de la nivelul STB.
În cazul troleibuzelor, doar 100 de vehicule au fost dotate aftermarket cu unități AC. Este vorba despre troleibuzele moderne Irisbus #Citelis, aflate încă în perioada normală de exploatare. Însă și aici, problemele persistă. Doar o parte din instalațiile AC ale acestora funcționează, din cauză că sursele de alimentare ale troleibuzelor nu au fost schimbate cu unele mai puternice, care să suporte sarcina suplimentară a climatizării. Echipamentele inițiale nu pot face față, întrucât vehiculele au fost livrate în 2006-2008 fără AC. Restul de #troleibuze cu podea ridicată marca #Ikarus nu pot fi dotate cu AC, acestea depășind de mult durata optimă de exploatare.
La tramvaiele modernizate cu podea coborâtă s-a recurs tot la instalații aftermarket, fără succes. Nu toate vagoanele permit montarea de unități AC pe plafonul deja ocupat de echipamente, iar soluții pentru includerea unităților AC în salonul călătorilor pe modernizările viitoare nu există deocamdată. În cazul celor 46 de vagoane „eligibile” pentru AC, doar 21 au primit astfel de sisteme (foto 4), proiectul fiind la momentul actual sistat din motive necunoscute. Chiar și așa, vatmanii nu au fost instruiți corespunzător pentru a porni instalațiile celor 21 de #tramvaie echipate cu climatizare.
Dacă pasagerii sunt supuși unui stres termic pentru un timp limitat, nu același lucru se poate spune și în cazul personalului #STB. Șoferii și vatmanii sunt afectați cel puțin 8 ore de lipsa sau de defecțiunea AC în cabină, consecințele fiind scăderea capacității de concentrare din cauza temperaturilor ridicate. Ca soluții disperate, mulți circulă cu ușa cabinei deschisă (foto 1), ca pe vremuri, în timp ce vatmanii evită să atingă bordul din tablă, care se încinge până la temperaturi foarte ridicate.
Asociația „Metrou Ușor” solicită autorităților să facă demersurile pentru a se asigura că până la venirea sezonului cald:
– toate vehiculele dotate cu AC sunt funcționale
– instalațiile de climatizare funcționează optim
– personalul STB este instruit pentru a porni climatizarea
Sursă foto: Facebook/ Asociatia Metrou Usor


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button