CTP, ANALIZA ACCIDENTULUI: Cum ar fi putut fi evitată tragedia aviatică de la Constanţa

de:
16 dec. 2014
0 Afișari
CTP, ANALIZA ACCIDENTULUI: Cum ar fi putut fi evitată tragedia aviatică de la Constanţa

„Cazul unui elicopter prăbușit, acum, în decembrie, în lacul Siutghiol, la o asemenea temperatură de două grade este un caz grav, de extremă urgență și unul greu de rezolvat. Însă aceaste unități ISU, inspectorate pentru situații de urgență ce fac ele, atunci când nu rezolvă situații de urgență? Și situațiile de urgență sunt rare. După părerea mea, fac exerciții, similare unor astfel de situații. Întrebarea mea este următoarea: ce fel de exercițiu? Pentru că acest exercițiu trebuia să ia în considerare toate elementele prezente în situația de față. Cu siguranță, nu au fost luate toate aceste elemente în considerare”, a declarat Cristian Tudor Popescu la Realitatea TV. 

În viziunea jurnalistului, nu a existat un exercițiu de simulare, în condițiile accidentului aviatic de la Constanța.

„De pildă, a doua întrebare: de ce era nevoie să se meargă cu autospecialele pe asfalt și cu bărci pneumatice și șalupe pe apă și nu s-a intervenit cu un hidroelicopter cu flotoare, care ar fi ajuns în mai puțin de zece minute, plecând de undeva de la o bază prevăzută a fi utilă, ca distanță, care ar fi ajuns cel mai repede? Un astfel de elicopter ameriza lângă epava elicopterului prăbușit în apă și ar fi putut să îi salveze pe cei care mai puteau fi salvați. Ramân la chestiunea exercițiului. În exercițiu trebuia inclusă ideea cu data cunoscută pe care a invocat-o purtătorul de cuvânt al MAI și anume, cele 10-12 minute cât supraviețuiesc cei aflați în apa de două grade. Eu nu cred că s-a întâmplat acest lucru în exercițiul respctiv. Nu s-a făcut un exercițiu în condițiile acestui accident, un accident posibil care putea fi imaginat și simulat”, a afirmat Cristian Tudor Popescu.

Pe de altă parte, o altă întrebare pe care o înaintează jurnalistul vizează utilizarea vestelor de salvare gonflabile, care dacă ar fi fost purtate de membrii echipajului, în viziunea gazetarului, aceștia și-ar fi prelungi timpul de supraviețuire.

„Mai am o întrebare: au avut cei din elicopter veste de salvare gonflabile? Pentru că dacă ai veste de salvare și la prăbușire nu îți pierzi cunoștința, cum înțeleg că a fost cazul, cel puțin cu doamna doctor Vizireanu, atunci poți să îți miști mâinile și picioarele, având vestea umflată pe tine și nu îngheți atât de repede. Te duci chiar spre mal și îți prelungești timpul de supraviețuire. Nu știu de ce nu s-a întâmplat așa”, a mai spus gazetarul.

Totodată, Cristian Tudor Popescu a criticat atitudinea secretarului de stat în MAI, Raed Arafat, despre care afirmă că „a fost preocupat să găsească justificări la orice”.

„Și ultima constatare pe care o fac, firește, totul trebuie analizat acolo, nu îmi place să comentez, în mod detaliat, lucruri de soiul ăsta, nu pot decât să zic lucruri de bun-simț. Acolo trebuie o anchetă foarte clară, în care să se vadă ce a funcționat și ce nu. E prima dată când nu îmi place comportamentul doctorului Raed Arafat, un om pe care îl apreciez în mod deosebit. A fost preocupat să găsească justificări la orice, în tot ce l-am văzut. Ori, au murit patru oameni. Nu poți să fii atât de sigur și de preocupat de justificări, când au murit patru oameni. Nu poți să nu îți pui întrebarea oare, ‘noi nu am greșit undeva, din moment ce acești oameni au murit?’ Nu am văzut această întrebare la domnul Raed Arafat”, a comentat jurnalistul.

Mai mult, ziaristul este de părere că oamenii vor rămâne cu convingerea că șansele de salvare, din astfel de accidente, luând în calcul modul în care au intervenit autoritățile române, sunt aproape nule.

„Bineînțeles ca este aberant să spui lucrul ăsta, că totul a fost perfect și să faci demiteri, imediat după aceea. Indiferent de rezultatul acestei anchete, cine va mai fi demis sau sancționat, populația României, oamenii obișnuiți ca mine, ca dumneavoastră, rămân cu convingerea că dacă se mai produce încă un accident, ca ăla din Apuseni, ca ăla din Siutghiol, și dacă se vor mai produce cinci sau încă zece astfel de accidente, șansele ca să moară toți cei implicați în accident sunt aproape de 100 la sută, în condițiile funcționării organelor de intervenție, pe teritoriul României”, a mai spus Cristian Tudor Popescu.

În acest sens, jurnalistul a afirmat că ceea ce putem învăța, din această tragedie aviatică, este faptul că, din nou, „civilii au intervenit pentru civili” și că speranța, în astfel de situații critice, sunt oamenii obișnuiți.

„Nu bunul Dumnezeu este soluția. Am intervenit, încă o dată, noi pentru noi. Au intervenit civilii pentru civili, oamenii obișnuiți pentru cei aflați în nevoie. Învățăm ceva din treaba asta: singura speranță, în situații critice, pentru oamenii obișnuiți, care nu aparțin autorităților speciale din România, sunt oamenii obișnuiți. Aproape că ar trebui să se ocupe autoritățile cu formarea unor echipe de cetățeni, care să intervină ele în astfel de situații, ca la muncă patriotică, ca pe vremea comunismului, pentru că se pare că sunt mai eficiente astfel de echipe cetățenești, decât organele responsabile ale statului”, a mai spus Cristian Tudor Popescu.

Cookies