Cum funcţionează „creierul” reţelei de metrou din Capitală GALERIE FOTO

de:
18 nov. 2012
2 Afișari
Cum funcţionează

Dispeceratul central al reţelei de metrou se află chiar în dreapta turnicheţilor de intrare în staţia Unirii 1. Aici există două camere de control, una a liniilor M1 şi M3 şi alta, separată, care controlează liniile M2 şi M4.  De aici, angajaţii Metrorex veghează la buna circulaţie a vagoanelor de metrou şi gestionează eventualele probleme cu care acestea se confruntă pe traseu. 

Intrarea vizitatorilor în camera de control se face în grupuri de mai multe persoane, care sunt ghidate apoi de un angajat al Metrorex. Acesta le povesteşte vizitatorilor funcţiile panoului de control şi alte informaţii despre metroul bucureştean.

Pe panoul imens de pe peretele camerei de control se pot urmări toate trenurile de metrou de pe reţea, ele fiind reprezentate pe hartă de segmente de linii roşii. Angajaţii compară locaţia reală a garniturilor de metrou cu foaia de parcurs şi cu aglomeraţia din staţii şi acţionează pentru a remedia diferenţele de timpi.

De asemenea, angajaţii din camera de control au la dispoziţie şi imagini video din toate staţiile, gestionează anumite defecţiuni, ghidează metrourile spre depouri, şi pot acţiona macazurile sau pot lua direct legătura cu orice conductor de garnitură de metrou de pe traseu, dacă situaţia o cere.

Conform explicaţiilor furnizate de „ghidul” Metrorex, sistemul folosit pentru circulaţia trenurilor de tip Bombardier este „ultimul pas înainte de pilotul automat”. Astfel, trenurile se conduc practic aproape singure, apreciază automat distanţa până la trenul următor de pe linie, macaz sau staţie şi încetinesc sau accelerează în concordonaţă. În mod normal, singura îndeletnicire a conductorului este închiderea şi deschiderea uşilor.

Totuşi, trenurile mai vechi de tip IVA (Întreprinderea de vagoane Arad) nu deţin acest sistem. Din acest motiv, trenurile IVA nu pot pleca din staţie decât în momentul în care nu mai există niciun tren pe traseu până la staţia următoare. 

Tot ghidul Metrorex povesteşte că trenurile de metrou staţionează adesea înainte de intrarea în staţia Pipera pentru că trebuie să aştepte trenurile din faţa lor care întorc. 

Ziua porţilor deschise la metroul bucureştean este la a treia ediţe, fiind organizată prima oară în 2009. Evenimentul este organizat în cadrul festivităţilor de aniversare a primei linii de metrou din Bucureşti, între Timpuri Noi și Semănătoarea, inaugurată pe 16 noiembrie 1979.

 

În cadrul aceloraşi festivităţi, peronul staţiei de metrou Unirii 1 a găzduit duminică şi un spectacol omagial susţinut de Teatrul Masca – Statui vivante şi un concert de vioară şi violoncel.

Cookies