Campania de vaccinare anti-COVID 19 nu avansează tocmai după așteptările autorităților în unele state, astfel că autoritățile au recurs la anumite recompense pentru a-i motiva pe oameni să se vaccineze.
Țările de pe Glob încearcă să convingă cât mai mulți cetățeni să se vaccineze, pentru a evita astfel apariția unor valuri noi de infectări sau a unor noi variante de COVID 19. Contrar țintelor de vaccinare pe care și le-au impus statele, campaniile de vaccinare împotriva noului coronavirus și-au pierdut entuziasmul și în unele state aproape s-au oprit cu totul. Acest fenoment a fost întâlnit în mai multe state odată cu ridicarea restricțiilor și începerea sezonului estival.
În timp ce unele țări le oferă oamenilor fel de fel de recompense și loterii pentru a-i convinge să se vaccineze, Franța a ales să introducă obligativitatea certificatului verde pentru a accesa baruri, restaurante, cinematografe, trenuri și avioane. Astfel, a apărut așa-zisul „efect-Macron” – 4,3 milioane de francezi s-au programat pentru prima doză de vaccin, potrivit Hotnews. Deși este o măsură mai puțin populară decât tombolele și loteriile, aceasta și-a dovedit eficiența la mai puțin de o săptămână de la implementare.
Unul dintre statele care a introdus măsuri serioase de motivare a vaccinării este Hong Kong. Cu ajutorul acestora, numărul persoanelor a ajuns în ultimele 7 săptămâni la un total de 2,8 milioane de cetățeni, după ce în primele trei luni se vaccinaseră doar 1 milion de locuitori. Recompensele pentru vaccinare au fost furnizate de o serie de companii speriate de o eventuală înăsprire a restricțiilor. Astfel, cetățenii din Hong Kong s-au întrecut pentru premii în valoare de 15 milioane de dolari. La acestea se adaugă și premiile mari, care constau într-un apartament de 2 milioane de dolari, un lingou de aur sau automobile marca Tesla.
În mai multe state din SUA persoanele care nu s-au vaccinat până acum au devenit ținta campaniilor menite să le schimbe părerea. Astfel, în Virginia de Vest, de exemplu, autoritățile au făcut apel la pasiunea cetățenilor săi, oferindu-le puști de vânătoare. California – conștientă că mulți dintre ezitanți provin din familii sărace care nu își permit să piardă o zi de muncă – au ales să le ofere 2 milioane de tichete pentru cumpărături.
Între timp, în Ohio, în prima săptămână după anunțarea premiului de un milion de dolari (câștigat ulterior de un tânăr de 22 de ani) și a diferitelor burse universitare, vaccinările au crescut cu 28%, pentru a reveni apoi la o creștere moderată. Specialiștii din lumea marketingului au ajuns la concluzia că cele mai potrivite recompense ar fi cele imediate, nu neapărat cele consistente. Spre exemplu, alte recompense care au primit un răspuns pozitiv din partea celor reticenți la vaccinare au fost cele lansate de lanțul Krispy Kreme, care le oferă celor vaccinați câte o gogoașă pe zi, pentru tot restul vieții celor vaccinați, dar și cele lansate de grădinițele sau centrele de joacă private, care oferă celor cu un program extrem de aglomerat câteva ore în care au grijă de copiii acestora, timp în care părinții se pot vaccina anti COVID 19.
Recompensele extrem de consistente pot fi o sabie cu două tăișuri, deoarece unele persoane ar putea considera că vaccinarea este atât de periculoasă încât trebuie ca autoritățile să plătească cu bani serioși cetățenii pentru a se imuniza.
În Italia, de pildă, unele localități din Sicilia au oferit o sticlă de ulei de măsline pentru persoanele vaccinate, în timp ce în Messina cetățenii au primit un voucher în valoare de 50 de eurocenți pentru a-și cumpăra o bere.
În Rusia, în schimb, s-au extras săptămânal cinci autoturisme pentru persoanele vaccinate. În România, la Bran, cei vaccinați la centrul de la Castel au putut vizita gratuit casa lui Dracula. În Israel, cei reticenți au primit o băutură răcoritoare și o felie de pizza. Nu în ultimul rând, în China, cei vaccinați au primit 24 de ouă și o găină.