Cine e de vină, de fapt, pentru traficul sufocant din București? Un “divorț” pentru care partenerii nu sunt pregătiți

17 oct. 2022
1822 Afișari
Cine e de vină, de fapt, pentru traficul sufocant din București? Un “divorț” pentru care partenerii nu sunt pregătiți
Cine e de vină, de fapt, pentru traficul sufocant din București? | foto: Unsplash

Probabil toți am dezvoltat strategii de strecurat prin traficul din București în momentele lui cele mai sufocante: știm care sunt cele 5 minute de respiro pe care, dacă le ratăm, ne vom petrece hălci din zi pe drumuri. Știm scurtături sau ocolișuri eficiente, dar le-a descoperit și Waze și a adus aglomerație și pe străduțele noastre secrete. 

Drumul mașinuțelor de la Moș Crăciun spre aglomerația din traficul din București

Dar întrebarea care rămâne este alta: cum a ajuns Bucureștiul la halul ăsta de trafic sufocant? 

Poate că o să vă mire puțin (sau nu), dar o parte din răspuns sună cam așa: bărbații (de peste tot, nu doar din București) au o relație (încă) indestructibilă cu mașinile lor.  E un anume fel de atașament care îi face să se țină bine cu mâinile de volan, mai puternic și mai afectuos decât o fac femeile. 

AutoTrader a publicat relativ recent un sondaj care arăta că peste 70% dintre respondenți s-au declarat „foarte atașați” sau „oarecum atașați” de mașinile lor, iar 36% și-au descris mașinile ca „vechi prieteni”.

​Într-un interviu acordat HotNews.ro, experta în mobilitate urbană Ana Drăguțescu, vorbește despre aceasta relație dintre om și mașină ca parte a problemei traficului. Spune că marile orașe din Europa, și inclusiv  București, au fost proiectate de bărbați, astfel încât să susțină cât mai multe mașini: 

Noi așa creștem de când suntem copii. Toate cadourile și jucăriile pe care le primește un băiat sunt legate de partea tehnică, de mașinuțe, de tancuri, de arme. Și toate acestea au un impact asupra unui om care se dezvoltă. Odată ajuns la maturitate, băiatul creează această afinitate față de tot ce înseamnă tehnic, inginerie și de aici avem străzi largi, parcări, mașini. Este un lucru evident la nivel mondial, nu suntem noi speciali. Nu este Bucureștiul singurul oraș cu trafic, unde bărbații gonesc pe străzi și provoacă accidente.

Cum străbat Bucureștiul femeile și bărbații

Tot studiile și sondajele arată că femeile abordează diferit problema transportului urban, pentru că are nevoile ei de mobilitate cotidiană sunt diferite:

O femeie gândește diferit, pentru că are nevoi diferite față de un bărbat.(…) Trebuie să ne uităm la șabloanele care arată cum se deplasează o femeie prin oraș. Femeile sunt, în cea mai mare parte, persoanele care au grijă de restul familiei, de părinți, de copii, de animale. Ele fac drumuri. Există niște scheme făcute de oamenii de știință, care analizează traiectoriile drumurile pe care le fac: duc copiii la școală, merg la serviciu, se duc la părinți, la cumpărături, se duc să plătească facturi, se duc în diverse locuri. Schița cu drumurile zilnice ale unei femei arată ca o steluță.

În timpul ăsta un bărbat face de cele mai multe ori drumul birou, acasă, sală gimnastică/ fotbal sau o întâlnire cu prietenii și eventual mers la un restaurant sau la o bere.

Sigur, nu generalizăm, dar în cea mai mare parte așa stau lucrurile.

Nevoia de transport public performant

 Ana Drăguțescu mai spune că, pentru a putea scoate oamenii din mașini, trebuie să ai un transport public performant:

În București suntem acum în următoarea situație: avem transport public care, din cauza lipsei infrastructurii rutiere, pierde la fel de mult timp în trafic ca mașina personală. Decât să stau în autobuz, nu-i mai comod să stau în mașina mea?

În primul rând, majoritatea orașelor europene au coridoare pentru autobuze și tramvaie.(..)  Astea sunt niște lucruri care trebuie implementate cu strictețe peste tot și evident și în București. 

Citește întreaga analiză a traficului din București făcută de Ana Drăguțescu aici, pe Hotnews.

Cookies