ȘTIRI

Țepe online românești: Excremente de câine în loc de laptop sau telefon – cum să te ferești

Odată cu avansul tehnologic, unii infractori s-au specializat, orientându-se către mediul online. Tot mai mulţi români încearcă să îi prindă în plasă pe amatorii de chilipiruri şi îi înşală pe internauţii creduli. În loc să primească bunurile pentru care au plătit, unii au primit în colete excremente de câini, teancuri de ziare, bucăţi rupte din cărţi sau telefoane stricate. Unii şi-au făcut chiar un obicei din a-i înşela pe utilizatorii site-urilor de licitaţii electronice încât au ajuns să scoată bani frumoşi din acest segment, fără a fi prinşi de forţele de ordine.

Ce ţepe şi-au luat internauţii

Unul dintre utilizatorii unui site de licitaţii electronice, care a vrut să cumpere un telefon cu 450 lei, s-a trezit cu un colet în care erau excremente de câine şi un patent ruginit, potrivit internautului care a comentat cu pseudonimul andoando pe tpu.ro.

Un alt internaut a fost înşelat chiar cu două zile înainte de Revelion. Acesta a cumpărat, de pe Okazii.ro, un set de boxe de calculator, însă i s-a livrat o cărămidă, scrie utilizatorul MisterJuice pe un forum.

Utilizatorul Hiena, de pe site-ul rstcenter.com, care a cumpărat un telefon, cu 100 lei, tot prin intermediul aceluiaşi site de licitaţii online, a primit un cartof în locul produsului plătit. După o astfel de experienţă, el s-a resemnat şi a renunţat la ideea de a mai achiziţiona ceva prin această metodă.

Pe acelaşi forum, un internaut povesteşte cum a plătit 700 de lei pentru… o sticlă goală de parfum. El achiziţionase o tabletă Samsung Galaxy, dar a rămas şi fără gadget şi fără banii daţi. Păgubitul a făcut şi plângere la poliţie, însă nu a primit niciun răspuns prompt în acest caz.

Un internaut și-a luat rolul de Sherlock Holmes și a reușit să îl prindă pe făptaș. ”Am luat și eu țeapă destul de mare de pe okazii.ro. În locul unui telefon am primit un joc puzzel, un telefon Alcatel defect și o cremă. Pentru toae acestea am achitat 200 lei. Deși am avut parte de o surpriză foarte neplacută, am reușit să dau de urma ticălosului, care a ajuns pe mâna poliției. Când a fost săltat de poliție, m-a contactat imediat și a început să se milogească prin fel și fel de vorbe să îl ajut. Mi-a restituit suma care am achitat-o pe acel colet, semn că acum este conștient de fapta lui și de consencințele faptei lui”, scrie internautul DexterJack, pe un forum.

Un internaut, care a comentat pe forumuri cu ID-ul Robert007, a comandat un telefon Nokia 6500 C, disponibil la preţul de 89 lei pe Okazii.ro. În locul produsului comandat, el a primit, prin Poşta Română, o cutie plină cu reviste promoţionale şi jumătate dintr-un volum al lui Ion Agârbiceanu, publicat în colecţia „Mari scriitori români”. Potrivit lui Robert007, utilizatorul sell_gsm, care i-a trimis maculatură în locul unui telefon, avea obiceiul să-i înşele pe internauţi, înregistrându-se sub alte 25 de nume false, pe portalul de licitaţii online Okazii.ro, pentru a-i păcăli şi pe alţi amatori de chilipiruri. Victima înşelăciunii a reclamat la poliţie înşelăciunea, însă nu a primit niciun răspuns rapid în acest caz.

„În urma sesizărilor la Okazii.ro, am reuşit anularea calificativelor date de acelaşi utilizator, dar cu ID-uri multiple la mare parte din reţeaua creată. Sunt convins că atâta timp cât există cartele Prepay ce le poţi cumpăra de la orice colţ de stradă fără să arăţi vreun act, astfel de indivizi vor prospera din înşelătorie şi multe altele”, spune Robert007.

Un alt utilizator a fost, însă, mai norocos. „Am păţit-o şi eu dar mult mai rău, tot cu un telefon, pe care am achitat 560 lei, la poştă, însă eu am avut noroc cu un angajat al Poliţiei Române care şi-a luat în serios meseria şi m-a ajutat să recuperez 500 lei. Dacă nu se iau măsuri acum, mai târziu e de prisos. Chiar dacă suma nu e mare în cazul tău, hoţii ăstia nenorociţi trebuie prinşi”, i-a replicat utilizatorul emmy lui Robert007.

