BAZAR

Distracţii pentru angajaţii bucureşteni: de la dărâmat marfa din rafturi la joaca de-a piratul

Pe lângă propunerile pentru timpul liber, pasionaţii de dezbateri, cei care vor să înveţe cum să gestioneze mai bine relaţiile cu ceilalţi, să îşi îmbunătăţească prestaţia în public sau să intre cu prietenii într-o cursă cu obstacole prin Centrul Vechi pot participa la sesiunile propuse de Life after Work.

Elena Marineci şi Horia Codrean, foşti colegi de facultate, au pus bazele acestui business, care se adresează celor care au un stil de viaţă monoton după programul de lucru. Cum mulţi dintre angajaţii corporaţiilor sunt, de regulă, ”decoloraţi, nu mai au zvâcul de dinainte”, nu ştiu unde să caute activităţi pe care să le desfăşoare în timpul liber, cei doi foşti colegi de facultate vin cu propuneri menite să schimbe monotonia de după serviciu. Corporatiştii cu gulere albe par să fie principalul public ţintă al iniţiatorilor proiectului.

Marineci susţine că, atunci când sesiunile de dezvoltare personală se fac pe baza unei invitaţii la joacă, totul este mai relaxat, iar creierul este mult mai degajat şi dispus să primească informaţiile şi să le asimileze.

Începând din 2011, proiectul a prins contur şi a ajuns la forma actuală, separată în trei linii de business: Family Life – la care părinţii şi copii iau parte la evenimente şi activităţi prin care se explorează reciproc şi interacţionează diferit -, Bring Life back at Work – arie destinată companiilor, care vor să acceseze soluţii multiple pentru energizarea angajaţilor -, şi Fun after Work – linia destinată curioşilor care vor să îşi petreacă altfel timpul liber.

Cei care vin la funshop-urile Fun after work pot participa la sesiuni de creativitate, Debate, Visual Thinking, Time Engineering, Public Speaking – (throw) Storytelling, Teatru de improvizaţie sau Urban Challenge. Funshop-urile, a căror denumire vine de la termenul workshop-uri, sunt cursuri prin care oamenii învaţă cum să se distreze în timpul liber, dar şi cum să îşi dezvolte anumite abilităţi. Un funshop costă, de regulă, între 250 de lei şi 300 de lei, pentru patru – şase şedinţe, care se desfăşoară după programul de lucru, în intervalul orar 19:00 – 22:00, sau în week-end.

În ce constau funshop-urile

”La teatrul de improvizaţie practic tu ştii că ai de construit o poveste, dar nu ştii care va fi titlul acesteia şi brusc afli titlul poveştii, unul dintre colegii tăi spune că este vorba despre Mărie, care lucra în fân şi se gândea că vrea să viziteze New York-ul, şi după aceea trebuie să continui tu povestea fără să ai vreo idee despre ce voia omul să spună în povestea sa. Astfel, se educă, practic, un muşchi, care te ajută să fii atent la colegi pentru că nu funcţionează decât dacă echipa lucrează împreună. De asemenea, îţi dai seama că e ok să nu fi pregătit dacă eşti mai control free, că e ok să nu ai tot planul de la A la Z pentru că poţi improviza pe parcurs, iar dacă te antrenezi, rămâi uimit de cât de relaxat vei fi în restul situaţiilor din viaţă”, explică Marineci.

La funshop-ul de Visual Thinking participanţii pot exprima idei prin desene. Horia susţine că oamenii nu trebuie să aibă talent ca să facă asta, ci trebuie doar să utilizeze concepte simple de reprezentări grafice, şi astfel vor învăţa să facă prezentări interesante, cu aplicabilitate în multe domenii. El mai spune că oamenii îşi vor exersa aceste abilităţi şi le vor putea folosi în mod clar.

Urban Challenge este un alt program drag lui Horia. Acesta spune că funshop-ul este o provocare amuzantă, distractivă şi care le dă satisfacţii participanţilor. Concret, Urban Challenge este o cursă cu obstacole în care echipele trebuie să îndeplinească anumite sarcini într-un tip limitat. De exemplu, la una dintre probe, participanţii trebuie să dărâme marfa de pe rafturile din magazin şi, ca să demonstreze că au îndeplinit sarcina, trebuie să se fotografieze sau să se filmeze în timp ce dărâmă produsele. De regulă, organizatorii aleg Centrul Vechi pentru Urban Challenge fiindcă ”este foarte ofertantă zona” pentru acest tip de activităţi.

La o altă probă din cursa cu obstacole, oamenii pot juca, în public, de exemplu, rolul căpitanului Jack Sparrow din pelicula Piraţii din Caraibe.

Horia spune că aceste provocări sunt generale, dar şi creative, menite să îi facă pe participanţi să gândească ”out of the box”. Chiar dacă punctajul pentru fiecare probă este limitat, organizatorii oferă un bonus de puncte celor care sunt creativi şi vin cu soluţii ingenioase pentru depăşirea probelor. Iniţial, mulţi refuză să intre în cursa cu obstacole pentru că asta presupune, printre altele, ca ei să poarte discuţii cu persoane necunoscute, să obţină ceva de la acestea, practic, să răspundă unor provocări pe care nu le-ar accepta, în viaţa de zi cu zi, nici în ruptul capului.

