ANRE le impune operatorilor de distribuție a energiei electrice să-i despăgubească pe clienții afectați de întreruperile neplanificate.
ANRE a aprobat în ședința Comitetului de reglementare din data de 15.06.2021 Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 35/2021 privind aprobarea Standardului de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice.
„La data intrării în vigoare a acestui act normativ se abrogă Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 11/2016 privind aprobarea Standardului de performanță pentru serviciul de distribuție a energiei electrice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 291 din 18 aprilie 2016, cu modificările şi completările ulterioare.”, potrivit unui comunicat de presă transmis de ANRE.
Includerea întreruperilor scurte, între 3 secunde și 3 minute, în categoria întreruperilor care se monitorizează și pentru care operatorii de distribuție sunt obligați să acorde compensații la depășirea numărului maxim stabilit prin standard. Pentru fiecare astfel de depășire operatorii de distribuție vor acorda compensații tuturor utilizatorilor afectați, astfel:
Această decizie are un impact pozitiv pentru clienți, deoarece „includerea monitorizării întreruperilor scurte și prevederea acordării de compensații utilizatorilor la depășirea numărului maxim stabilit de standard, contribuie la obligarea operatorului de a lua măsuri rapide și eficiente pentru remedierea disfuncționalităților care în prezent se manifestă în diferite zone de rețea de joasă tensiune și care pot provoca deprecierea echipamentelor electrocasnice, precum și generarea de disconfort clienților.”, conform sursei citate.
De asemenea, utilizatorii au posibilitatea să-și monteze „pe cheltuială proprie” analizoare de calitate care pot fi folosite în relațiile contractuale dintre aceștia și operatorii de distribuție.
Reducerea, începând cu data de 01.01.2022, a abaterii pozitive permise a tensiunii de alimentare la joasă tensiune de la +10% la +5% din valoarea tensiunii nominale, monitorizată săptămânal. Această modificare asigură corelarea cu valoarea tensiunii maxime admisibile pentru echipamentele electrice și electronice care se alimentează la joasă tensiune, deținute de utilizatorii rețelei.
Pentru nerespectarea indicatorilor de performanță privind calitatea curbei de tensiune, operatorul de distribuție are obligația de a acorda utilizatorilor următoarele compensații:
Dacă operatorul de distribuție a energie electrice nu vor respecta prevederile standardului de performanță, utilizatorul va primi 100 RON compensație, indiferent de nivelul de tensiune sau de categoria utilizatorului (persoana fizică/juridică).
„Adăugarea la indicatorii de calitate comercială a serviciului de distribuție a termenului de 90 de zile de realizare a racordării, inclusiv recepția și punerea în funcțiune a instalației de racordare pentru utilizatorii clienți casnici și clienți finali noncasnici ale căror locuri de consum sunt alimentate prin instalații de racordare cu lungimi de până la 2500 metri. Pentru nerespectarea acestui indicator s-a prevăzut un cuantum al compensației de 100 RON, indiferent de nivelul de tensiune sau de categoria utilizatorului (persoana fizică/juridică). Se urmărește astfel, îmbunătățirea activității de racordare a utilizatorilor la rețelele electrice de distribuție.
Adițional, pentru nerespectarea prevederilor standardului de performanță, operatorul de distribuție este sancționat conform prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, cu amendă de la 10.000 RON până la 200.000 RON”, se arată în comunicatul de presă.
De asemenea, prin actul normativ aprobat a fost prevăzut un calendar gradual pentru montarea de analizoare de calitate astfel încât 100% din stațiile electrice să fie monitorizate cu ajutorul acestor echipamente până la sfârșitul anului 2026, respectiv 100% din posturile de transformare până la 01.01.2028.
Stabilirea unor intervale privind preluarea apelurilor telefonice efectuate de utilizatorii rețelei prin centrele de telefonie gestionate de operatorii de distribuție, și anume:
„Prin această măsură se urmărește îmbunătățirea comunicării între utilizator și operatorul de distribuție astfel încât evenimentele semnalate de utilizatori să poată fi preluate cât mai rapid în scopul remedierii, precum și reducerea timpilor de așteptare în beneficiul utilizatorilor.
Deși numărul de apeluri telefonice pentru care nu sunt respectate intervalele de timp menționate anterior este doar monitorizat, nerespectarea acestor valori poate fi sancționată conform prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, aplicabile în situația nerespectării de către operatorul de distribuție a prevederilor standardului de performanță cu amendă de la 10.000 RON până la 200.000 RON.”, a mai transmis ANRE.