Cum arată acum tunelul de metrou de la Magistrala 5 GALERIE FOTO

de:
21 oct. 2013
22 Afișari
Cum arată acum tunelul de metrou de la Magistrala 5 GALERIE FOTO

Vineri, 18 octombrie, la trei săptămâni de la punerea în funcţiune a primului TBM (Tunnel Boring Machine), botezat Varvara, mega-cârtiţa era deja la inelul 107 şi montase 12 inele în 24 de ore. În contextul în care fiecare inel măsoară 1,5 metri, rezultă că tunelul de metrou de pe Magistrala 5 Râul Doamnei – Eroilor 2 măsura, vineri, peste 160 metri lungime. Şi ultimele imagini surprinse de pe şantierul metroului de Drumul Taberei arată că tunelul de la staţia Academia Militară a avansat vizibil. Fotografiile care arată avansul „cârtiţei” uriaşe au fost postate pe forumul Metrouusor. (VEZI GALERIA FOTO)

Sursa foto: Marian Andrei – Forum Metrouusor

În timp ce utilajul forează, în urma lui se montează bolţarii care formează inelele tunelului propriu-zis. Potrivit utilizatorului subway guru, fiecare inel, care formează tunelul, măsoară 1,5 metri, iar viteza maximă, de 19,5m/zi, cu care a avansat Varvara a fost înregistrată pe 10 octombrie.

Utilizatorul forumului a mai precizat că inelele actuale, care se montează la tunelul Magistralei 5, măsoară 1,50m, iar cele montate cu scuturile vechi, cu care s-au făcut săpături la celelalte magistrale de metrou, aveau dimensiunea de 1,00m. „Sunt multe diferenţe de detaliu „esenţiale” între scutul 23 August şi TBM. Şi inelul cel vechi, dar şi inelul cel nou au 5+1 bolţari (+1 e bolţarul de cheie, care e mai mic şi e ultimul montat, pentru a închide inelul)”, a explicat utilizatorul forumului pe skyscrapercity.com.

De asemenea, săptămâna trecută au început pregătirile pentru demararea săpăturilor la cel de-al doilea tunel, cu utilajul botezat Filofteia, potrivit informaţiilor postate de Marian Andrei pe forumul Metrouusor.

În două săptămâni de la începerea săpăturilor, Varvara a înaintat 65 de metri (4 metri pe zi) de la Academia Militară, punându-se şi 50 de bolţari, iar pe 9 octombrie se afla în dreptul Bisericii Răzoare. „La mijlocul lunii noiembrie porneşte şi cea de-a doua freză, Filofteia. Vor săpa tot anul viitor pentru că vom avea banii necesari pentru a le asigura funcţionarea, după cum vom avea banii necesari pentru toate lucrările adiacente pentru că pregătim documentaţia pentru că suntem incluşi în Programul Operaţional pe Transport şi pe anul următor şi trebuie să tragem 400 de milioane de euro. În anul acesta am avut doar circa 100 de milioane de euro”, a declarat directorul general al Metrorex, Aurel Radu, pentru Economica.net.

Reprezentanţii constructorului Magistralei 5 de metrou au explicat, anterior, că TBM-urile nu pot săpa în paralel în acelaşi loc fiindcă există riscul ca tunelul să se surpe. „Cel de-al doilea TBM va începe să sape la o lună – două luni diferenţă după primul utilaj. Pornirea e întotdeauna mai grea pentru că şi maşina care e acum n-o să înainteze cu 20 metri pe zi, ci cu 5-6 metri, până îşi face rodajul, până vedem cum funcţionează, până se reglează toate elementele computerizate va merge mai încet. E normal fiindcă nici cel de-al doilea utilaj n-o să înceapă săpăturile în două săptămâni pentru că trebuie să existe minim 200 metri distanţă între ele. Din punct de vedere tehnologic, cele două utilaje nu pot săpa concomitent tunelele, acest lucru este imposibil. Peste tot în lume trebuie să meargă decalat şi să fie obligatoriu minim 200 metri una în spatele celeilalte. Gândiţi-vă ce s-ar întâmpla dacă ar ajunge amândouă în acelaşi timp la staţia Orizont să se împingă în peretele mulat. Trebuie să lucreze pe rând”, a declarat, pentru B365.ro, unul dintre reprezentanţii constructorului Magistralei 5 de metrou. Vezi mai multe detalii aici.

Astaldi este parte a consorţiului care construieşte Magistrala 5 de Metrou alături de FCC Construccion, AB Construction şi Delta ACM Antrepriză.

Cum funcţionează TBM-urile

Două utilaje de tipul Tunnel Boring Machine (TBM) vor săpa în paralel, de la Academia Militară către Drumul Taberei, pe o distanţă de 3.900 de metri, conform companiei Herrenknecht, producătoare a maşinilor de forat. Costurile pentru forările efectuate de cele 3 maşini sunt de 267 de milioane de euro, conform tunnellingjournal.com. O a treia maşină ar trebui să facă legătura în subteran cu tronsonul al doilea, Eroilor-Pantelimon.

Tunnel Boring Machine are un cap rotativ de forare de mărimea tunelului ce se construieşte, cu dinţi foarte puternici, iar pământul forat este trimis către spatele aparatului. Lungimea aparatului este de 70 de metri, iar diametrul frezei este de 6,5 metri, cu 58 de dinţi pentru forat. Maşina cântăreşte 960 de tone şi înaintează cu o viteză de 15-30 metri pe zi.

Maşinile de forare care sapă tunelurile de pe M5 au fost aduse de la Istanbul cu vaporul până la Constanţa, iar de acolo cu utilaje de mare tonaj la Bucureşti. Maşinile au fost folosite la forarea pe sub Bosfor, dar capetele de foraj folosite la Bucureşti sunt noi.

Cookies