Cum devii manipulatoare, instigatoare, primitivă și rea ca Elena Ceaușescu? Elvira Deatcu este “Cabinetul 2” în Spy/Master, serial HBO inspirat de fuga lui Pacepa I INTERVIU

12 mai 2023
302 Afișari
Cum devii manipulatoare, instigatoare, primitivă și rea ca Elena Ceaușescu? Elvira Deatcu este “Cabinetul 2” în Spy/Master, serial HBO inspirat de fuga lui Pacepa I INTERVIU
Cum devii manipulatoare, instigatoare, primitivă și rea ca Elena Ceaușescu? Elvira Deatcu este “Cabinetul 2” în Spy/Master, film HBO inspirat de fuga lui Pacepa I INTERVIU | Foto credit: HBO MAX.

«Aloo? Alooo? Așezați-vă liniștiți, la locurili voastre! Liniștee, liniștee, așezați-vă liniștiți!». Din 19 mai, HBO Max va difuza în premieră mondială serialul Spy/ Master, inspirat dintr-o întâmplare reală, un fapt care-a devastat aparatul de stat comunist și i-a făcut pe soții Ceaușescu să spumege de furie: defectarea generalului Mihai Pacepa la CIA, în anul 1978.

Spy/ Master este o poveste captivantă de spionaj, cu personaje inspirate din realitate; Claudiu Bleonț se transformă în Ceaușescu, iar Elvira Deatcu în savantă de renume mondial. Cum a reușit actrița să exprime vorbirea, mersul, postura și răutățile Elenei Ceaușescu, mai jos.

SPY MASTER
Foto credit: HBO MAX.

Alec Secăreanu interpretează rolul personajului inspirat din viața și faptele generalului Mihai Pacepa

Povestea creată de Adina Sădeanu și Kirsten Peters este plasată la apogeul Războiului Rece și acoperă o săptămână din viața personajului fictiv Victor Godeanu, interpretat de Alec Secăreanu (God’s Own Country, Ammonite, Happy Valley), mâna dreaptă a lui Nicolae Ceaușescu și cel mai important consilier al acestuia. Totuși, Godeanu are un secret. Este agent dublu și trebuie să scape din România și de Ceaușescu înainte ca acoperirea lui să fie compromisă. Având o singură șansă pentru a rămâne în viață, Victor Godeanu se folosește de o călătorie diplomatică în Germania pentru a fugi în Statele Unite. Ajutat de o agentă Stasi sub acoperire și, totodată, fostă iubită (Svenja Jung, Deutschland ’89), dar și de un agent CIA (Parker Sawyers, Southside with You), Godeanu trebuie să evite agenții KGB și spionii propriei țări (Ana Ularu și Laurențiu Bănescu), conștient că dezertarea îi pune familia lăsată în urmă în pericol de moarte”, anunță echipa de comunicare Spy/ Master.

spy, master
Elvira Deatcu și Claudiu Bleonț in Spy/Master. Foto credit: Peter Varsics, HBO_MAX.

Mai jos, interviul cu Claudiu Bleonț: 

Primele două episoade ale serialului au fost prezentate în premieră la Festivalul de Film de la Berlin în cadrul Berlinale Series

Scenariul serialului de șase episoade a fost ales câștigător în urma concursului național organizat în România de HBO, “Write a Screenplay For…”. Spy/Master este produs de Proton Cinema și Mobra Films pentru HBO Max. Primele două episoade ale serialului au fost prezentate în premieră la Festivalul de Film de la Berlin în cadrul Berlinale Series, în februarie. Ambele episoade vor fi disponibile la nivel global pe platforma HBO Max din 19 mai, urmând ca restul de patru episoade să fie difuzate săptămânal, pe rând, iar spre finalul verii să fie difuzate și pe Warner TV Serie în Germania.

Claudiu Bleonț: Când mi-au făcut bucla lui Ceaușescu, m-am uitat în oglindă și eram el. Interviu cu „dictatorul” din Spy/Master, serialul HBO despre fuga lui Pacepa. Foto credit: Orbital Strangers
Alec Secăreanu (Pacepa) șs Claudiu Bleonț ( Nicolae Ceaușescu) in Spy/Master. Foto credit: Orbital Strangers.

