FIT CITY

Cum poţi mânca pe îndelete de Paşti fără să te îngraşi

Persoanele care au ţinut post înainte de Paşti trebuie să fie mai atente când vine vorba de ce pun în farfurie pentru a nu suprasolicita organismul. Potrivit prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare, cei care au ţinut post trebuie să reintroducă treptat mâncărurile grele şi pe bază de carne pentru a nu avea parte de disconfort digestiv, de activarea unor colici renale, dischinezii biliare sau chiar de pancreatite acute. Doctor Menci mai spune că persoanele predispuse la astfel de afecţiuni sunt în special cele care au deja restricţii alimentare, impuse în cazul bolilor de nutriţie, hepato-renale, cardiovasculare, biliare, gută sau diabet.

Şi Valentin Vasile, antrenor personal şi specialist nutriţionist la World Class Health Academy, spune că, după o perioadă de post, proteinele – carnea, laptele, brânza şi ouăle – trebuie să fie reintroduse treptat în alimentaţie, în cantităţi mici, pentru că aceste bucate sunt acide, mai greu de digerat şi de asimilat de organism. Mai mult, pentru a înlesni digestia proteinelor se recomandă combinarea lor cu legume bogate în fibre.

Instructorul mai spune că, înainte de sărbători, de vacanţe sau concedii, este recomandată o alimentaţie hipocalorică şi hiperproteică. ”Astfel, de sărbători, atunci când vei mânca puţin mai multe dulciuri, alimente ceva mai grase şi vei bea un pahar de vin, nu vei câştiga kilograme în plus, ci din contră, vei da un boost metabolic organismului, accelerând arderile”, explică antrenorul lanţului de fitness.

Cum se găteşte sănătos de Paşti

Valentin Vasile spune că o mâncare sănătoasă depinde mult şi de modul în care sunt gătite preparatele culinare. ”Friptura trebuie să fie preparată în suc propriu şi nu în ulei, pe cât posibil făina albă să fie înlocuită cu cea integrală sau din ovăz, zahărul să fie înlocuit cu extract de ştevie, lactatele să fie degresate, consumul de ulei de floarea soarelui să fie diminuat şi, pe cât posibil, să fie înlocuit cu ulei de măsline. Încercaţi să nu mâncaţi cu pâine sau să optaţi pentru cea integrală, maxim patru felii pe zi, de preferat la primele două mese ale zilei. Vinul roşu să fie ales în locul oricărui alt tip de băutură alcoolică. Sărbătorile pascale ne aduc o gustare foarte dietetică şi bogată în nutrienţi – oul fiert tare. Se recomandă preponderent consumul albuşului de ouă, poţi mânca patru ouă pe zi dacă optezi pentru un singur gălbenuş”, a punctat Valentin Vasile.

Potrivit doctorului Mihaela Bilic, unul dintre cei mai populari nutriţionişti de la nivel local, preparatele culinare tradiţionale de Paşti nu îngraşă, dacă sunt consumate cu moderaţie. ”O zicală strămoşească spune: „Crăciunul e sătul, iar Paştele fudul“, aşa că nimic din meniul acestei sărbători nu are legătură cu ghiftuiala de la sfârşit de an. În plus, venirea primăverii aduce soarele, apetitul redus, gândul la vacanţa de vară, aşa că preocupările legate de mâncare trec pe planul secundar. Preparatele tradiţionale pe bază de carne de miel, borşul, friptura, drobul sau stufatul, nu reprezintă un pericol pentru siluetă dacă degresăm carnea înainte să o gătim şi evităm să adăugăm ulei în compoziţia mâncării. Nimic din meniul de Paşte nu îngraşă dacă reuşiţi să păstraţi măsura”, susţine, în cartea sa, Mihaela Bilic.

Doctorul Mencinicopschi le recomandă gospodinelor să folosească numai cu vopsea alimentară pentru colorarea ouălor pentru a evita riscul apariţiei unor toxiinfecţii alimentare. De asemenea, hidratarea este esenţială în această perioadă, iar consumul de apă, ceaiul verde sau cel negru contribuie la buna funcţionare a organismului. ”Trebuie să evitaţi apa de izvor şi apa de masă pentru că nu au compoziţie stabilă, nu sunt ceea ce credem noi că sunt, ceea ce nu se întâmplă, în schimb, cu apa oligominerală plată sau natural carbogazoasă. Dacă vrem apă natural carbogazoasă trebuie să regăsim această denumire pe etichetă. La apa carbogazificată se adaugă dioxid de carbon şi nu e bună”, a mai arătat directorul Institutului de Cercetări Alimentare.

Pauzele lungi şi dese, cheia marilor succese… pe cântar

Mulţi români, în special cei care au ţinut post, mănâncă încă din noaptea de Înviere, imediat după ce se întorc de la biserică, însă medicii avertizează că acest obicei dăunează grav ficatului şi stomacului. ”Nu trebuie să începem să mâncăm noaptea după luarea luminii. Prin tradiţie, bătrânii noştri mâncau după ce sfinţeau bucatele a doua zi, dimineaţa, la biserică. Noaptea este contraindicată orice mâncare pentru că organismul nostru este comutat pe alte funcţii biologice, nu pe digestie”, a explicat doctorul Mencinicopschi.

O veche zicală spune că pauzele lungi şi dese reprezintă cheia marilor succese. Nutriţioniştii spun că această regulă se aplică întotdeauna când vine vorba de menţinerea siluetei. Astfel, dacă vreţi să evitaţi excesele culinare de Paşti, trebuie să mâncaţi mai întâi o salată şi apoi să vă înfruptaţi din friptură, stufat sau drob. Însă toate aceste preparate din carne de miel trebuie consumate cu pauze între ele, iar friptura de miel e musai să o garnisiţi cu legume sote, la gril, la cuptor sau cu un sos uşor, nicidecum cu carbohidraţi (paste făinoase, orez, cartofi sau pâine).

