Cel mai rapid sistem de curierat din Capitală: afacerea care nu ţine cont de scumpirea benzinei

de:
23 sept. 2012
0 Afișari
Cel mai rapid sistem de curierat din Capitală: afacerea care nu ţine cont de scumpirea benzinei

FOTO>GrapeStudio

Afacerea a pornit în 2010. Ariel, fondatorul „tribului”, s-a gândit că ar funcţiona şi în Bucureşti un serviciu care merge de mult timp prin New York ori Londra. Aşa că a pus la punct actele, a creat domeniul tribul.eu şi a început să caute comenzi şi echipă. Pe curieri i-a găsit repede: i-a racolat de la unul dintre marşurile pe bicicletă pe care le organiza în perioada respectivă.

A început cu două magazine online, pentru care a livrat două luni, până să vină iarnă. În iarnă, a oprit serviciul din cauza zăpezii- dar, în februarie, patronii celor două magazine au început să-l sune şi să-l întrebe dacă băieţii urcă iar pe bicicletă. Şi-au urcat, povesteşte Ariel: „Atunci am avut un „click”, ca să zic aşa, mi-am dat seama că lumea chiar vrea chestia asta. Până atunci eram un pic nesigur de cum o să meargă serviciul, dar faptul că m-au sunat ei pe mine m-a motivat şi m-a făcut să pornesc serios. Am căutat mai multe firme şi am umplut orașul de curieri.

cartoonstock.com


DIFERENŢA DINTRE CURIERATUL PE BICICLETĂ ŞI CEL CLASIC
Principala diferenţă între serviciul lor şi cel clasic e că livrările se desfăşoară rapid: băieţii livrează imediat ce-au primit pachetul, fără să se oprească la vreun sediu. Pot veni să preia pachetul şi în 5 minute. Comanda vine la Ariel şi el sună mai departe biciclistul care-i mai aproape de solicitant. Asta surprinde cel mai mult, spune fondatorul: „Se întâmplă des să ajungem să ridicăm pachetul şi ei nici să nu fi apucat să-l împacheteze, că nimeni nu se aşteaptă să ajungem aşa repede. Sau să ajungem la om şi el să nu fie acolo, că n-a plecat de la birou, că nu credea că ajungem înaintea lui.” Asta, dacă solicitarea vine în toiul zilei şi curierii sunt deja în oraş; dacă vine dimineaţă, se poate prelungi timpul, însă sub o oră. Odată preluată comanda, nu durează mai mult de 20 de minute s-o livreze: „Poate ar dura ceva mai mult dacă ar trebui să mergem de la cineva din sud, de pe ultima stradă şi până la IKEA, să zicem. Dar nu prea ne solicită pentru distanţe aşa mari.”

Singurele luni în care nu livrează sunt cele de iarnă: nici nu-i practic şi nici nu-i legal mersul pe bicicletă pe ninsoare. Dar, fie ploaie, fie soare, sunt gata să ridice pachete. Acestea trebuie să se încadreze însă în nişte parametri stabiliţi iniţial: orice încape într-un ghiozdan. Însă, după ce un client i-a pus să-i livreze broasca ţestoasă din zona Unirii până-n zona Tei, parametrii s-au mai schimbat un pic: „Orice încape într-un ghiozdan, nu e viu, dar nici mort şi este legal.” Au primit la un moment dat şi o păpuşă enormă pe care s-o livreze- au umblat cu păpuşa-n spate pe stradă şi-au livrat-o la destinaţie.

Pe timpul verii, au circa 10 comenzi pe zi. În primăvară şi toamnă, comenzile se dublează. Programul de lucru e între 10 şi 17, însă, de obicei, sunt solicitaţi în intervalul 12-15. 

Sunt 10 curieri, care nu lucrează cu program fix. Majoritatea sunt studenţi şi îşi fac programul de bicicletă în funcţie de facultate şi livrează în ture, fiecare când poate. Iar curieratul pe bicicletă e o opţiune practică pentru cei care vor să facă câţiva bani în plus. Un curier face circa 50-60 de comenzi pe lună şi, din comisionul pe care-l ia pentru comenzile astea, are un câştig de 600 de lei pe lună, în condiţiile în care lucrează cam trei ore pe zi.

Funcţionează şi pentru că nicio firmă de curierat din Capitală nu livrează în mai puţin de două ore şi, oricum, cei care fac livrările în două ore, au tarife duble faţă de al lor. Au creat astfel o nişă, spune Ariel:„Noi livrăm urgenţele. Şi cred că Bucureștiul avea nevoie de asta.” Îşi permit să livreze urgenţele, pentru că „am ajuns să pedalăm cu peste 25km/oră, iar media de viteză a unei mașini în Bucureşti e de 15 km/oră. Aşa că avem un avantaj de cel puţin 10 km/oră.

O livrare costă 18 lei, însă, dacă firma care face comanda susţine mişcarea Eco, comercializează produse bio sau e un ONG, tariful se reduce cu 2 lei. O parte din câştigurile lor merge la asociaţia „Mai Mult Verde”, pentru acţiuni de ecologizare- au încercat iniţial să păstreze ei o parte din profit, ca să pună rasteluri la liceele bucureştene, însă singuri e mai greu.

CUM SE DESCURCĂ ÎN TRAFICUL DIN BUCUREŞTI

cartoonstock.com

Majoritatea pistelor pentru biciclişti din Capitală sunt fie anulate, fie pline de gropi, aşa că ei merg pe stradă. Spun că, şi dacă s-ar întreţine cele care există, tot ar fi prea puţin spaţiu şi pentru pietoni şi pentru biciclişti pe acelaşi trotuar. Soluţia ar fi piste puse pe o parte ruptă din carosabil, însă Ariel nu crede că s-ar putea întâmpla asta prea curând: „Nu din cauza primarului ori raţiuni politice, dar din cauza infrastructurii. E foarte aglomerat.

Băieţii s-au obişnuit şi cu aglomeraţia din trafic şi cu şoferii nesimţiţi, însă spun că, în ultima vreme, atitudinea acestora faţă de biciclişti s-a mai schimbat: „Când am ieşit eu prima dată serios pe bicicletă, prin 2009, ca să înlocuiesc RATB-ul, am mers pe trotuar. În momentul în care mi-am făcut curaj să merg pe carosabil, oriunde eram, eram claxonat, injurat, acum de multe ori şoferii ne dau prioritate.” 

În ceea ce priveşte şoferii bucureşteni, un sondaj făcut de Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti, împreună cu organizația Optar, a arătat că cei mai mulţi dintre ei ar vrea să vadă mai multe biciclete decât maşini în următorii ani, în Capitală (video mai jos). Însă, deşi au fost câţiva care şi-au motivat alegerea prin „diminuarea poluării”, o bună parte dintre ei au dat ca răspuns bicicleta pentru că, astfel, s-ar fluidiza traficul, iar ei ar putea să circule mai uşor… cu maşina. 


 
„Filmările au fost realizate vineri, 17 aug. 2012 în Piaţa Unirii (pe Splai) în 90 de minute. Toti cei intervievaţi apar în material.”
Sursa>comunitateabicicliştilor.ro
Cookies