Cum s-au modificat de fapt traseele STB din Capitală. Asociația Metrou Ușor analizează schimbările implementate de Societatea de Transport București

15 mart. 2021
689 Afișari
Cum s-au modificat de fapt traseele STB din Capitală. Asociația Metrou Ușor analizează schimbările implementate de Societatea de Transport București

Asociația "Metrou Ușor" a analizat, luni, o parte din modificările recente aduse unor trasee STB. Conform specialiștilor, schimbările sunt pozitive și aduc un plus în transportul urban al Bucureștiului.

Redăm integral analiza realizată de Asociația Metrou Ușor:

„1) Mutarea liniei  STB 173 la terminalul Șura Mare facilitează transbordarea între autobuz și metrou. Modificarea se înscrie în principiile de bune practici de interconectare a mijloacelor de transport și repară anomalia prin care călătorii lui 173 aveau de parcurs o distanță considerabilă până la stația de metrou Eroii Revoluției. Acum, 173 oprește în siguranță chiar la gura de acces a metroului, precum și într-un terminal organizat, spre deosebire de situația precedentă.

2) Inversarea traseelor 131 și 335 între Pod Băneasa și Aeroport Băneasa repară o anomalie veche ce îngreuna linia 335, una dintre cele mai lungi și importante rute de autobuz. Ocolul nejustificat al autobuzului 335 pe Bd. Ficusului a fost eliminat, reducând simțitor durata totală a călătoriei pentru cei care utilizează traseul pe relația est – nord. Bd. Ficusului este acum deservit de 131, un traseu mai potrivit, ce face legătura între Piața Romană și Băneasa.

3) Mutarea autobuzelor articulate de pe liniile expres 780 și 783, al căror număr de călători are puternic de suferit datorită restricționării călătoriilor internaționale, pe linia urbană cu încărcare crescută 335. Capacitatea de transport a fost astfel echilibrată prin redistribuirea vehiculelor. Până la revenirea traficului de pe Aeroportul Otopeni la valorile de dinaintea pandemiei, liniile expres sunt deservite satisfăcător cu autobuze de 12m.

4) Suspendarea liniei expres 784 este o măsură benefică, având în vedere încărcarea foarte redusă, suprapunerea cu 783 și omiterea unor stații importante, precum terminalul Sf. Vineri. Nevoia introducerii liniei 784 nu a fost argumentată. Amintim că o altă linie expres înființată nejustificat, 782, a avut pierderi substanțiale și a fost eliminată în trecut.

5) Suspendarea liniei 668 este explicabilă, fiind de la bun început o linie navetă temporară care a înlocuit troleibuzul de pe ramura nordică a Bd. Drumul Taberei pe durata șantierului metroului. 668 s-a suprapus aproape în integralitate cu noua magistrală de metrou M5. Dublarea metroului cu autobuze diesel la suprafață era o anomalie contrară principiilor sustenabile de mobilitate și a luptei împotriva poluării.

6) Revenirea liniilor 69 și 90 pe Bd. Eroii Sanitari este normală, vorbind despre o deviere datorată fostului șantier al magistralei 5 de metrou.

7) Modificarea liniei 243 pe inelul median este firească și introduce un premergător al viitoarei rețele de tramvai rapid de pe inelul median de sud-est (Bd. Petricani – Lacul Tei – Doamna Ghica – Bd. Chișinău – Bd. N. Grigorescu – Str. I. Hațeganu – Str. I. Iriceanu – Bd. Turnu Măgurele – Str. Luică).

8) Suspendarea liniilor 126 și 236 a avut un impact neglijabil, ele având frecvențe foarte neatractive. Aceste suspendări vin ca un prim pas în eficientizarea liniilor din Drumul Taberei și Militari, ce au un grad mare de suprapunere. Ca principiu, soluția nu constă în linii multe, similare și neatractive, ci într-un pachet de linii strategice, cu frecvențe foarte bune, care să satisfacă în mod real nevoile călătorilor.

9) Înființarea liniei 203 este benefică, deservind noi zone rezidențiale care se bazează predominant pe autoturismele personale.

În concluzie, adaptarea etapizată traseelor și a capacității sunt fenomene absolut normale pentru un sistem de transport public dinamic, care trebuie să țină pasul cu schimbările fluxurilor de călători și a nevoilor acestora.

Asistăm la o îndepărtare treptată a STB de mentalitatea „traseelor tradiționale”, care a reprezentat mereu o barieră împotriva progresului în beneficiul călătorilor. O actualizare reală a întregii rețele de transport public suprateran trebuie să fie o prioritate în orizontul apropiat.”, se arată în analiza respectivă.

Cookies