Ce spun participanţii despre funshop-uri

Corina Pop, în vârstă de 27 de ani, Partener Coordinator Human Invest, a participat la funshop-ul re-Crează-te, despre care spune că este un curs jucăuş şi serios, în acelaşi timp, şi care aduce creativatatea mai aproape de toţi cei care nu sunt înzestraţi cu ”talente speciale”. ”Mi-a plăcut foarte mult re-Crează-te pentru că ne-a pus la dispoziţie instrumente, provocări şi un spaţiu în care fiecare dintre noi să se simtă confortabil şi să-şi lase imaginaţia să zboare. În plus, am luat şi câteva idei “la pachet”, pentru a le folosi după curs”, a precizat Corina Pop, pentru B365.ro.

Tânăra spune că urmăreşte activitatea companiei încă de la început şi a aşteptat cursul de care avea nevoie. Potrivit Corinei Pop, acest curs se bazează pe interacţiunea cu şi dintre participanţi şi că unul dintre principalele roluri pe care l-a avut a fost acela de a contribui cu ideile sale pe tot parcursul celor patru şedinţe. Femeia spune că ar mai vrea să participe la funshop-ul de Debate fiindcă trebuie să aibă abilităţi dezvoltate de persuasiune şi argumentare. Aceasta coordonează comunitatea de traineri a companiei Human Invest şi relaţia cu partenerii internaţionali, dar are şi o mică afacere pe care o dezvoltă, iar în ambele cazuri comunicarea este critică.

O altă femeie, în vârstă de 33 de ani, a căutat o bună perioadă de timp un loc în care să înveţe şi să practice Debate pentru dezvoltarea sa personală. Când a aflat că în România nu există un curs de debate – metodă interactivă de argumentare şi dezbatere, pentru adulţi – tânăra a rămas dezamăgită. Mai târziu, după multe căutari şi încercări, aceasta a decoperit Life after work şi aşa a reuşit să facă ceea ce işi dorea.

Femeia a fost atât de mulţumită de funshop încât abia aşteaptă să reia şedinţele de Debate. ”M-am “jucat” pe diverse teme de debate cu colegii de grupă, am făcut exerciţii de dicţie şi postură (body language), m-am distrat pe seama exerciţiilor, care, bineînţeles nu mi-au ieşit de la început. Am ascultat, am notat, am întrebat ce nu am înţeles, pentru ca în final să ajung să fac debate asemănător cu cel făcut de oamenii bine pregătiţi. Am fost, pe rând, negător şi afirmator şi mi-a plăcut”, a declarat tânăra.

Aceasta a adus argumente pro, iar apoi contra, în privinţa introducerii votului obligatoriu, pentru acceptarea experimentelor pe animale, dar şi asupra introducerii uniformei obligatorii în şcoli. Tânăra şi-ar dori să participe şi la funshop-ul de improvizaţie teatrală, activitate care, crede ea, i-ar permite să se destindă şi să îşi dezmorţească latura creativă. I-ar plăcea să practice şi Visual Thinking pentru că îi sună bine şi crede, de asemenea, că ar putea să îşi dezvolte anumite abilităţi.

Marineci şi Codrean au organizat Urban Challenge în funcţie de dorinţele clienţilor, fie pentru energizarea echipelor de vânzări, ori pentru cei care au vrut să îşi sărbătorească altfel ziua de naştere sau pentru realizarea unei campanii de PR pentru lansarea unui film.

Ideea de a aduce joaca în dezvoltarea umană vor să o extindă la nivelul întregii ţări, prin franciză, şi să se conecteze şi cu companiile de profil din întreaga lume. Cei doi antreprenori au primit invitaţii pentru expansiunea activităţii, atât din partea celor care locuiesc în oraşele mari ale ţării, cât şi din partea străinilor, dar înainte de a se extinde, aceştia vor să creeze mai întâi un sistem care să funcţioneze, în Capitală, şi fără ei.

Companiile, care au ales să colaboreze cu Life After work pentru derularea unor evenimente activează în diverse domenii, de la industria bancară, companii de contabilitate şi până la jucătorii din piaţa lactatelor, a distribuţiei de film sau a vopselurilor.

Elena Marineci a fost nominalizată în proiectul Avon ”125 de femei pentru schimbare” şi a fost speaker la primul eveniment TEDxYouth @ Bucharest, din acest an, conferinţă organizată sub licenţa TED global, o organizaţie non-profit devotată ideilor care merită împărtăşite. TED este, în prezent, o conferinţă globală, care îi invită anual pe liderii lumii să îşi prezinte ideile în 18 minute. Printre vorbitorii TED se numără şi Bill Gates, Al Gore, Jane Goodall, Elizabeth Gilbert, Sir Richard Branson, Nandan Nilekani, Phillipe Stark, Ngozi Okonjo-Iweala, Isabel Allende şi Gordon Brown.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button