Denia din Vinerea Mare din acest an va fi diferită față de procesiunile din alți ani, deoarece în acest an sunt în vigoare o serie de restricții din cauza stării de alertă impuse de pandemia de COVID 19. Cu toate acestea, modul în care bisericile vor desfășura slujbele nu este fundamental schimbat. Pentru o bună desfășurare a slujbelor din Săptămâna Mare, Cancelaria Sfântului Sinod a elaborat un set de îndrumări, care sunt destinate tuturor lăcașelor de cult din țară.
Vinerea Mare (Vinerea Paștilor, Vinerea Seacă sau Vinerea Patimilor) este o zi de mare doliu a întregii creștinătăți pentru că în această zi a fost răstignit și a murit Iisus Hristos, Mântuitorul lumii. Zi aliturgică, pentru că Liturghia reprezintă jertfa nesângeroasă a lui Hristos, în chipul pâinii și al vinului, iar cele două jertfe nu se pot aduce în aceeași zi. Conform tradiției, în seara acestei zile se oficiază Denia Prohodului Domnului. Acest lucru va fi diferit totuși în acest an, din cauza restricțiilor de circulație pe timp de noapte.
Potrivit basilica.ro, la Catedrala Patriarhală din București Utrenia Sâmbetei celei Mari sau Denia Prohodului Domnului de vineri, 30 aprilie, va fi oficiată tot de la ora 16:00, în aer liber, în Altarul de vară. În cadrul acestei slujbe, preoţii vor purta Sfântul Epitaf în jurul Catedralei Patriarhale.
Pentru o bună organizare a slujbei din Vinerea Mare, Cancelaria Sfântului Sinod a alcătuit un set de reguli ce trebuie respectate în toate lăcașele de cult din România ale Bisericii Ortodoxe Române. Iată care sunt cele mai importante dintre acestea:
Ceremonia principală din această zi este scoaterea Sfântului Epitaf din altar şi aşezarea lui pe o masă în mijlocul bisericii. Potrivit datinii, scoaterea Sfântului Epitaf retrăim coborârea de pe Cruce a lui Hristos şi pregătirea Trupului Său pentru înmormântare.
În Vinerea Mare, seara, se cântă Prohodul şi se înconjoară biserica cu Sfântul Epitaf, care simbolizează trupul Mântuitorului. După procesiunea din jurul bisericii, Sfântul Epitaf este aşezat pe Sfânta Masă din altar, unde rămâne pănă la Înălţare. Punerea pe Sfânta Masă reprezintă punerea Domnului în mormânt, potrivit crestinortodox.ro. La sfârşitul slujbei, preotul împarte uneori florile aduse, care erau considerate a fi bune de leac. În trecut, lumea pleca acasa cu lumânările aprinse pe drum, ca să afle şi morţii de venirea zilelor mari. Aceştia ocoleau casa de trei ori şi, atunci când intrau, se închinau, făceau câte o cruce cu lumânarea aprinsă şi păstrau lumânarea pentru vremuri negre.
Unii obişnuiesc să afume casa cu tămâie în Vinerea Mare, înconjurând-o de trei ori, în zorii acestei zile, pentru ca insectele, animalele sălbatice și bolile să nu se apropie de casă şi de pomi.