Zece dintr-o lovitură! Un internaut, cu cont pe Okazii.ro, i-a înşelat pe nouă dintre cei 10 utilizatori atrași în cursa pentru un telefon performant la preţ „de criză”.  În vreme ce mulți se rezumau doar la apelativul ”țepar”, doi dintre păgubiţi s-au plâns că au plătit sume cuprinse între 450 lei şi 650 de lei, şi au primit, în colete, reviste promoţionale sau încărcătoare de telefoane.

Unii ţepari ajung să se şi laude cu înşelăciunile lor. „Eu tocmai mi-am luat o ţeapă cu o placă video Nvidia GTS 250. Am plătit pe ea 250 de lei, dar tipul mi-a trimis o trompetă de GeForce FX 5200. Am fost şi la poliţie, dar cum am intrat, aşa am şi ieşit. Când l-am sunat pe tip a zis că el face o grămadă de bani din ţepe. Mi-a râs în faţă. A zis că şi-a luat maşină şi o duce bine, pentru că e deştept şi poliţia nu are ce-i face!”, povesteşte Laurentiu80, utilizatorul unui alt forum.

Utilizatorii site-urilor de profil care au mai plătit pentru chilipirurile de pe astfel de portaluri s-au mai trezit cu telefoane sau laptopuri stricate, accesorii PC nefuncţionale, batoane de ciocolată sau legume.

Cum îi recunoști pe cumpărătorii țepari

Unii internauți spun că există și cumpărători neserioşi, din cauza cărora riscă să piardă produsele vândute şi banii pe care urmau să îi primească. „Umblă vorba prin târg că băieţii au dezvoltat o nouă schemă pe Okazii.ro şi alte siteuri de gen. Cetăţeanul îşi pune laptopul la vânzare pe Okazii şi aşteaptă un cumpărător. Îl găseşte, se înţeleg la bani, însă, din păcate, cumpărătorul nu e din acelaşi oraş. Ca să meargă lucrurile mai bine (sau ca să iasă mai ieftin, mai sigur etc.), cumpărătorul insistă ca laptopul să fie trimis printr-o anumită firmă de curierat. În zilele următoare un „curier” de la firma indicată vine să ridice coletul. Vânzătorul dă coletul fiind convins că va primi plata ramburs însă rămâne şi fără bani şi fără laptop”, precizează blogger-ul Alex Ciucă, pe site-ul său, hoinaru.ro.

Cum te poţi feri de ţepe în mediul online

În vreme ce forumurile sunt doldora de plângeri la adresa portalurilor de licitaţii online, reprezentanţii companiilor de profil se laudă cu sisteme de securitate impenetrabile şi cu un procent infim de nereguli. „Numărul reclamaţiilor primite din partea cumpărătorilor este infim, sub 0,0001 % din activitatea Okazii.ro. Echipa portalului este asistată de un sistem automat de detectare a utilizatorilor ce încalcă regulile sistemului sau prezintă motive de suspiciune. Pentru reclamaţii primite din partea utilizatorilor, celor vizaţi li se suspendă sau li se închide contul deţinut pe Okazii.ro. Portalul colaborează strâns cu organele abilitate în luarea măsurilor legale, respectiv Poliţia Română, faţă de care dăm dovadă de deschidere, transparenţă totală şi faţă de care răspundem întotdeauna prompt”, spune Gheorghe Bârdan, ofiţer de securitate în cadrul portalului de licitaţii online.

Pentru a denunţa înşelăciunile de pe aceste site-uri, utilizatorii trebuie să facă o plângere către departamentul de securitate al portalului de licitaţii online şi să facă o reclamaţie scrisă către secţia de Poliţie de care aparţine reclamantul. În baza unei solicitări scrise din partea Poliţiei Române, portalul de licitaţii electronice transmite toate informaţiile solicitate, forţele de ordine instrumentează cazul, iar după finalizarea cercetării, utilizatorul care a înaintat plângerea primeşte răspunsul legal în cauza respectivă.

Pentru a preveni înşelăciunile, Okazii.ro a dezvoltat programul Garanţia de Livrare, care asigură returnarea costurilor pentru toate produsele cumpărate de pe acest site, care fac parte din program. Prin acest mecanism, site-ul garantează că, dacă produsul comandat cu Garanţia de Livrare nu corespunde descrierii de pe site, cumpărătorul va primi înapoi banii cheltuiţi pe produsul respectiv şi pe taxele de livrare.

