Cum arată Dispeceratul Metrorex, locul în care se coordonează activitatea metroului bucureştean.FOTO

de:
19 nov. 2014
457 afișări
Cum arată Dispeceratul Metrorex, locul în care se coordonează activitatea metroului bucureştean.FOTO

De mai bine de 35 de ani, la Dispeceratul Central al Metrorex se lucrează non-stop, pentru că activitatea metroului trebuie coordonată atât ziua, cât şi noaptea, când se lucrează în subteran. „Aici în permanenţă lucrează cineva, şi zi şi noapte. Activitatea la dispecerat nu începe la o oră, ci se lucrează în permanenţă”, spune Valentin Bădău, şeful dispeceratului, care lucrează în cadrul companiei care gestionează transportul în comun din subteran încă din 1977.

Valentin Bădău a fost cel care, miercuri, le-a explicat curioşilor, jurnalişti şi nu numai, cum se lucrează la Dispeceratul Central al Metrorex, locul în care se coordonează activitatea metroului bucureştean.

Activitatea celor care se asigură că trenurile de metrou circulă normal este împărţită astfel: într-o încăpere se urmăreşte circulaţia trenurilor pe Magistralele 1 şi 3, iar în cealaltă încăpere se urmăreşte circulaţia trenurilor pe Magistralele 1 şi 4. Pe panourile din dispecerat se poate vedea în orice moment ce trenuri sunt pe linii şi unde se află fiecare, astfel încât să se poată respecta intervalul de succedare. Dacă se observă vreo anomalie se transmite automat informaţia către sistemul automat de conducere al trenului.

„Trenul funcţionează în sistem automat, primeşte informaţia şi apoi ştie ce trebuie să facă. Pleacă, merge cum vrea el, opreşte, în funcţie de condiţiile care i se transmit din dispecerat. Totul ţine de siguranţa circulaţiei. Trenurile pot fi manevrate prin comandă locală sau de la dispecer. Dacă se întâmplă ceva pe traseu, trenul frânează. Din cauza asta, de multe ori, trenul frânează, iar lumea se întreabă de ce a frânat. Nu e de vină mecanicul, ci totul ţine de ce i se transmite din dispecerat. Trenul opreşte la peron, la punct fix, mecanicul nu face nimic. Sunt situaţii în care conduce şi mecanicul, dar alea sunt excepţii. Trenurile circulă după un grafic, în funcţie de ore. Maximum de trenuri pe Magistrala 1 este de 19 şi 13 trenuri pe Magistrala 2, apoi se mai retrag la depou, la anumite ore. Pe Magistrala 2 avem câte un tren în fiecare staţie la orele de vârf. Totul ţine de cât îţi permite instalaţia pentru că se pierde mult timp la rebrusare, la întoarcere”, a explicat Bădău.

De asemenea, la Dispeceratul Central se urmăreşte şi buna funcţionare a instalaţiei, a sistemelor de ventilaţie, a lifturilor sau a scărilor rulante din fiecare staţie şi se transmite informaţia pentru a se interveni acolo unde sunt defecţiuni.

37 de ani, în slujba metroului

Acum, Valentin Bădău se pregăteşte să iasă la pensie şi spune că din pasiune a lucrat mai bine de 37 de ani la metrou, deşi a avut uneori ocazia să plece. La început lucra tot la dispecerat la ramura Semnalizare Centralizare Bloc, pe partea de instalaţii. „E o pasiune, chiar dacă sunt şi părţi neplăcute, mai ales în ceea ce priveşte programul non-stop. Se lucrează în ture. Ei lucrează 2 zile dimineaţa, 2 zile după-amiaza şi 2 zile noaptea. Trebuie să duci o viaţă mai sportivă aici. Nu poţi să ai totul, mai ai şi câştiguri şi pierderi. La început dădeam în funcţie instalaţiile. A fost o epocă frumoasă, am lucrat pe teren. Activitatea de la metrou a fost una frumoasă. Acum nu mai e bine să spui că ai stat într-un loc de muncă de la început până la sfârşit. Oamenii întreprinzători trebuie să plece unde e mai bine, cel puţin aşa gândesc tinerii, care spun că e bine să pleci atunci când găseşti o oportunitate, că numai proştii stau într-un loc. Dar eu nu mă consider prost şi nici colegii”, spune, râzând, Valentin Bădău.

După ce a lucrat la instalaţii a fost inginer, inginer stagiar, inginer la o secţie de exploatare, şef de laborator, dispecer central şi apoi şeful dispecerilor centrali. Lucrând la metrou încă de la 1 noiembrie 1977, Bădău a prins nu numai inaugurarea primului tronson de metrou, ci şi perioada în care încă se construia prima linie de metrou din Bucureşti. „Ceauşescu venea săptămânal la metrou în faza de construcţie. La Izvor pe pereţi se făceau mereu mostre cu finisajele. Dacă nu-i plăcea ceva se dădea jos, dar nu aştepta să se facă totul. S-au băgat bani mulţi în metrou. La 19 noiembrie s-au făcut probe tehnologice cu călători. Nu s-au făcut probe cu călători ca să-i măcelărească, ci tot s-a ezitat să se dea în exploatare, pentru că au fost unele întârzieri. Inaugurarea metroului era programată iniţial în mai 1978, dar au fost probleme cu ramele de la Astra Vagoane Arad şi s-a întârziat astfel punerea în funcţiune a metroului”, a mai spus Bădău.

Metroul românesc a aniversat, pe 19 noiembrie, 35 de ani de existenta si, cu aceasta ocazie, Metrorex le-a oferit calatorilor prilejul sa descopere cum functioneaza metroul bucurestean, organizând, miercuri, între orele 10.00 – 15.00, Ziua Portilor Deschise la Dispeceratul Central Metrorex, de la statia Piata Unirii 1.

„Manifestarile prilejuite de aceasta mare sarbatoare a tuturor lucratorilor de la metrou au inceput cu proiectul „Stationati pe dreapta” realizat in parteneriat cu ONG-ul Interact Bucuresti, au continuat cu „Vizita pe santierul Magistralei 5 de metrou din Drumul Taberei – in cadrul Simpozionului National de Cai Ferate”, a urmat evenimentul omagial „Brancovenii”, ce s-a desfasurat in statia de metrou cu acelasi nume, apoi am oferit publicului un regal artistic- cinci zile de opera si balet in patru statii de metrou – Festivalul de Muzica Clasica la MetrouMETROUL ROMANESC SI METROURILE TERREI, editia a doua, cartea autorului Ilie Tanasache a avut lansarea in statia de metrou Piata Unirii 1 in prezenta unor distinsi invitati. Galeria din Galerie – proiect dezvoltat in parteneriat cu Asociatia Bucurestiul meu drag, va gazdui începând din aceasta seară (n.r – marţi) o expozitie cu si despre Metroul Romanesc la 35 de ani.

Evenimentele pe care le-am organizat îşi propun să dezvăluie aspecte din latura nevăzută a muncii lucrătorilor de la metrou şi să ofere momente de relaxare clientilor nostri, calatorii. In acelasi timp ele adauga valoare acestui spatiu public important, metroul din Bucureşti”, potrivit unui comunicat de presă remis B365.ro de Metrorex.

Cookies