Cum obținem pașaportul – pas cu pas. Care sunt actele necesare, cât costă și cât durează

08 mart. 2022
1170 afișări
Cum obținem pașaportul - pas cu pas. Care sunt actele necesare, cât costă și cât durează
Cum obținem pașaportul - pas cu pas. Care sunt actele necesare, cât costă și cât durează. Sursa foto: Unsplash

Numărul persoanelor care doresc să își facă pașaport în această perioadă a crescut semnificativ: doar în București sunt depuse zilnic circa 2.700 de cereri. Dat fiind interesul ridicat pentru cele două tipuri de pașaport – cel simplu, electronic sau cel temporar, v-am pregătit o serie de informații despre obținerea pașaportului, de la actele necesare, la costurile pe care le presupune acest proces și până la cât va dura până veți obține pașaportul.

Obținerea pașaportului poate fi problematică în această perioadă, din cauza numărului tot mai ridicat de cereri din ultimele zile, fiind vorba de circa 2.700 de cereri depuse zilnic în București, un număr similar cu cel din vârful sezonului estival, când erau depuse 2.000-2.200 de cereri pe zi.

„Majoritatea programărilor online sunt disponibile începând cu luna aprilie, dar dacă cineva insistă, poate să găsească mai repede fiindcă sunt multe persoane care renunță și locurile respective devin disponibile. Dar trebuie insistat. Poți să mergi și fizic la ghișeu, fără programare, se așteaptă la coadă.”, a declarat directorul general a Serviciului Public Comunitar de Pașapoarte al Municipiului București, comisar șef de poliție Porojan Petre Claudiu, potrivit Hotnews.

Există trei tipuri de pașaport. Ce diferențe sunt între acestea și cât costă

Direcția Generală Pașapoarte menționează existența a nu mai puțin de trei tipuri de pașaport:

  • Pașaport Simplu Electronic
  • Pașaport Simplu Temporar
  • Pașaport Simplu Electronic/Simplu Temporar cu menționarea statului de domiciliu

La capitolul diferențe, pașaportul temporar este valabil un an, în timp ce pașaportul electronic al unui adult este valabil 10 ani. Diferența este sesizată și la cost – cel temporar costă 96 de lei, iar cel electronic costă 258 de lei. Nu în ultimul rând, termenul de eliberare al pașaportului temporar este de circa două săptămâni, în timp ce al celui electronic este de cinci zile.

Ce acte sunt necesare pentru pașaportul simplu temporar

Pentru eliberarea pașaportului simplu temporar în cazul persoanelor majore cu domiciliul în România sunt necesare următoarele acte:

  • Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
  • Paşaportul anterior, dacă acesta există.

Pentru eliberarea pașaportului simplu temporar în cazul minorilor cu domiciliul în România, care nu au împlinit vârsta de 14 ani sunt necesare următoarele acte:

  • Certificatul de naştere al minorului, în original.
  • Document/documente de identitate al părintelui/ale parinţilor, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele minorului.
  • Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.
  • 2 fotografii color identice ale minorului, având dimensiunile 3,5 x 4,5 cm, numai pentru situaţiile în care acesta nu este prezent la depunerea cererii.

Pentru eliberarea pașaportului simplu temporar în cazul minorilor cu domiciliul în România, care au împlinit vârsta de 14 ani sunt necesare următoarele acte:

  • Cartea de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate, în original.
  • Certificatul de naştere al minorului, în original.
  • declaraţii de acord pentru eliberarea paşaportului simplu temporar date de ambii părinţi/un singur părinte/reprezentantul legal, în original sau duplicat de pe actul original, pentru declaraţiile autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013 (pentru minorii căsătoriţi în condiţiile legii, nu sunt necesare aceste declaraţii).
  • Certificat de căsătorie al minorului căsătorit în condiţiile legii, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
  • Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.

Ce acte sunt necesare pentru eliberarea pașaportului simplu electronic

Pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, persoanele majore cu domiciliul în România au nevoie de următoarele documente:

  • Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
  • Paşaportul anterior, dacă acesta există.

Pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, minorii care nu au împlinit vârsta de 14 ani au nevoie de următoarele documente:

  • Certificatul de naştere al minorului, în original.
  • Document/documente de identitate al părintelui/ale parinţilor, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
  • Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.

Pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, minorii cu domiciliul în România care au împlinit vârsta de 14 ani au nevoie de următoarele documente:

  • Cartea de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate, în original.
  • Certificatul de naştere al minorului, în original.
  • Declaraţii privind acordul de eliberare a paşaportului simplu electronic, date, după caz, de ambii părinţi/un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, în original sau duplicat de pe actul original, pentru declaraţiile autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013 (pentru minorii căsătoriţi în condiţiile legii, nu sunt necesare aceste declaraţii).
  • Certificat de căsătorie al minorului căsătorit în condiţiile legii, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
  • Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.

Documentele necesare în situațiile speciale sunt disponibile pe site-ul Direcției Generale de Pașapoarte.

Unde sunt sediile Serviciului Pașapoarte din București

Serviciul Pașapoarte are două sedii în București: unul în complexul comercial Parklake din Titan, și altul în Drumul Taberei, în complexul comercial Plaza România. Programul este de luni până vineri, în intervalul 08:00 – 20:00.

Plata pentru pașapoarte poate fi realizată la casieriile unităților CEC Bank, dar și la stațiile de plată Selfpay ale CEC Bank. În online, plata poate fi realizată exclusiv prin platforma de plăți virtuale Ghiseul.ro.

Cookies