BAZAR

Cum ne păcălesc marile magazine cu promoţii şi oferte false

Din datele furnizate Capital de către ANPC, rezultă că fiecare control tematic scoate la iveală nereguli, fie că e vorba de Cora, Carrefour, Real, Billa, Mega Image, Metro sau Lidl. Zonele cele mai „fiebinţi“ vizează produsele alimentare care, de altfel, aduc şi grosul vânzărilor în hipermarketuri şi supermarketuri. Reprezenanţii Autorităţii spun că, la ultimul control efectuat la finele lunii iunie au fost amendaţi mai toţi marii retaileri, iar de-a lungul timpului toți, fără excepţie.

Retailerii folosesc o tehnicămai puţin ortodoxă utilizată de comercianţi pentru a atrage clienţii, relatează Capital. Este vorba despre vânzarea la preţuri mult reduse a produselor cu termen de garanţie care expiră chiar în ziua ofertei sau la cel mult o zi după.

Această metodă este întâlnită mai ales la două dintre magazinele Mega Image, unde, de exemplu, putea fi achiziţionată o caserolă cu mici cu reducere de 50% faţă de preţul iniţial. Respectivii mici expirau în ziua imediat următoare celei în care am vizitat magazinul. La raft nu exista nicio inscripţie care să atenţioneze asupra termenului de garanţie, însă exista o etichetă în culori vii care anunţa reducerea substanţială.

Cea mai întâlnită abatere sancţionată de Protecţia Consumatorului vizează pachetele de produse vândute la promoţie. De exemplu, mai mulţi mari retaileri vindeau iaurt atât la bucată cât şi la „pachet promoţional“ etichetat „5+1 gratis“ sau „6 la preţ de 5“. O cutie cu iaurt se vinde la 1,05 lei, ceea ce înseamnă că pachetul de 6 poate fi achiziţionat la bucată cu 6,3 lei, iar pachetul de 5 cu 5,25 lei. Pachetul „promoţional“ costă 6,19 lei, ceea ce înseamnă că iaurtul „gratis“ este vândut, defapt, cu 94 de bani adică aproape cât costă la raft. Într-o altă falsă promoţie, un retailer vinde salam Victoria sub eticheta „ al doilea produs la jumătate de preţ“. Pachetul format din 2 calupuri costă 15,39 lei, însă, pentru a respecta sloganul promoţiei ar fi trebuit să coste doar 12,88 lei, în condiţiile în care un calup vândut la bucată are un preţ de 8,59 lei. Exemplele pot continua în condiţiile în care ANPC descoperă sute de astfel de cazuri la fiecare control pe care îl efectuează.

La modă în magazinele din România, atât în cazul hipermarketurilor cât şi în cel al marilor reţele de supermarketuri de cartier sunt coşurile cu produse oferite la reducere. În fapt este vorba tot despre o strategie de a atrage clienţii, de această dată prin omisiune. Mai clar, într-un coş de reduceri aflat în incinta Mega Image se puteau găsi diverse sortimente de umbrele. Preţul afişat deasupra era unul singur, adică 5,99 lei. Supriză însă, odată ajunşi la casă, vânzătoarea ne informează că umbrela pe care am ales-o costă 11,99 lei, adică aproape de două ori mai mult decât preţul afişat. Explicaţia ţine de faptul că „am ales o umbrelă mare, nu una mică“. Aceeaşi situaţie o întâlnim şi la Cora, hipermarket care vinde „la coş“ ciorapi şi chiloţi pentru bărbaţi.

Salata de icre este unul dintre motivele cele mai frecvente pentru care ANPC a dat amenzi. Astfel, un retailer vinde „4 cutii la preţ de 3“ şi cere 9,99 lei pe pachet. La bucată, icrele costă 3,17 lei, ceea ce ar însemna că trei astfel de produse ar valora 9,51 lei, nu 9,99 lei. Alţi doi retaileri vând „3 cutii la preţ de 2“ la 7,99 lei pachetul. Preţul la bucată este 3,45 lei adică 2 cutii costă doar 6,9 lei. 
   
O altă tehnică presupune lansarea unor promoţii fără a oferi clienţilor posibilitatea unor comparaţii. Este cazul unor cremwurşti de curcan vânduţi la pachete cu al doilea la 50% reducere, dar fără ca produsul să existe şi la bucată, sau al icrelor vândute la pachet, fără a e exista pe raft şi în altă formă. 


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button