Reprezentanţii Okazii.ro îi sfătuiesc pe utilizatori să aleaga produsele semnalizate în site cu icon-ul Garanţia de Livrare, să verifice istoricul vânzătorilor, pentru că persoanele înregistrate care au 100% calificative pozitive sunt de încredere și au o bonitate ridicată dată de comunitate, să urmarească vânzătorii Premium Okazii.ro, pentru că această titulatură reprezintă o recunoaştere a calităţii serviciilor oferite cumpărătorilor, şi să urmărească sfaturile din secţiunea Securitate de pe site.

Poliția Română: chilipirurile, țepe sigure

Regula de aur prin care cetăţenii se pot feri de infracţiunile informatice este că, dacă o ofertă este prea avantajoasă pentru a fi adevărată, atunci sunt şanse foarte mari să fie o fraudă. Un utilizator legitim este îndreptăţit să considere că o tranzacţie online este frauduloasă când vânzătorul postează licitaţia ca şi cum ar fi cetăţean al unui stat, dar răspunde prin e-mail cumpărătorului din altă ţară, pretinzând că este plecat cu afaceri, are probleme familiale etc., postează licitaţia sub un nume, însă cere ca plata să fie făcută către o altă persoană sau cere ca plata să se facă prin transfer direct (Western Union, Money Gram etc.) ori prin transfer bancar pentru că prin utilizarea acestor servicii de plată, banii nu mai pot fi recuperaţi. De asemenea, vânzătorul pretinde a fi reprezentantul unei companii cunoscute, care nu are o reprezentanţă în România, ori cumpărătorul cere ca bunul achiziţionat să fie livrat în altă ţară decât cea de origine sau foloseşte o carte de credit, iar adresa de livrare a bunului diferă de cea aferentă cărţii de credit”, au declara, pentru B365.ro, oficialii Inspectoratului General al Poliției Române.

Oamenii legii le mai recomandă internauților să îl contacteze pe vânzător pentru a cere detalii cât mai amănunţite cu privire la produs, dar și să verifice istoricul de vânzări al acestuia. ”Fraudele pot fi făcute şi prin intermediul serviciilor de tip escrowÎn scopul de a convinge ceilalţi participanţi la licitaţiile online că tranzacţia este sigură, infractorii propun utilizarea unui serviciu de tip escrow, care să intermedieze schimbul banilor şi produsului. Victima este, în acest caz, direcţionată către un serviciu escrow fals, sau chiar către unul legitim, dar care a fost compromis. Victima trimite plata serviciului escrow fals şi nu mai primeşte bunul care i se cuvenea sau trimite bunul şi nu primeşte plata, întrucât site-ul escrow prin care s-a efectuat tranzacţia nu este legitim şi este de asemenea sub controlul infractorului. Cea mai simplă metodă de a ne feri de acest tip de fraude este introducerea manuală a adresei web a site-ului care se recomandă a oferi servicii de acest tip, fără a utiliza link-urile oferite prin e-mail de vânzător/cumpărător”, recomandă reprezentanții IGPR.

Potirvit oamenilor legii, clienții trebuie să fie precauţi dacă li se cere achitarea sumei de bani unui agent de vânzări şi nu direct companiei şi, totodată, dacă site-ul de escrow nu acceptă plăţi decât prin transferuri directe sau în monedă virtuală. Aceștia mai spun că greșelile gramaticale sau cele de aspect trădează serviciile de tip escrow false. De asmeenea, și taxele de tranzacţionare foarte mici pot fi un semnal de alarmă ce nu trebuie neglijat pentru a preîntâmpina țepele.

Ce riscă ţeparii de pe site-urile de licitaţii

”Comiterea unor astfel de fapte se pedepsește cu închisoare de la șase luni la 12 ani, potrivit art. 215, alin.1 Cod Penal, iar în cazul producerii unor consecințe deosebit de grave se pedepsește cu închisoarea de la 10 la 20 ani și interzicerea unor drepturi, potrivit art. 215, alin. 5. Soluţionarea plângerilor persoanelor înşelate se realizează în conformitate cu prevederile Codului de Procedură Penală”, au declarat, pentru B365.ro, reprezentanţii Poliţiei Capitalei.

Okazii.ro, cel mai mare site de comerţ online din România, cu peste 1,9 milioane de produse listate în toate categoriile şi circa 3,7 milioane de vizitatori lunar, domină segmentul site-urilor de licitaţii online. Pe această piaţă de profil mai activează site-uri de licitaţii electronice precum Netten.ro, PrimaStrigare.ro sau BidBuy.ro.


Recomandarile noastre


Parteneri

Știri – Gândul

Știri – CanCan.ro

Back to top button