La ce „after-school” poţi să-ţi duci copilul în Capitală: de stat sau particular?

de:
13 sept. 2012
29 Afișari
La ce

Programele after-school oferă avantaje importante atât pentru părinţii cu un program încărcat cât şi pentru copiii care au posibilitatea de a-şi elibera rezolva temele pentru acasă sub supravegherea unui profesor şi de a lua parte la diverse activităţi recreative. Astfel, programul after-school echilibrează programul celor mici, între joacă, teme pentru acasă şi odihnă. 

Părinţii care vor să îşi înscrie copii într-un program de tip after-school din Capitalăau de ales între centre de stat, la şcoala la care învaţă copilul, sau şcoli sau grădiniţe particulare, cu un preţ ceva mai mare. 

În centrele after-school, copiii din clasele I-VII sunt aduşi după terminarea programului de şcoală şi pot să servească masa de pranz, îşi fac temele, pot desfasura diverse alte activităţi recreaţionale, sportive sau educative. De asemenea, centrele after-school oferă o siguranţa sporită copilului, dat fiind că acestea pot oferi serviciul de a transporta copii de la şcoală şi de a îl aduce acasă. 

O analiză a ofertelor relevă faptul că centrelor after-school private din Capitală propun programe variate pentru elevi, cu activităţi precum dans, modelaj, pictură, cursuri de limbi străine, karate, tenis, înot sau karting. ateliere de arta dramatica, teatru de papusi, pictura, modelaj, dans, cursuri de limbi straine si activitati de relaxare, cum ar fi excursii in natura sau karting.

Tarifele la after-school-urile private variaza de la 500 lei/luna pana la 1000 lei/luna in functie de program si de serviciile oferite” a declarat pentru B365.ro George Sălcieanu, manager al unui site agregator al ofertelor grădiniţelor şi centrelor after-school private din Capitală.

La stat

Principalul dezavantaj al centrelor after-school de stat este programul mai puţin diversificat de activităţi al elevilor şi dotările, de multe ori mai slabe în comparaţie cu centrele private. Preţurile la centrele de stat sunt însă mai mici. În comparaţie cu programul centrelor private, centrele after-school de stat oferă supravegherea unui profesor sau pedagog pentru făcutul temelor, unele oferă şi masa de prânz şi dispun de paturi unde copii se pot odihni dupa masă.

La Şcoala nr. 110 „George Topârceanu”, din sectorul 4, serviciile after-school pentru elevii şcolii au fost gratuite, iar părinţii au plătit doar 11 lei pe zi, opţional, pentru masa copiilor. Aici pot veni doar elevii din clasele 1-4, care după programul normal de şcoală vin să îşi facă temele, să se relaxeze sau să doarmă. 

La Şcoala nr. 119 „Vasile Voiculescu” din Capitală, copiii dispun şi de o sală de calculatoare pentru activităţi educaţionale şi recreaţionale.  

Un consens printre reprezentanţii centrelor after-school de stat din Capitală este faptul că popularitatea acestui serviciu este într-o creştere constantă datorită faptului că majoritatea părinţilor lucrează şi nu mai au cu cine să îşi lase copiii după terminarea orelor de şcoală. 

Cu toate acestea, numărul centrelor after-school de stat este mult mai mic în comparaţie cu centrele private. Motivul principal pentru care statul nu dezvoltă infrastructura centrelor after-school este lipsa banilor şi lipsa de implicare din partea primăriilor de sector. Potrivit Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, pentru anul şcolar 2012-2013 există în Capitală în jur de 40 de şcoli cu o formă sau alta de program after-school. 

„Până acum a fost o improvizaţie în domeniu, cele mai multe dintre centrele after-school din Bucureşti nu respectă metodologia Ministerului Educaţiei. Există clase cu 10-15 elevi, cum e normal, dar şi clase cu 30 de elevi. Procesul de dezvoltare e abia la început, aşa că multe centre se află undeva între a supravieţui şi a funcţiona corect” a declarat pentru B365.ro Marian Banu, purtător de cuvânt al Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, adăugând faptul că majoritatea centrelor construite până acum în şcolile din Capitală au fost bazate doar pe un parteneriat între şcoli şi comitetele de părinţi, într-o formă legală sau „semi-legală”. „After-school înseamnă şi o sală de mese şi o cantină ultra-modernă, or majoritatea şcolilor merg pe servicii de catering, discutabil din punct de vedere al calităţii mesei” a continuat Marian Banu. 

„Cred ca sunt mai multi factori ce impiedica o dezvoltare a centrelor after-school de stat, cum ar fi: numar redus de cadre didactice calificate, lipsa spatiilor, lipsa materialelor didactice, etc.” a punctat şi George Sălcieanu. 

Deşi Ecaterina Andronescu, Ministrul Educaţiei, încuraja în anii trecuţi dezvoltarea acestui tip de programe, resursele financiare limitate şi lipsa de colaborare cu autorităţile locale au îngreunat dezvoltarea acestui tip de servicii la şcolile de stat.

Sectorul 4 este singurul de până acum în care primăria de sector a ajutat la dezvoltarea infrastructurii şi a serviciului after-school, investind în dezvoltarea a patru centre de acest tip. „În sectorul 4 sunt singurele centre after-school făcute „ca la carte” de până acum”, a punctat Marian Banu pentru B365.ro

Cookies