ȘTIRI

Cine sunt autorii mesajelor de pe panoul din strada Arthur Verona

În 2005, Andrei Cohn se uita pe fereastra biroului său, cu sediu pe strada Dionisie Lupu. Andrei e Creative Director şi Managing Partner la compania de publicitate Cohn&Jansen JWT și ce vedea pe fereastră era un perete ponosit, folosit pe atunci pentru afișe publicitare: ba pentru brânză, ba pentru cârnaţi, ba pentru afişe electorale cu Traian Băsescu sau cu Vadim Tudor.

Ca să schimbe priveliștea biroului și a sediului, a propus companiei să-l închirieze, ca să poată pune ce vor ei acolo, ceva la care le-ar plăcea să se uite.

Nu ştia la momentul respectiv ce anume avea să devină peretele folosit ca panou şi nici că va fi actualizat timp de șapte ani de atunci încolo. Singurul lucru decis din prima a fost stilistica designului: una simplă, 2D, ca să poată fi înţeleasă de oricine şi facută de oricine. Ideea desenelor de pe panou, care s-a păstrat şi până acum, e că oricine poate contribui. Cu acest scop i-au făcut şi un site şi o adresă de e-mail, pentru ca oamenii să poată trimite desene ori idei pentru desene. Şi au trimis.

N-au acceptat ca panoul să fie folosit de un brand şi o singură dată l-au folosit pentru o expoziţie: cea a lui Ion Bârlădeanu. Panoul e utilizat pentru desene care caricaturizează evenimentele curente din România, în principal sociale, culturale şi artistice. Au mai caricaturizat și evenimente din fotbal şi, de două ori, au avut şi subiecte din zona politicii: unul cu Nicușor Dan și Sorin Oprescu și unul cu Victor Ponta, după scandalul plagiatului. Însă Alina Tudose, managing director la Cohn&Jansen JWT, precizează că „Nici în cazul cu Victor Ponta nu ne-am luat de crezurile lui politice, ci pur și simplu de plagiat, care e un lucru nasol, e absurd ce s-a întamplat.”

panou arthur verona

Panoul se schimbă cam o dată la două luni, dar ciclicitatea panourilor se schimbă şi în funcţie de cum vin ideile.

Ideea de bază e că orice art director al companiei, care are o idee, ia un copywriter şi o pune în practică. Alina precizează că „Nu se cere de la angajaţi, asta vine sau nu vine. Nu l-am băgat în circuitul proiectelor de agenție, pentru că i s-ar distruge partea de voluntariat, de proactivitate. Şi-ar pierde farmecul dacă ar deveni o obligativitate.” 

Desenul se face pe calculator, se imprimă și se pune pe perete. E o muncă de două-trei zile, după cum explică Alina. 

Cele care au stârnit cele mai multe reacții au fost, până acum, cel cu BAC-ul și cele despre fotbal. Andrei Ignat, group creative director în companie și autorul panoului despre bacalaureat, povestește că „A fost preluat pe site-uri, au apărut numeroase comentarii, oamenii începuseră să se certe, să devieze la sistemul de educație. Chiar a creat discuție în plus pe seama BAC-ului.”

panou arthur verona

Ar fi fost inevitabil să nu fi fost prezent și fotbalul pe panou, mai ales că în agenție există suficienți microbiști. „După cel cu fustițele”, povestește Andrei, „ne-au certat mulți că cine suntem noi să ne luăm de echipa națională, dar trebuia decodat ca o ironie.”

iunie 2006Dat fiind că nu și-au spus sigla pe panou și nici nu s-au bătut cu pumnu-n piept că ei sunt cei care îl fac, nici presa n-a știut cui să-l atribuie.

Când s-a întors Dorinel Munteanu la echipa națională, am făcut un panou pe tema asta. Un 8 întors (numărul lui de pe tricou), care să semnifice infinitul. Asta pe principiul că el mereu se întoarce la echipa națională. Panoul ăla a fost preluat de Gazeta Sportului, pe prima pagina, și-au zis că -niste puști- au făcut asta. La fel și cu cel cu jucătorii cu telecomanda la piept.”, explică Andrei.

panou arthur verona

Nationala sta acasa

Au mai decorat peretele de pe Arthur Verona și pe teme mai sensibile, cu o temă de acest fel au şi demarat proiectul: primul panou a fost realizat după răpirea jurnaliștilor români în Irak.

panou arthur verona, 2005

A mai fost unul și pentru comemorarea unui an de zile de la moartea basketbalistului Toni Alexe și încă unul după moartea  regizorului Cristian Nemescu, care primise premiul Une Certain Regard la Cannes, post mortem.

panou arthur verona

panou arthur verona

Povestesc că nu au ținut păstreze secret faptul că e făcut de ei, dar nici n-au vrut să scoată în față asta, ca nu cumva să se creadă că doar angajații Cohn&Jansen JWT pot contribui la el. „E mai mult panoul Arthur Verona decât panoul Cohn&Jansen JWT”, subliniază Andrei Ignat.

„Avem colegi și din alte firme de publicitate care au contribuit la el, au trimis idei și oameni care nu lucrează în domeniu. Am vrut sa dăm panoului vocea lui și apoi, dacă se face auzit, să răspundem și noi la unele întrebări.”, adaugă acesta.

Și s-a făcut auzit, chiar dacă nu l-au plasat într-o zonă centrală. N-au în plan asta nici pe viitor. 

„Vrem să rămână aici, pentru că zona asta a avut o libertate și mulți oameni au facut lucruri, peretele a luat viață, s-a început Street Delivery acolo, Cărtureștiul e aproape, e o zonă mai artistică a Capitalei”, argumentează Alina.

Spun că România dă suficiente idei pentru ca panoul să fie ținut în viață mult timp de acum înainte. „Orice societate dă, în măsura în care te preocupă ce se întâmplă în ea”, spune Alina. „Probabil că ar fi fost o altă satiră”, adaugă Andrei, „asta se face oriunde, dar ar fi existat subiecte și în altă țară.”

 Mai multe imagini de pe panoul Arthur Verona găsiți în Galeria Foto și în filmulețul de making-of, prezentat de companie:

 

Arthur Verona Billboard from cohnandjansenJWT on Vimeo.


Recomandarile noastre


Parteneri

Știri – Gândul

Știri – CanCan.ro

Back to top button