Cu toții avem o imagine a Elenei Ceaușescu, poate că am auzit-o ținând un discurs, dar erau discursuri oficiale, scrise de altcineva; nu știm, de fapt, cum vorbea”

B365.ro: Cum v-ați pregătit pentru rol, cum ați intrat în rol, mai ales că este o responsabilitate să jucați un personaj inspirat din adevărata Elena Ceaușescu-Cabinetul 2.

Elvira Deatcu: A fost foarte anevoios, chiar a fost o provocare. Îți dorești ca actor să fii cât mai bun, vrei ca întâlnirea cu un personaj să te solicite din toate punctele de vedere, dar a fost foarte greu. Cu toții avem o imagine a Elenei Ceaușescu, poate că am și am auzit-o ținând un discurs, dar erau discursuri oficiale, scrise de altcineva, nu puteau fi un reper pentru interpretarea mea. Așa că am cumpărat cartea lui Mihai Pacepa, “Orizonturi Roșii”, am citit-o, mi-am făcut o mie și una de notițe, dar acolo era un singur adevăr, cel al lui Pacepa, unul care poate fi pus la îndoială.

actrita elira deatcu
Elvira Deatcu. Foto credit: Stefan Popescu.
spy master
Alec Secăreanu (Pacepa) in Spy/Master. Foto credit: HBO MAX.
Pacepa spunea că Elena Ceaușescu avea dinții galbeni și atunci când râdea i se vedeau gingiile. Dar câți dintre noi, muritorii de rând, am văzut-o râzînd, câți i-au văzut gingiile?”

B365.ro: Generalul Mihai Pacepa a controlat total toate intervențiile sale publice de după anul 1989. Toate interviurile pe care le-a dat au fost puse în scenă de el, nu-i vedeam niciodată chipul. Pacepa a scris istoria așa cum i-a convenit. A murit de Covid în 2021 și, astfel, toate adevărurile au fost îngropate. Nu ați putut folosi nicio informație din “Orizonturi Roșii”?

Evira Deatcu:  Ba da, dar am aflat un adevăr care venea dintr-o singură direcție și nu putea fi probat din mai multe surse. Am găsit în cartea lui câteva referințe despre cuplul Ceaușescu, dar nu le-am putut folosi. La un moment dat spune că Elena Ceaușescu avea dinții galbeni și atunci când râdea i se vedeau gingiile. Dar câți dintre noi, muritorii de rând, am văzut-o pe Elena Ceaușescu râzând, câți i-au văzut gingiile? Poate că am văzut-o zâmbind și cam atât. De aceea am stat destul de mult de vorbă cu partenerul meu din Spy/Master, Claudiu Bleonț, despre caracterele celor doi, ne-am ajutat unul pe celălalt în cercetarea aceasta pe care am făcut-o împreună. Am văzut cele câteva documentare care există pe internet despre cuplul Ceaușescu și m-am uitat mult la fotografiile cu cei doi, am studiat tot ce am găsit pe net. A fost complicat, pentru că sunt personaje prin excelență negative și, oricât de tare mi-ar plăcea mie să le joc, fără referințe concrete, este foarte greu să redai personaje istorice datate. Poate că fizic există o asemenare între mine și Elena Ceaușescu, dar problema a fost sursele de informare care mi-au lipsit.

Elvira Deatcu în rolul Elenei Ceaușescu în
Foto credit: HBO MAX
Se pare că este un adevăr istoric faptul că Pacepa își permitea să se tutuiască cu Ceaușestii, li se adresa pe numele mic: Nicolae și Elena”

B365.ro: Nu am înțeles de ce Alec Secăreanu, personaj inspirat din realul Mihai Pacepa, se tutuiește cu personajele inspirate din Elena și Nicolae Ceaușescu. Era posibil să se tutuiasca? Mi s-a părut nefiresc.

Elvira Deatcu: Nu este chiar nefiresc. Am înțeles de la scenarista Spy/Master, Adina Sădeanu, că exista această raportare între ei. Că Pacepa era singurul personaj înalt din zona puterii care își permitea să li se adreseze celor doi pe numele mic. Uneori, în funcție de starea în care îi prindea, avea curajul să-i tutuiasca, se pare că este un adevăr istoric.

B365.ro: Cum au fost realizate costumele? Purtați haine de epocă din acea perioadă, anii ’70-’80.

