Cum s-a văzut Black Friday într-un mall din București

11 nov. 2024
1018 afișări
Cum s-a văzut Black Friday într-un mall din București
Cum s-a văzut Black Friday într-un mall din București | Foto: oana Titică

Bună dimineața, dragi cititori, sper că v-ați petrecut weekendul oribil meteorologic care tocmai a trecut ÎN CASE și nu ați fost forțați circumstanțial să ieșiți de sub pături pentru sărbătorirea Black Friday în București.

Câțiva dintre noi au fost, totuși, obligați să își extragă trupurile din domicilii și să ajungă în diverse mall-uri și hipermarketuri, unde au ajuns trecând prin trafic (ptiu, ptiu!), iar când au descins din autoturisme în parcări și-au dat seama că au nimerit fix în mijlocul ‘festivităților’.

Dar când este, de fapt, Black Friday în București?

Personal, niciodată nu înțeleg când se ține această sărbătoare în România.

La origini, Black Friday e o sărbătoare care vine din acest loc misterios denumit Străinătate, mai exact Străinătatea Americană. Tradițional, se ține în prima vineri de după Thanksgiving (Ziua Recunoștinței) și marchează neoficial începutul sezonului de Sărbători. E urmată de Cyber Monday, ‘lunea de după’, dedicată e-commerce-ului, gândită pentru a încuraja clienții să facă shopping online în caz că nu au găsit ceva în vinerea cu pricina în magazinul fizic.

La un moment dat, pare că în 2011, și în România comercianților li s-a părut o idee interesantă, iar fiindcă nouă ne plac reducerile am zis DAR CUM SĂ NU VREM NOI SALTELE MAI IEFTINE!?. Doar că într-un an unul dintre ei a furat startul, cineva a început Black Friday în București mai devreme decât era stabilit, a vândut de a rupt, iar de atunci totul a devenit un fel de Bătălia de la Rovine, dar pe shopping, iar celelalte site-uri au început să facă  la fel.

Deși teoretic evenimentul românesc are loc cu două săptămâni înaintea celui din SUA, de fapt în prezent pare că Black Friday ține opt luni pe an și nimeni nu știe care sunt lunile alea.

Suplimentar, s-a generat și percepția că mulți comercianți au de fapt aceleași reduceri tot timpul anului, în perioadele de campanii proprii ‘Pink Week’, ‘Floral Friday’ etc, așa că mulți dintre noi nici nu o iau în serios.

Bătălia de la Mall-ul Mare

Iar în acest nor de confuzie psihologic, completat de norul sinistru de ploaie de afară, am ajuns dragi cititori în weekend într-un mare mall și centru comercial din București. Dacă știți expresia ‘s-au bătut turcii la gura lui’, cam asta era atmosfera și acolo.

Șuvoaie de oameni se revărsau dinspre toate intrările spre interior, iar multă lume își lăsase copiii acasă, semn că erau pregătiți să intre în bătălie serios.

După nici un sfert de oră, părea că toți participanții la luptă se transformă, trecând de la o cooperare (‘hai iubi să vedem dacă e redus fierbătoru’ ăla Smeg bleu de-mi place mie’) și o curiozitate în studierea ofertelor, într-o bătălie interioară care se ramifică în alta de cuplu și în alta cu personalul din magazine.

Astfel, se evidențiază două tipuri de personaje preponderente.

Cine participă?

1. Soțiile care își emasculează soții de față cu toată lumea când merg la cumpărături.

Probabil fiindcă își lăsaseră copiii acasă nu aveau cui să facă capul calendar.

Există o categorie specială de femei care – cum să vă zic mai subtil – au impresia că bărbații lor sunt cam prostuți și nu îi plac neapărat. Deși v-ați putea întreba ‘Oana, dar de ce mai stau cu ei atunci?’, acesta nu e subiectul discuției. Weekendul acesta femeile cu pricina au coborât printre noi, în retail, astfel încât o doamnă în Mobexpert urla la soț ‘ești prost, nu știi să citești?!’ în timp ce acesta încerca să dibuiască pe un ambalaj dacă niște farfurii pot fi băgate la microunde sau nu. Mai încolo, la un domn așezat pe o canapea care părea confortabilă se striga ‘O SPELI TU PE ASTA CÂND DAI SOS PE EA?!! RIDICĂ-TE IMEDIAT!’.

2. Clienții care se poartă urât cu angajații magazinelor.

E o zicală despre cum Scaraoțchi păstrează în cazane un loc special oamenilor care se poartă urât cu ospătarii, dar ar trebui să existe și un cazan aparte, unde să intre cei care fac la fel cu lucrătorii comerciali.

Munca în mall-uri este ceva neplăcut. Ai ture lungi, petrecute fără lumină naturală, în stres, presiune când ai vizite de la managerii regionali, iar în perioadele de reduceri abia apuci să mergi la toaletă – la propriu. Atunci este momentul perfect ca un client care crede că lumea ar trebui să îi pupe picioarele non stop să zbiere la tine ‘PE SITE SCRIA CĂ AVEȚI ÎN STOC, M-AM CĂRAT DIN MILITARI PÂNĂ AICI DEGEABA?!?!’, eventual scuipând în direcția ta în timp ce vorbește (am văzut!), iar tu încerci să îi explici aproape printre lacrimi că nu știi de ce s-a întâmplat asta, o fi fost un bug cu updatarea stocului online și că nu ai mai fost la veceu de 6 ore.

3. Clienții care claxonează în parcare.

Sunt cei care, la 5 minute după formarea unei cozi în parcare (cum se întâmplă în astfel de perioade), cedează nervos și încep să claxoneze frenetic. Acest semnal declanșează un domino isteric și înseamnă ‘gata frați români, liber la claxonat!’, iar toată coada începe o simfonie de ‘TIIIIIT!!!’ și ‘unde ți-ai luat blondo carnetul?’

4. Clienții care cred că CEILALȚI ar fi trebuit să stea acasă

Sunt cei care, cu cutii de espressoare în mână și sacoșe burdușite, se întreabă exasperat, în timp ce încearcă să găsească mașina în parcare, într-o mulțime agitată, ‘Frate, oamenii ăștia nu mai au ce face pe acasă, chiar așa trebuie să venim toți la mall? Pfff, mai zice lumea că n-are românu’ bani’.

Vă urez o sărbătoare frumoasă în continuare, în caz că nu s-a terminat (că nu mi-e clar), și succes tuturor dacă se mai sărbătorește o dată în weekend.

Tot Oana, mai jos:

Cookies