ESENTIAL

Cine este artista care a primit peste un milion de euro de la Primăria Capitalei

În 2010, Administraţia Monumentelor şi Patrimoniului Turistic a atribuit artistului plastic Adriana Valentina Ivan contracte de peste un milion de euro. Banii au fost oferiţi în mod direct, fără a se organiza o licitaţie, pentru realizarea unui monument dedicat inventatorilor aviaţiei româneşti (620.000 de euro), intitulat ”Obiect simbol”, dar şi a unor machete provizorii neoriginale pentru decorarea Pasajului Lipscani (440.000 de euro). Sumele, publicate de Primărie pe SEAP, includ TVA-ul de 24%, iar din suma fără TVA, artista plateşte impozitul de 16% şi depune o garanţie de 8%.

Machetele pentru amenajarea noului Pasaj Latin, fost Lipscani, prin a cărui amenajare se doreşte integrarea cu noua locaţie a Lupoaicei, presupun reproduceri ale unor lucrări deja existente (după cum a recunoscut chiar artista, pentru B365.ro), precum harta Imperiului Roman în timpul împăratului Traian, harta Daciei în timpul împăratului Traian sau basoreliefurile sculptate pe Columna lui Traian. “Machetele vor fi realizate din gips, polistiren şi răşină polimerică”, a precizat pentru B365.ro, Adriana Valentina Ivan.

Potrivit CV-ului, Adriana Ivan a absolvit în 2002 Universitatea de Artă Bucureşti, Facultatea de Arte Decorative şi Design, secţia Scenografie. În timpul facultăţii a participat cu colegii la câteva expoziţii de pictură şi desen, dar şi la Festivalul de Modă de la Bucureşti sau la festivalul “Callatis”, ca asistent scenografie. În următorii ani, activitatea artistei a constat în realizarea de costume şi scenografie pentru diverse firme şi agenţii de publicitate.

În 2004, artista începe colaborarea cu Primăria Bucureşti. De la designul de costume, artista trece, cu ajutorul municipalităţii, la reabilitări de monumente. Astfel, în 2004 participă  la reabilitarea monumentului „Eroii Patriei”. Pe tot parcursul anului 2005, Adriana Ivan are doar două lucrări, iar ambele sunt în urma unor contracte cu Primăria Capitalei. În acel an, artista lucrează la stemele municipiului Bucureşti, iar în calitatea de asistent participă la reabilitarea fântânilor de pe Bd. Unirii. Timp de trei ani ia o pauză, pentru ca în 2008 să realizeze doar o expoziţie de heraldică. Anul 2009 este unul cu noroc. În acest an, artista realizează Conceptul pentru lucrarea de arta plastica “Obiect simbol” dedicat inventatorilor din domeniul aviaţiei româneşti, pentru care va primi, în final, 700.000 de euro (n.r. 80.000 de euro pentru conceptul lucrării, 620.000 de euro pentru transpunerea în material definitiv). La sfârşitul anului 2010, artista este aleasă în mod direct pentru realizarea machetelor pentru Pasajul Latin. În schimb, va primi 440.000 de euro.

Adriana Ivan: Profesiunea mea şi determinarea de a realiza ceva frumos mă recomandă

Artista bucureşteană spune că preţul machetelor este dat nu de materialele folosite, ci de conceptul artistic realizat integral de ea.

„Pentru punerea în operă a concepţiei plastice, artistul vizual utilizează manopere şi materiale specifice: documentare, regândirea plastică a tuturor elementelor plastice şi armonizarea acestora cu locaţia propusă, realizare de desene şi schiţe, realizare priză pentru lut, realizare model din lut, realizare negativ, realizare model ghips, executare remodelari finale, cizelare – patinare suprafeţe, montare, transporturi materiale diverse, regie de atelier, toate materialele şi manoperele tehnice, taxe şi impozite datorate statului, asistenţa artistică de specialitate pe tot parcursul proiectului, etc. Nu materialele rigide utilizate sunt esenţiale în acest proiect ci rezultatele finale ale conceptului plastic propus de mine. Concepţia plastică precum şi punerea acesteia în opera îmi aparţine în totalitate. Municipalitatea a agreat ideea propusă (la acest concept plastic lucrez din 2007)”, declară Adriana Ivan într-un mesaj adresat B365.ro.