Elvira Deatcu: Am avut o minune de colaboratoare, Sosa Juristovszky, care a studiat foarte mult în arhive aceste costume, marea lor majoritate au fost închiriate. A fost un challange pentru ea. Fiind închiriate, costumele nu aveau voie să fie modificate, decât în măsura în care puteau să revină la tiparul inițial.

Am înțeles că soții Ceaușescu erau foarte speriați de prezența aparaturii de climatizare, așa că nu aveau aer condiționat la Palatul de la Snagov, iar noi am filmat vara”

B365.ro: Deci a trebuit să încăpeți în acele haine de epocă?

Elvira Deatcu: Exact. Sosa Juristovszky a căutat să reflecte prin costume perioada anilor 70-80. Chiar râdeam cu ea, că multe haine erau din plastic și noi am filmat mult vara, în spații unde nu exista aer condiționat, pentru că în Palatul lui Ceaușescu de la Snagov nu s-a montat niciodată aer condiționat. Am înțeles că soții Ceaușescu erau foarte speriați de prezența aparaturii de climatizare. Cel puțin un costum mi l-a făcut având referințe după fotografii, era un costum vernil, am și văzut imagini cu Elena Ceaușescu coborând dintr-un avion în acest splendid costum vernil, compus din pantaloni și o jachetă.

Nu știm cum era Elena Ceaușescu la micul dejun cu copiii ei, îmi imaginez că nu era la fel de harpie”

B365.ro: Cum este personajul interpretat de dumneavoastră? Am văzut că îi plac sarmalele și controlează tot ce mișcă, le domină pe nevestele securiștilor și toată viața lor privată. Ea hotărăște dacă “Roșcata” e bună sau nu.

Elvira Deatcu: Da, îi plac sarmalele. Problema este că, atunci când joci un personaj negativ, nu îl poți arăta negativ până la capăt, cel puțin așa am învățat eu la școală de la profesorul meu, Mircea Albulescu. Lucram Shakespeare cu domnul Albulescu, vorbeam despre Yago, și ne spunea că oamenii nu sunt numai negativi și pozitivi, că trebuie să găsești balanța, măsura corectă a lucrurilor. Poate că Yago se emoționa atunci când mirosea o floare. Nu știm cum era Elena Ceaușescu la micul dejun, cu copiii ei, îmi imaginez că nu era la fel de harpie. Am văzut multe fotografii cu ei în drumeții, râdeau împreună, erau o familie și se vedea că Elena are o stare bună în prezența copiilor. Mai târziu, însă, i-a plăcut foarte tare să facă parte din viața lor și să o controleze.

SPY MASTER
„A fost minunat să fac parte dintr-o echipă atât de profesionistă, cu un casting internațional”. Foto credit: Peter Varsics.
M-am gândit mult la poziția corpului personajului, pentru că și asta spune ceva despre el: cum își lăsa burta să cadă, cum stătea cu umerii, cum mergea”

Elvira Deatcu: În Spy/Master apare Zoia Ceaușescu și se simte că are o relație încordată cu mama ei. Elena, fiind nemulțumită de partenerul Zoiei, încearcă prin Pacepa să îi distrugă legătura. În rest, apar numai secvențe în care ea este manipulatoare, instigatoare, primitivă și rea. Și acesta a fost un pariu, Elena Ceaușescu era totuși un om fără lecturi, deși fusese declarată multilateral dezvoltată. Textul pe care îl spune personajul era corect scris gramatical în scenariu, dar m-am gândit la cum ar putea să sune limba română vorbită de Elena Ceaușescu. Am sugerat să introduc -uri, -uri, pă mine, dă mine, care să fie un semn pentru lipsa ei de educație. Am folosit de două ori și niște dezacorduri, dar nu am vrut să abuzez pentru că nu știm cum vorbea în realitate. Am vrut să fie doar niște semne, fără să abuzez de ele; cine le aude, bine. Am folosit și un anume fel de a fraza. În rest, m-am gândit mai mult la poziția corpului ei, pentru că și asta spune ceva despre un personaj, cum își lăsa burta să cadă, cum stătea cu umerii, cum mergea.

Elvira Deatcu, Elena Ceaușescu în
Foto credit: Stefan Popescu.
Aveam nevoie de o anumită pieptănătură a personajului; Elena Ceaușescu a adoptat mai târziu acel coc pe care-l știm cu toții”

B365.ro: Cum a fost experiența de a lucra cu cineștii străini? Ați învățat lucruri noi?