Specialistul nutriţionist de la World Class le recomandă celor care vor să-şi menţină greutatea în perioada Sărbătorilor Pascale nu doar să respecte regula meselor mici şi dese, ci şi să combine cât mai puţin alimentele. „Înainte de a mânca un aliment mai greu, precum carnea de miel, e bine să mănânci, cu 20 de minute înainte, puţină salată, care pregăteşte sucurile gastrice, să încerci să reduci cât mai mult consumul de alcool, care nu trebuie amestecat cu grăsimea. Deserturile precum cozonacul şi pasca se consumă în prima parte a zilei, ca gustări, nu imediat după o masă copioasă”, a explicat Vasile.

De aceeaşi părere este şi Mencinicopschi care recomandă ca între mâncărurile grele, pe lângă pauze de una – două ore, să se facă şi mişcare în aer liber. Şi antrenorul World Class spune că, pentru a compensa lipsa orelor de fitness, după masă, sunt indicate scurte plimbări prin parc şi implicarea în activităţile gospodăreşti specifice perioadei.

Pentru a vă menţine greutatea, trebuie să mâncaţi la o distanţă de minimum trei ore între mese, potrivit lui Valentin Vasile. ”La interval de trei ore procesul de digestie după masa anterioară este finalizat, iar alimentele proaspăt consumate vor fi asimilate şi nu se vor depune sub formă de depozite de grăsime. De asemenea o hidratare corespunzătoare a organismului, cei doi litri de lichide obligatorii zilnic, reprezintă o altă metodă de temperare a apetitului şi de reducere a volumului de mâncare fără a observa asta”, a mai spus trainer-ul.

Băuturile alcoolice, duşmanul siluetei

Pentru ca meniul de Paşti să nu pice greu la stomac trebuie să consumaţi mâncarea încet, cu moderaţie, într-un mediu destins, fără să priviţi la televizor sau să vorbiţi prea mult în timpul mesei. Totodată, este indicat să nu vă ghiftuiţi stomacul, să evitaţi mesele în încăperi în care se fumează şi nici nu trebuie să fumaţi în timp ce vă înfruptaţi cu bunătăţile de Paşti. ”Fumul de ţigară înrăutăţeşte digestia. De asemenea, trebuie să fim atenţi, încă de la început, la consumul de băuturi alcoolice. La o masă se poate bea un pahar de vin roşu de bună calitate, pentru femei unul de circa 130 ml, iar bărbaţii pot consuma 300 ml. Mâncarea nu trebuie stropită cu băuturi tari. Nici excesul de bere nu este bun. Deşi are o concentraţie mică de alcool, berea nu este recomandată la mesele copioase şi este contraindicată bolnavilor de diabet pentru că are maltoză, ingredient cu index glicemic foarte ridicat. Diabeticii şi hipertensivii pot bea câte un pahar de vin alb de foarte bună calitate, dar doar 130 ml. Evitaţi cocteilurile cu alcool şi lichiorurile pentru că înrăutăţesc digestia şi solicită foarte mult ficatul. Combinaţia între tutun, băutură, cafea şi mâncăruri foarte grele este una nefericită”, explică Mencinicopschi.

Directorul ICA mai spune că, în această perioadă, oamenii trebuie să fie cumpătaţi, nu doar pentru a-şi menţine greutatea, ci şi pentru a sărbători Învierea Domnului cum se cuvine. ”Cuvântul de ordine ar fi moderaţia şi conştientizarea faptului că într-o sărbătoare atât de spiritualizată Învierea Domnului nu poate fi primită în stare de ebrietate, atitudine nedemnă pentru o persoană raţională”, a punctat profesorul Gheorghe Mencinicopschi.

Cum poţi evita problemele digestie

Pentru mulţi, problemele digestive apar odată cu marile sărbători creştine, pe fondul consumului excesiv de mâncare. Ca să evitaţi asemenea situaţii trebuie să aveţi la îndemână suplimente alimentare precum Triferment sau Colebil, ananas sau kiwi în stare crudă, nu conservate, întrucât aceste fructe uşurează digestia, după cum a indicat doctorul Mencinicopschi.

Directorul ICA le recomandă celor care iau medicamente să evite sucurile de grepfrut pentru că acesta modifică acţiunea pastilelor, iar cei care iau medicamente pentru depresie nu trebuie să consume brânzeturi, în special sortimentele tari, precum caşcavalul. De asemenea, Mencinicopschi spune că părinţii nu trebuie să-i ghiftuiască pe copii şi nici să îi lase să consume alimente care nu sunt specifice vârstei lor.

Un preparat culinar care vă ajută în perioada Sărbătorilor Pascale este ciorba de potroace, care contribuie la toxifierea organismului, datorită prurinelor din maţele de miel, care reglează foarte mult metabolismul azotului. Însă, această acţiune dăunează bolnavilor de gută, cărora li se recomandă să evite ciorba de potroace, a precizat doctorul Mencinicopschi.

Cei care pot face cu greu faţă tentaţiei în perioada sărbătorilor pascale trebuie să ştie că este normal să guste din toate pentru a-şi satisface poftele, dar trebuie să ştie când să se oprească, ”nu să guste o farfurie întreagă”, spune instructorul World Class. ”De preferat este să gătim atât cât consumăm, nu cantităţi industriale aşa cum se obişnuieşte. Consumul de fibre din legume proaspete este esenţial la fiecare masă pentru că înlesneşte digestia”, a mai arătat Valentin Vasile.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button