În ciuda celor declarate de artistă, în aprilie 2010, presa din România scria însă de propunerea făcută de investitorii italieni primarului Sorin Oprescu de a instala fresce reprezentând imagini de pe Columna lui Traian, în Pasajul Latin.

Artista se consideră nedreptăţită într-o lume a barbatilor, inividiosi, misogini şi pseudopotenţi

Cu toate că nu se poate plânge de lipsa de succes, mai ales în ce priveşte partea materială, în special în comparaţie cu colegii săi artişti, Adriana Ivan subliniază cât de greu îi este: „sper că voi avea parte atât de linişte cât de sprijin pentru a-mi duce la bun sfârşit
ideea, chiar dacă sunt o artistă tânără aflată într-o lume a bărbaţilor, inividioşi şi misogini, aflaţi nu atât în criză „economică” cât în criză de masculinitate pseudopotentă.”

Administraţia Monumentelor: Contractul a fost atribuit legal

Reprezentanţii Administraţiei Monumentelor susţin că Adriana Ivan a primit contractul de 440.000 de euro cu respectarea tuturor prevederilor legale.

„Nu eram obligaţi să organizăm licitaţie. Este vorba de un contract ce presupune servicii culturale, Ordonanţa 34 privind achiziţiile publice ne permite să atribuim un astfel de contract prin negociere cu artistul. Estimarea valorii lucrării a fost făcută de Serviciul Monumente în urma consultării cu artistul. A existat o comisie care a văzut proiectul. De asemenea este un proiect ce a fost agreat de domnul primar Sorin Oprescu”, a precizat pentru B365.ro Rodica Nimară, şefa Serviciului de achiziţii din cadrul Administraţiei Monumentelor.

Ce spun artiştii plastici

”Nu am auzit de Valentina Adriana Ivan. Nu este tocmai corect să critici o lucrare de scupltură doar după un fragment şi acela văzut într-o fotografie, dar impresia pe care mi-o lasă ‘Obiectul simbol’ este de glumă plastică mediocră. Mă duce cu gândul mai mult la o reclamă la parfum decât la marile nume înscrise acolo“, a declarat pentru B365.ro sculptorul David Șandor. ”Niciunul din artiştii care primesc comenzi publice nu este cunoscut în restul lumii, iar activitatea lor artistică este nulă. Cum au trecut graniţa, cum nu mai există”, spune şi artistul plastic Dan Perjovschi.

Sumele pe care Adriana Valentina Ivan le va încasa sunt exagerate, afirmă cei doi, iar de aceeaşi părere este şi artistul plastic Alesandru Rădvan. ”Având în vedere că nu am auzit până acum de performanţele acestei artiste (de o cotă de piaţă, de expoziţii majore, participări la mari manifestări expoziţionale româneşti şi/sau internaţionale, alte monumente notabile), sumele mi se par ridicol de mari, fapt subliniat şi de faptul că avem de-a face cu nişte replici, nu cu o lucrare de concepţie”, explică Rădvan.

”Tot ce s-a amplasat public în România este supra şi ultraevaluat. Cu cele două milioane de euro date pe ”ţeapa lui Ghilduş” (Monumentul Revoluţiei din Piaţa Revoluţiei, realizat de sculptorul Alexandru Ghilduş, n.red.) se putea construi un muzeu de artă, cu cele 440.000 de euro date pe machete se putea finanţa activitatea tuturor spaţiilor non-profit din Româna”, punctează Perjovschi, adăugând că, în ţara noastră toate sculpturile sunt de secol 19 sau 20 şi aparţin unei estetici depăşite, iar majoritatea monumentelor sunt făcute la comandă politică.

”În loc să avem ce-i mai bun avem ce-i mai scump. Rimează cu autostrăzile şi preţul benzinei”, conchide, într-un ton amar, Perjovschi.

Ultima oră: duminică, primarul Oprescu inaugurează bustul din bronz al poetului Vieru

Având ca autor pe Paul Razvan Mihaescu, bustul din bronz al poetului Grigore Vieru , amplasat pe soclu din piatra în zona Aleea Cariatidelor din Parcul Herăstrău, va fi dezvelit duminică de la ora 18  în prezenţa primarului general. Lucrarea a fost începuta în anul 2009 si finalizată în anul 2010. Suma platită pentru dreptul de autor, transpunere in bronz si amplasare a fost de 345.000 lei.


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button