Elvira Deatcu: A fost o echipă de superprofesioniști. Pentru mine s-a ajuns la soluția să port perucă, deoarece eram prinsă și în alte proiecte și trebuia să păstrez aceeași lungime a părului. Am lucrat cu cea mai bună hair design din Ungaria, Gabriella Vincze, aveam nevoie de o anumită pieptănătură a Elenei Ceaușescu, pentru că, se pare, că mai târziu a adoptat acel coc pe care-l știu toți românii. A fost minunat să fac parte dintr-o echipă atât de profesionistă, cu un casting internațional. Un lucru remarcabil este faptul că regizorul Spy/Master, Christopher Smith, și-a dorit foarte tare ca actorii să fie nativi, să joace în limba lor. Se vorbește mult în română, în rusă pentru secvențele cu spionii KGB, în germană vorbesc spionii Stasi, iar personajele CIA sunt interpretate de actori britanici și americani. Acest fapt este un plus al serialului.

“Am prins puțin din comunism, eram copil și nu simțeam greutatea și gravitatea faptului că trebuia să stau la cozi enorme ca să cumpăr hârtie igienică”

B365.ro: Ați prins puțin din comunism?

Elvira Deatcu: La revoluție nu împlinisem 18 ani. Nu am amintiri triste din perioada comunistă, dar îmi aduc aminte cum lăsam rând la cozi prin cartier. Țin minte că o sunam pe mama, care era la serviciu, și o întrebam dacă avem nevoie de hârtie igienică, de unt, de brânză de vaci. Eu eram cea care stătea la coadă și eram de mare ajutor, îmi lăsam rând la toți pensionarii din cartier, la toate punctele importante din oraș, unde știam că o să se bage ceva. Șervețele, făină, tot. Sunt singurele mele amintiri, însă la vârsta aceea nu simțeam greutatea și gravitatea faptului că trebuia să stau la cozi enorme ca să cumpăr hârtie igienică. Mă amuzam, eram cu alți copii din cartier și mi se părea firesc că trebuie să fac asta. Am avut ambele perechi de bunici la țară, la Bistrița și Tîrgu Jiu, și în preajma lor mi-am păstrat curățenia sufletească și naivitatea.

Am stat și am probat nenumărate eșarfe până să găsim una care să semene cu baticul Elenei Ceaușescu, unul pe care îl purta într-o fotografie alb negru”

B365.ro: Oare cum va percepe filmul publicul român Spy/ Master?De ce să vadă filmul?

Elvira Deatcu: Sunt chiar curioasă cum vor primi serialul. Cred că vor fi foarte interesați de subiect în sine, în primul rând, apoi pentru că este o poveste de spionaj foarte bine scrisă, este extrem de bine filmat serialul. Am văzut primul episod și redă foarte bine atmosfera din acea epocă. În plus, regizorul și scenariștii au acordat o foarte mare atenție detaliilor. Am stat și am probat nenumărate eșarfe până să găsim una care să semene cu baticul Elenei Ceaușescu, unul pe care îl purta într-o fotografie alb negru. Mi se părea de domeniul fantasticului să stau atât de mult timp la o probă, ca să alegem niște ochelari de soare pe care îi purta Elena Ceaușescu pe barcă, pe lac la Snagov. Și-au dorit foarte tare cineaștii Spy Master să redea adevărul istoric.

Cum devii manipulatoare, instigatoare, primitivă și rea ca Elena Ceaușescu? Elvira Deatcu este “Cabinetul 2” în Spy/Master, film HBO inspirat de fuga lui Pacepa I INTERVIU

Spy/Master este creat și scris de Adina Sădeanu și Kirsten Peters, regizat de Christopher Smith (Temple, Alex Rider), iar imaginea este semnată de Ben Wheeler BSC (The Tourist, The Baby) și Ádám Fillenz HCA (Hier, Battle: Freestyle). Antony Root și Johnathan Young sunt producători executivi HBO Max, iar Ioanina Pavel producător creativ. Anke Greifeneder este producător executiv pentru Warner TV Serie. Viktória Petrányi și Judit Sós sunt producătoarele Proton Cinema, iar Tudor Reu este producătorul din partea Mobra Films.

Cookies