Proiectul metroului de la Cluj începe să prindă contur, după ce autoritățile locale au realizat planurile pentru așezarea stațiilor și modul în care vor funcționa acestea. Proiectul este unul dorit de mulți ani de clujeni, mai ales de când zona centrală a orașului a devenit extrem de aglomerată, iar transportul în comun de suprafață nu mai poate face față fluxului enorm de locuitori.
După cum anunța viceprimarul Clujului, Dan Tarcea, în urmă cu o lună, metroul și centura metropolitană a orașului vor porni de la poalele Munților Apuseni, metroul din Gilău, iar șoseaua de centură din localitatea Căpușu Mare. Astfel, autoritățile au denumit stația din apropierea localității Gilău „Țara Moților”.
Potrivit știridecluj.ro, „Traseul liniei de metrou ușor începe din depoul suprateran aflat la vest de Florești. Primele trei stații deservesc zone de locuințe de densitate medie din Florești, iar apoi stațiile 4 și 5 deservesc zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorul spital regional de urgență și respectiv centrul comercial Vivo. Stațiile 6, 7 și 8 deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști. De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură deservește cartierele Gheorgheni și Sopor. Întreaga linie este în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou”.
Prima stație a metroului este la vest de Florești, spre localitatea Gilău. Localitățile Florești și Gilău sunt porțile de intrare în Apuseni dinspre Cluj. Din Florești, de pe Drumul Județean 107M, Luna de Sus, Săvădisla, Băișoara și Iara, se ajunge pe Valea Arieșului, în Buru și în Munții Apuseni, iar din Gilău, pe Drumul Județean 107P se urcă spre Mărișel.
Costul proiectului este estimat a fi în intervalul 1300-1500 Milioane Euro; se așteaptă o aproximare mai precisă a costurilor în urma procesului de value engineering care se va desfășura în primăvara anului 2021.
În afară de beneficiile evidente privind îmbunătățirea mobilității în zona metropolitană, proiectul va contribui la reducerea emisiilor cu 10% în zona urbană (o scădere anuală de 171 de mii de tone de CO2 echivalent) și a accidentelor rutiere grave cu 5%, potrivit estimărilor autorităților.
Perioada de implementare propusă însumează 80 de luni, și se împarte astfel:
Oficialii estimează că unele dintre contractele propuse în Planul de achiziție ar putea începe mai devreme (Iulie 2022) în funcție de desfășurarea procedurilor de atribuire.